شناسه خبر : 35414

برنجی روی دست کشاورزان نمانده

برنجی روی دست کشاورزان نمانده

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج گفت: ممنوعیت واردات برنج هر سال اعمال می‌شود، ولی برای امسال پیشنهاد کردیم که مدت زمان آن کاهش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ازایسنا، با بیان اینکه بر اساس مقررات وضع شده در کتاب مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ممنوعیت واردات برنج هر سال از ابتدای مرداد به مدت ۴ ماه برقرار می‌شود، گفت: امسال نیز این ممنوعیت واردات برقرار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد تغییراتی مبنی بر حذف، کاهش یا افزایش دوره ممنوعیت صورت گیرد بایستی توسط وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار اعمال شود که تاکنون تغییری ایجاد نشده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج یاد آور شد: سال ۱۴۰۰ به میزان کافی برنج وارد کشور نشد زیرا ممنوعیت اعمال شد و تولید برنج داخلی نیز کم بود. همین موضوع باعث افزایش قیمت برنج شد. ولی سال ۱۴۰۱ علی رغم تولید خوبی که در کشور داشتیم و واردات نیز به میزان کافی انجام شده بود این ممنوعیت برداشته شد که رکود برنج ایرانی و خارجی را به دنبال داشت.

وی تصریح کرد:به وزارت جهادکشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس پیشنهاد کردیم که دوره ممنوعیت واردات را کاهش دهد تا بتوانیم برنج مورد نیاز کشور را تامین و از تنش در بازار نیز جلوگیری کنیم.

کشاورز همچنین عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود برنج سال گذشته هنوز روی دست کشاورزان مانده درست نیست. محصول روی دست واسطه‌گران مانده است. کسانی که برنج را احتکار کردند و قصد داشتند با قیمت‌های بالا بفروشند ولی به دلیل کاهش تقاضا موفق به این کار نشدند، برنج‌هایشان در انبارها مانده است.

ارسال نظر