شناسه خبر : 35591

اختصاصی چابک آنلاین؛

مجموع سود خالص آلومینیومی های بازارسرمایه ۶.۲ درصد افت کرد

حجم و ارزش فروش صادراتی محصولات آلومینیومی افزایش یافت

مجموع سود خالص آلومینیومی های بازارسرمایه 6.2 درصد افت کرد

بررسی صورت های مالی چهار شرکت تولیدکننده محصولات آلومینیومی فعال در بازار سرمایه نشان می دهد که با وجود افزایش ارزش و حجم کل فروش این شرکت ها در سال گذشته، اما مجموع سود خالص آنها با کاهش ۶.۲ درصدی رو به رو شده و به عدد ۳.۲ هزارمیلیارد تومان رسیده است.

چابک آنلاین ، سعید رشیدی، کاهش سودسازی که تنها مربوط به عملکرد آلومینیوم ایران «فایرا» بوده است.

از این شرکت به عنوان بزرگ ترین شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم درایران یاد می شود.

شرکت مورد اشاره درسال گذشته توانست بیش از 183 هزار تن از انواع محصولات خود را به فروش رساند که در مقایسه با سال 1400 رشد 10.5 درصدی را نشان می دهد.

مقایسه ارزش و حجم فروش صادراتی «فایرا» از افزایش 18.7 درصدی حجم صادرات و 52 درصدی ارزش صادرات خبر می دهد.

با این وجود، افزایش قابل توجه بهای تمام شده محصولات، هزینه فروش، عمومی و اداری و هزینه های مالی شرکت، باعث شد سودخالص شناسایی شده برای 1401، حدود 12 درصد کاهش یابد و به عدد 2 هزار و 760 میلیارد تومان برسد.

تولید آلومینیوم در دنیا با صرف انرژی بسیار بالاتر از سایر فلزات اساسی مانند فولاد و مس صورت می پذیرد و از این رو سود سازی شرکت های تولید کننده شمش آلومینیوم به دسترسی به انرژی ارزان وابستگی زیادی دارد.

از این رودرسال های گذشته، گسترش تولید آلومینیوم و صنایع آلومینیومی در ایران از طرف سرمایه گذاران دولتی و خصوصی پیگیری شد.

با این حال،  به دلیل منابع محدود آلومینا (ماده اصلی آلومینیوم) در ایران، تولیدات این فلز سبک به واردات وابسته است.

واقعیت این است که افزایش نرخ ارز درکنار رشدقیمت آلومینا بر میزان سودسازی شرکت های ایرانی اثر منفی داشته است.

ناگفته نماند که برخلاف انتظارات و باوجود محدودیت انرژی در اروپا و خاموشی کوره های بزرگ تولیدکننده شمش آلومینیوم در آلمان، قیمت جهانی این فلز دریک سال گذشته روند کاهشی به خود گرفت.

این موضوع نیز یکی ازعوامل کاهش سود سازی شرکت های تولید کننده شمش آلومینیوم بود.

این روند برسودو زیان صنایع پایین دستی و تولیدکنندگان محصولات میانی زنجیره تولید محصولات آلومینیومی، کمتر اثر گذاشت و همانطور که در جداول زیر مشخص است، این شرکت ها توانستند در سال گذشته میزان درآمد و سود سازی خود را افزایش دهند.

نکته قابل توجه دراین رابطه، این است که شرکت های فعال درصنایع پایین دستی آلومینیوم در ایران کوچک مقیاس بوده و عمده فعالیت های صنعت آلومینیوم در ایران به تولید شمش مربوط می شود.

در جداول زیر تغییرات سود، حجم و ارزش صادراتی و حجم و ارزش کل فروش شرکت های آلومینیومی فعال در بازار سرمایه با یکدیگر مقایسه شده است.

جدول 1

جدول 2

جدول 3

 

ارسال نظر