شناسه خبر : 34215

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود سازی کشت و صنعتی ها ۲ برابر شد

سود سازی کشت و صنعتی ها 2 برابر شد

افزایش هزینه های تولید،کاهش فروش و قیمت گذاری دستوری، رشد سود سازی تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ را متوقف کرد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، بررسی آخرین صورت های مالی منتشره برای شرکت های فعال در گروه زراعت و خدمات وابسته نشان می دهد که این شرکت ها درسال 1401 توانسته اند درآمد و سود سازی خود را نسبت به سال 1400 به طور قابل توجهی افزایش دهند و با وجود افزایش هزینه های تولید، سود خالص خود را به طور میانگین با رشد حدود 100 درصدی رو به رو کنند.

در بررسی گروه زراعت و خدمات وابسته باید توجه داشت که شرکت های فعال در این گروه از نظر ماهیت تولید با یکدیگر تفاوت دارند و می توان فعالیت های آنها را درچهار بخش تولید مرغ و تخم مرغ (همراه با سایر طیور) ، تولید محصولات باغی، تولید نهاده های دامی و دامداری و دامپروری مورد بررسی قرارداد.

کشت و صنعتی ها بالاترین رشد سود سازی را به خود اختصاص دادند

آمار های منتشر شده درخصوص شرکت هایی که در زمینه تولید نهاده دامی، دامداری و دامپروری فعالیت می کنند نشان می دهد که این شرکت ها توانسته اند سودسازی خود را در سال 1401 به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

در بین شرکت هایی که در این گروه قرار می گیرند، نماد های «زشریف» ، «زکشت» ، «زفکا» و «زفجر»  و «زقیام» بیشترین نرخ رشد سود خالص را به ثبت رسانده اند.

میانگین رشد سودسازی این بخش از شرکت های فعال درگروه معاملاتی زراعت و خدمات وابسته به حدود 170 درصد می رسد که از سایر بخش ها بالاتر است.

افزایش تولید نهاده ها و احتساب ارزش منصفانه آنها درصورت های مالی، افزایش میزان فروش شیرخام به قیمت مصوب سال گذشته (12 هزار تومان) و افزایش میزان قیمت دام درسال گذشته از جمله عوامل مهمی بوده که درآمد و سود سازی این شرکت ها را افزایش داده است.

این شرکت ها دراطلاعیه ای از دریافت مجوز برای افزایش قیمت شیرخام به 15 هزار تومان خبرداده اند که نسبت به قیمت خرید تضمینی سال قبل به میزان 25 درصد افزایش یافته است.

دست انداز قیمت گذاری دستوری برای تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ

هرچند صورت های مالی شرکت های تولید کننده مرغ و تخم مرغ نشان می دهد فعالیت های این شرکت ها تا پایان آذرماه سال گذشته با رشد درآمد و سود سازی همراه بوده ، اما با انتشار صورت های مالی عملکرد سه ماهه زمستان سودسازی آنها به شدت کاهش یافت و برخی نمادها مانند «زماهان» نیز حتی با زیان عملیاتی و خالص رو به رو شدند.

موضوعی که شرکت ها با انتشار اطلاعیه ای، دلیل آن را قیمت گذاری دستوری ، افزایش هزینه های تولید و کاهش میزان فروش ذکر کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد در این بازه زمانی و براثر تغییراتی که در نرخ انواع ارز رخ داده، قیمت نهاده ، جوجه یک روزه ، واکسن و مکمل های غذایی و سایر نیازهای وارداتی در خطوط تولید مرغ گوشتی و تخم گذار افزایش یافته و این موضوع هزینه تولید را به شدت بالابرده است.

با توجه موارد ذکر شده ، طی روزهای گذشته شرکت های تولید کننده مرغ و تخم مرغ  موفق به اخذ مجوز افزایش قیمت های خود شده اند که تاحدودی روند درآمدی آنها را بهبود خواهد داد.

در جداول زیر روند تغییرات درآمد و سود سازی زراعتی های بورسی بررسی شده است.

Capture

ارسال نظر