۴۰ درصد شیشه کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود

۴۰ درصد  شیشه کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شود

دبیر انجمن صنعت شیشه ایران از برگزاری نمایشگاه صنعت شیشه با حضور نمایندگان ایتالیا، آلمان‏، ترکیه و چین از ۲۳ تیرماه خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از سه میلیون تن انواع شیشه تولید شود که حدود ۴۰ درصد شیشه‌های تخت به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و حتی اروپا صادر خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل ازایسنا،حسین زجاجی با اشاره به توجیه اقتصادی بالای صنعت شیشه، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ درصد مواد اولیه صنعت شیشه در داخل کشور وجود دارد که این موضوع مهم‌ترین مزیت صنعت شیشه در کشور است. سیلیس، کربنات سدیم، آهک، دولومیت و فلدسپات در زمره مهم ترین مواد اولیه برای تولید شیشه هستند که معادن این مواد در ایران وجود دارد و با سهولت و قیمت پایین در دسترس هستند. همچنین ارزش افزوده بالا به سبب منابع انرژی، نیروی کار متخصص، تکنولوژی بومی و بازار مصرف ۵۰۰ میلیون نفری در منطقه از دیگر مزیت‌های این صنعت است.

دبیر انجمن صنعت شیشه، همچنین تولید شیشه در سال جاری را بیش از سه میلیون تن پیش بینی کرد و گفت: از این میزان، یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن شیشه تخت، ۸۵۰ هزار تن شیشه‌های بسته بندی صنایع غذایی و دارویی و ۳۷۵ هزار تن انواع شیشه رومیزی شامل ظروف بلور، کریستال و اوپال است.

به کدام کشورها شیشه صادر می‌کنیم؟

زجاجی با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۵ کارخانه بزرگ تولید شیشه سازی تخت فعال کشور، روزانه بیش از ۶۰۰ هزار متر مربع شیشه تخت (شیشه رنگی و ساده فلوت، شیشه مشجره ساده و رنگی و شیشه ساده و رنگی شیت) تولید می‌شود، گفت که از این میزان حدود ۴۰ درصد به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و حتی اروپا صادر می‌شود و ۶۰ درصد تولید شیشه کشور، نیاز بازار داخل را تامین می‌کند.

وی افزود: عمده شیشه جام برای مصرف در ساختمان‌ها، پنجره و اتوموبیل کاربرد دارد و مهمترین دستاورد این صنعت تامین شیشه مورد نیاز صنایع خودرو در رنگ های سبز اتوموبیلی، شیشه‌های سولار یا جذاب انرژی اتوموبیلی، شیشه دودی اتوموبیلی، شیشه‌های فوق شفافیت (سوپر کلیر) و شیشه‌های پوشش دارای کنترل کننده انرژی در ساختمان است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ کارخانه از ۱۵ واحد شیشه سازی کشور شیشه فلوت تولید می‌شود، اظهار کرد: شیشه فلوت، آخرین روش تولید صنعت شیشه به‌ شمار می‌رود که جایگزین شیشه‌های سنتی شده است.

دبیر انجمن صنعت شیشه در ادامه با بیان اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد نیاز کشور به شیشه ساختمان در داخل تولید می‌شود، تصریح کرد: در تولید بطری، همه نیاز دارویی و صنایع غذایی در داخل تامین و بیش از ۳۵ درصد تولیدات این بخش از صنعت نیز صادر می‌شود.

به گفته وی صنعت شیشه در بخش مواد اولیه، همچنین در بخش حفظ و نگهداری بیش از ۹۰ درصد بومی شده و در بخش مهندسی به خودکفایی ۶۰ تا ۷۰ درصدی دست یافته است.

برگزاری نمایشگاه صنعت شیشه با حضور نمایندگان ایتالیا، آلمان‌، ترکیه و چین

دبیر انجمن صنعت شیشه در ادامه از برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی شیشه و تجهیزات وابسته، با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی از ۲۳ تا ۲۶ تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران خبر داد و گفت: در این رویداد بین المللی انواع صنایع، دستگاه‌ها، تجهیزات و خطوط تولید، معادن و فرآوری مواد اولیه، انواع شیشه‌های ساختمانی، شیشه‌های نما، در و پنجره، شیشه‌های اداری،شیشه های خم‌، شیشه‌های اتومبیل، شیشه‌های ضدگلوله، مواد اولیه و دیگر صنایع مرتبط ارائه و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گفته وی در ششمین نمایشگاه بین المللی شیشه و تجهیزات وابسته علاوه بر شرکت‌های داخلی و حضور سازمان انرژی‌های نو، مرکز تحقیقات زمین و مسکن و ستاد فناوری‌های نانو ریاست جمهوری و نمایندگانی از کشورهای ایتالیا، آلمان‌، ترکیه و چین نیز حضور دارند.

زجاجی حضور شرکت‌های استارتآپی،‌ شرکت های خلاق و نو آور و شرکت‌های دانش بینان را از جمله بخش‌های نمایشگاه بین المللی صنعت شیشه عنوان کرد و گفت: آشنایی با نوین‌ترین تولیدات و پیشرفت‌های این حوزه، تبادل اطلاعات، دانش فنی و فناوری روز بین مشارکت‌کنندگان، آشنایی بازدیدکنندگان با آخرین دست‌آوردهای عرضه‌شده در بخش‌های مختلف صنعت شیشه، ایجاد ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زائی و بازاریابی و توسعه صادرات از مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

دبیر انجمن صنعت شیشه ایران همچنین پیش بینی کرد که در طول برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی شیشه و تجهیزات وابسته چندین هیئت تجاری، صنعتی، اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی از کشورهای در محل نمایشگاه حضور یابند و ضمن بازدید از نمایشگاه با شرکت‌های ایرانی وارد مذاکرات صنعتی و اقتصادی شوند.

ارسال نظر