شناسه خبر : 34301

عطش آسیا برای نفت تندتر شد

عطش آسیا برای نفت تندتر شد

واردات نفت به آسیا در ماه مه با افزایش خرید محموله‌های روسی توسط چین و هند، بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، آمار گردآوری شده توسط رفینیتیو اویل ریسرچ نشان می‌دهد ماه میلادی جاری مجموعا ۲۷.۷۳ میلیون بشکه در روز نفت در بنادر آسیا تخلیه می‌شود که ۸.۶ درصد در مقایسه با ۲۶.۳۹ میلیون بشکه در روز در آوریل رشد داشته و بالاترین آمار واردات از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون خواهد بود.

عمده رشد واردات این منطقه، در چین متمرکز شده که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و انتظار می‌رود ۱۱.۹۶ میلیون بشکه در روز نفت در ماه مه وارد کند که بالاتر از ۱۰.۹۶ میلیون بشکه در روز در آوریل خواهد بود و تنها اندکی کمتر از رکورد واردات ۱۲.۳۷ میلیون بشکه در روز در ماه مارس است.

واردات بالاتر نفت به چین با پایان دوره تعمیرات پالایشگاهی و افزایش تولید پالایشگاه‌های این کشور برای ذخیره سازی سوخت در آستانه اوج تقاضای فصلی در تابستان، صورت می‌گیرد.

همچنین شایان ذکر است که محموله‌ها از ماه‌ها پیش برای تحویل فیزیکی تدارک دیده شده‌اند بنابراین آمار که بیشتر منعکس کننده تقاضایی است که پالایشگاه‌ها پیش بینی کرده اند.در این بین، پالایشگاه‌های چینی از تخفیف عرضه شده برای نفت روسیه که در اروپا ممنوع شده است، بهره می برند. طبق آمار رفینیتیو، واردات نفت روسیه به چین از طریق دریا و خط لوله، در ماه مه به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاتر از ۱.۷۴ میلیون بشکه در روز در آوریل است.

اما از زمان آغاز جنگ در اوکراین که پالایشگاه‌های چینی را مشتری نفت تخفیف‌دار روسیه کرده است، روسیه و عربستان سعودی برای کسب جایگاه بزرگترین صادرکننده نفت به چین، رقابت نزدیکی با هم داشته اند.

واردات نفت روسیه به هند از ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز در آوریل، به ۱.۹۷ میلیون بشکه در روز در مه افزایش پیدا کرده است. در نتیجه سهم روسیه از کل واردات هند به میزان ۵.۱۰ میلیون بشکه در روز، به ۳۸.۶ درصد رسیده است. هند که مشتری قدیمی تولیدکنندگان خاورمیانه بوده، مانند چین تحت تاثیر هزینه ارزان‌تر، مشتری نفت روسیه شده است.

واردات نفت هند از عربستان سعودی در ماه مه به ۵۷۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۶۹۰ هزار بشکه در روز در آوریل و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در مارس کاهش پیدا می کند. واردات از عراق هم به ۸۹۰ هزار بشکه در روز در ماه مه، در مقایسه با ۹۰۰ هزار بشکه در روز در آوریل و ۱.۰۲ میلیون بشکه در روز در مارس کاهش خواهد یافت.

تقاضای بالاتر هند برای نفت ناشی از افزایش مصرف داخلی و رشد صادرات دیزل و بنزین بوده است. با این حال، صادرات سوخت هند در ماه‌های آینده ممکن است با ریسک روبرو شود زیرا خریداران اروپایی نگران خرید سوخت از هند هستند که ممکن است با استفاده از نفت روسیه تولید شده باشد. این امر ممکن است تقاضا برای فرآورده‌های نفتی هند را کاهش دهد و به نوبه خود، روی جریان واردات نفت خام تاثیر بگذارد.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات فرآورده‌های نفتی چین هم قوی بوده و در چهار ماه نخست امسال، ۴۴.۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ رشد کرد. اما انتظار می‌رود حجم صادرات در ماه مه که سهمیه صادرات پالایشگاه‌ها به پایان می‌رسد و تقاضای داخلی بهبود پیدا می‌کند، رو به کاهش بگذارد.

 

ارسال نظر