محدودیت خرید نفت و میعانات گازی از بورس انرژی کاهش یافت

محدودیت خرید نفت و میعانات گازی از بورس انرژی کاهش یافت

براساس درخواست کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و مصوبه هیئت مدیره بورس انرژی ایران، محدودیت اندازه معاملاتی ابزار گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی کاهش یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از شانا، کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران روز شنبه (۲۰ خردادماه) در نامه‌ای به بورس انرژی ایران خواستار کاهش حداقل اندازه معاملاتی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی شد، نامه‌ای که سرانجام منجر به کاهش حداقل حجم خرید گواهی سپرده نفت خام سنگین و میعانات گازی از ۱۰۰۰ گواهی به ۱۰ گواهی (معادل ۱۰ بشکه) شد.

متن کامل نامه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به شرح زیر است:

براساس بررسی کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و آسیب‌شناسی انجام شده درباره معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات به‌عنوان ابزار نو بازار سرمایه و تنها ابزار ارزی موجود در بازار موارد ذیل برای توجه آن شرکت ارسال می‌شود.

۱. تجربه اختصاص یک ابزار به سبدهای سرمایه‌گذاری تجربه‌ای جدید و مناسب برای گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و هدایت سرمایه‌گذاران حقیقی به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

کارگروه سبدگردانی کانون با قدردانی از این ابتکار بر این نکته تأکید دارد که شرکت‌های سبدگردانی از هر تلاشی برای توسعه این ابزار و ابزارهای بعدی در این چارچوب دریغ نکرده و در این مسیر همه تلاش خود را برای توسعه این ابزار به‌کار خواهد گرفت.

۲. از دیدگاه کارگروه سبدگردانی کانون با توجه به اینکه تخصیص ابزار گواهی سپرده نفت خام و میعانات به سبد اشخاص حقیقی هم‌اکنون با محدودیت قابل ملاحظه‌ای به لحاظ اندازه این قراردادها روبه‌روست و اندازه معاملاتی هزار بشکه، ارزشی معادل ۶۵ هزار دلار حدود ۲۵ میلیارد ریال بوده و از ارزش متوسط سبدهای اشخاص حقیقی بیشتر است، بنابراین جهت فراگیر شدن این ابزار و حضور آن در پرتفوی سرمایه‌گذاری سبدگردان‌ها پیشنهاد می‌شود اندازه معاملاتی این ابزار از ۱۰۰۰ گواهی به یک گواهی کاهش یابد.

امید است با لحاظ درخواست کارگروه سبدگردانی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در کاهش حداقل اندازه معاملاتی گواهی نفت خام و میعانات گازی، شاهد گسترش و توسعه استفاده از این ابزار در بازار سرمایه باشیم.

 

ارسال نظر