شناسه خبر : 33667

سود سه ماهه آرامکو کاهش یافت

سود سه ماهه آرامکو کاهش یافت

غول نفتی آرامکوی سعودی سود ۳۱.۸۸ میلیارد دلار در سه ماهه نخست سال میلادی جاری را گزارش کرد که در مقایسه با ۳۹.۴۷ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، این شرکتی که به طور رسمی به عنوان شرکت نفت عربستان سعودی شناخته می‌شود، سود کمتر در سه ماهه نخست را به کاهش قیمت جهانی نفت، نسبت داد. آرامکو در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته، ۳۰.۷۳ میلیارد دلار سود کسب کرده بود.

آرامکو در مارس اعلام کرد که سال میلادی گذشته، ۱۶۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و مدعی بالاترین سود سالانه ثبت شده توسط یک شرکت سهامی عام شدید و در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تغییرات اقلیمی، انتقاد فعالان را برانگیخت. این درآمد بالا در پی افزایش قیمت انرژی پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ و متعاقب آن، تحریم‌های غرب علیه فروش نفت و گاز طبیعی مسکو در بازارهای غربی، حاصل شد.

با این حال، همچنان که بانک مرکزی آمریکا و کشورهای دیگر، نرخ‌های بهره را برای کاهش تورم افزایش می‌دهند و باعث واهمه بازار از بروز رکود در آینده شده‌اند، قیمت نفت در هفته‌های اخیر سقوط کرده است. نفت برنت روز سه شنبه به حدود ۷۶ دلار در هر بشکه رسید که کاهش چشمگیری در مقایسه با رکورد ۱۲۵ دلار در سال گذشته به شمار می‌رود.

سهام آرامکو در بازار سهام تداول ریاض روز دوشنبه در ۹.۵۵ دلار بسته شد که ارزش این شرکت نفتی را به ۲.۱ تریلیون دلار می‌رساند و آرامکو را پس از اپل و مایکروسافت، در رتبه سومین شرکت ارزشمند جهان قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آرامکو روز سه‌شنبه به طور جداگانه اعلام کرد که علاوه بر سود سهامی که قبلا پرداخت می‌کرد، عرضه سود سهام مبتنی بر عملکرد را برای سهامداران آغاز می‌کند. سود نقدی پایه، در سه ماهه چهارم سال گذشته ۱۹.۵ میلیارد دلار بود.

 

ارسال نظر