شناسه خبر : 33661

سرانه سالیانه پستی ایران نسبت به کشورهای دیگر یک به ۶۰ است

سرانه سالیانه پستی ایران نسبت به کشورهای دیگر یک به 60  است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سرانه پستی کشورها شاخص مهمی برای میزان توسعه‌یافتگی کشورها است. سرانه سالیانه ایران در مقایسه با کشورهای دیگر یک به ۶۰ است و در تلاش هستیم تا آن را بالا ببریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «محمود لیائی» در نشست خبری نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته افزود: سال‌ها خلا و نبود تریبون برای تقدیر از زحمات شبکه پستی و اجزای اکوسیستم صنعت پست وجود داشت و با برگزاری نخستین رویداد و نمایشگاه صنعت پست قرار است این کار مهم را انجام بدهیم.

وی بیان‌داشت: سرانه پستی شاخص مهمی برای تخمین میزان توسعه‌یافتگی کشورها به حساب می‌آید و این سرانه در کشور ما بسیار پایین و حدود یک به ۶۰ است و در تلاش هستیم تا آن را بالا ببریم. در خصوص برخی کشورهای دیگر جهان این سرانه بالاتر است. به طور مثال اگر سرانه سالانه پست در ایران برای هر فرد ۱۰ مرسوله باشد، برای کشورهای اروپایی و کشورهای پیشگام مانند چین سرانه ۶۰۰ مرسوله است.

مدیرعامل شرکت ملی پست گفت: بلوغ مردم در استفاده از شبکه عظیم پستی به جایگاه خوبی دست پیدا کرده است، اما هنوز راه زیادی برای رسیدن به کشورهای توسعه‌یافته داریم.

لیائی ادامه‌داد: حرکتی تحت عنوان «جهاد تبیین پستی» آغاز شده تا مردم ضمن آشنایی با سرویس‌های پستی بتوانند از این دستاوردها استفاده کنند و ما نیز بتوانیم خود را در معرض قضاوت مردم و شرکت‌های دیگر قرار بدهیم تا بتوانیم خلاهایی که ممکن است وجود داشته باشد را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: در عرصه پست بازیگران متعددی داریم و این رویداد سبب هم‌افزایی این زیست‌بوم می‌شوند.

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: با احصای نیازهای اجزای اکوسیستم پست در نظر داریم که بتوانیم شرکت‌ها را رتبه‌بندی کنیم. شاید در نخستین نمایشگاه نتوانیم به تمام اهدافی که از برگزاری این نمایشگاه داریم دست پیدا کنیم، اما هدف‌گذاری ما این است که این مسیر را هموار کنیم. در سال‌های آینده شاهد برگزاری باشکوه‌تر این نمایشگاه خواهیم بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست افزود: با توجه به توصیه‌های وزیر ارتباطات، از عنوان بین‌المللی برای نام‌گذاری این نمایشگاه استفاده نکردیم، اما در عین حال از دبیرکل اتحادیه جهانی پست دعوت کردیم برای این همایش حضور داشته باشد که تا کنون اعلام حضور نکردند.

در کنار این برای تمام اپراتورهای جهانی پست نیز دعوت‌نامه ارسال کردیم تا به صورت رایگان در این همایش حضور پیدا کنند. امیدواری بتوانیم از حضور آن‌ها در این نمایشگاه برای انتقال تجربه استفاده کنیم.

لیائی افزود: در کنار اینکه نمایشگاه تخصصی است نیم‌نگاهی نیز به استقبال عموم مردم شده و قرار است از مدارس، دانشگاه‌ها و صنایع مختلف دعوت کنیم تا در این همایش حضور یابند. هدف اصلی ما این است که بلوغ مردم در حوزه پستی کشور افزایش پیدا کند و از نزدیک با صنعت پست آشنا شوند.

مدیرعامل شرکت ملی پست خاطرنشان کرد: در اساس‌نامه ما شرکت ملی پست پیشران تجارت الکترونیک است. در صدد هستیم تا نقشی که شرکت ملی پست می‌تواند در تجارت الکترونیک ایفا کند را به صورت ملموس در نمایشگاه عرضه کنیم تا مردم و اجزای زیست‌بوم پست با آن آشنا شوند.

«محمدرضا قادری» عضو هیات مدیره شرکت ملی پست و دبیر علمی همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته نیز، گفت: با توجه به اینکه در بخش‌های مختلف از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم تا الان حدود ۴۰ شرکت نوآور که در مرکز نوآوری پست فعالیت می‌کنند. برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و تعداد از این بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این‌که ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز به صورت مجزا برای حضور در این رویداد ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: از سال گذشته کارگروهی برای ارسال و بررسی طرح‌ها تشکیل دادیم. عمده حمایت شرکت ملی پست از این شرکت‌ها انعقاد قرارداد و معرفی به نهادهای مختلف برای دریافت تسهیلات و حمایت‌های مالی است.

 نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته هشتم لغایت یازدهم خردادماه ۱۴۰۲ در مصلای تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه بستری جذاب و منحصر برای عرضه جدیدترین فناوری‌ها، برترین دستاوردها و هوشمندانه‌ترین خدمات است.

آشنایی با زیست‌بوم صنعت پست با یکدیگر، تعامل شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی، عرضه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های پست و انتقال تجربه و استفاده از دانش مدیران از جمله اهداف این نمایشگاه است.

از موضوعات این نمایشگاه می‌توان به تجارت الکترونیک و خدمات پستی، اتوماسیون و سامانه‌های پستی، سیستم‌های لجستیکی هوشمند و فناوری‌های مرتب‌سازی و جا به جایی بسته‌ها اشاره کرد.

ارسال نظر