شناسه خبر : 34843

هواپیماهای فرسوده اجازه پرواز ندارند

هواپیماهای فرسوده اجازه پرواز ندارند

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اگر هواپیما دچار فرسودگی شود، دیگر قابلیت پرواز نخواهد داشت، گفت که برنامه‌های نوسازی ناوگان در سال‌های گذشته موفق نبوده و در زمان برجام انتخاب‌های خوبی برای واردات نداشتیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، محمد شهبازی با بیان اینکه لغت فرسوده برای هواپیما لغت صحیحی نیست، گفت: می‌توان گفت هواپیمای با سن بالا و سالخورده؛ چون مفهومی که از فرسودگی دریافت می‌شود با مفهوم سالخوردگی متفاوت است و هواپیما اگر فرسوده باشد اجازه پرواز نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: هواپیماها بر اساس سیستم تعمیر و نگهداری که برایشان تعریف شده، با گذشت زمان هزینه‌های تعمیر و نگهداری آنها افزایش پیدا می‌کند اما نمی‌توان گفت که فرسوده شده‌اند؛ مگر اینکه کاملا از خط پرواز کنار گذاشته شده باشد و برنامه‌های تعمیر و نگهداری‌ آن اجرا نشود؛ در آن صورت هواپیما دچار فرسودگی می‌شود و دیگر قابلیت پرواز نخواهد داشت.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه عمر ناوگان هوایی در کشور ما بالاست، اظهار کرد: عمر ناوگان هوایی ما حدودا ۲۷ سال است؛ ما نیاز داریم که ناوگانمان را نوسازی کرده و هواپیمای جدید وارد ناوگان کنیم؛ اما به‌دلیل وجود تحریم‌ها این کار با مشکلاتی همراه است؛ زیرا کارخانه‌های سازنده هواپیما مستقیما به ما هواپیما نمی‌فروشند؛ همچنین به صورت مستقیم هیچ‌کدام به ما قطعه نمی‌دهند؛ سخت‌ترین بخش تحریم‌های حوزه حمل‌ونقل همین بخش هوایی است.

شهبازی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه صرفه اقتصادی در هواپیمای جدید است، گفت: خرید هواپیمای جدید مشکلات بیشتری دارد؛ اگرچه ما یک برنامه مفصل برای این موضوع داریم.  طی سالیان گذشته برنامه‌هایی که برای نوسازی ناوگان بوده، برنامه‌های موفقی نبوده است.

وی با بیان اینکه در زمان برجام هم انتخاب‌های خوبی نداشتیم، افزود: هواپیماهایی که وارد کشور شدند، با شرایط اقلیمی کشور کاملا سازگاری نداشتند و علاوه بر این، شرکت‌های سازنده با قراردادهایی که با ما بسته بودند، در تامین قطعات همکاری نکردند که باعث شد بخش زیادی از این هواپیماها زمینگیر شود.

 

ارسال نظر