شناسه خبر : 33584

چگونه تعاونی‌ها به دولت‌ها کمک می‌کنند؟

چگونه تعاونی‌ها به دولت‌ها کمک می‌کنند؟

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA معتقد است: تعاونی‌ها می‌توانند با همکاری دولت‌ها و سایر ذینفعان نقش مهمی در ایجاد توسعه پایدار داشته باشند و به ترویج کارآفرینی محلی، تأمین سرمایه و اعتبار و ایجاد فرصت های شغلی در جوامع کمک کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اتحادیه بین‌المللی تعاون (  International Co-operative Alliance ) یا  ICA  یک انجمن بین‌المللی است که انواع سازمان‌های تعاونی را شامل می‌شود. اعضای اتحادیه را سازمان‌های ملی و بین‌المللی تعاون در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی، بانکداری، انرژی، صنعت، بیمه، ماهیگیری، تعاونی‌های مسکن، گردشگری و مصرف تشکیل می‌دهند.

تا پایان سال ۲۰۰۲ میلادی، ایکا دارای ۲۳۶ سازمان عضو از ۹۳ کشور با مجموع تقریباً ۷۲۵ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت پوشش قرار داده بود که اکنون، این آمار به مرز ۸۰۰ میلیون نفر نیز برآورد می‌شود.

اتحادیه بین‌المللی تعاون، بزرگترین نهاد بین‌المللی غیردولتی در جهان است که در برگیرنده حدود یک میلیارد نفر از ۹۶ کشور جهان است و هدف اصلی آن، ارتقا و تقویت تعاونی‌های مستقل و تسهیل روند توسعه اقتصادی و اجتماعی اعضا در سراسر دنیا است.

سال گذشته در مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون ( ICA )، اتاق تعاون ایران با کسب اکثریت آراء به عضویت هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون درآمد.

در این مجمع که نمایندگان بیش از ۱۱۰ کشور دنیا حضور داشتند، رئیس اتاق تعاون ایران با پیشی گرفتن از کشورهای صاحب نفوذ و قدرتمند در عرصه نهضت تعاون جهان، در میان اعضای منتخب دوره جدید هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون قرار گرفت.

این رویداد برای اولین بار در تاریخ اتحادیه جهانی تعاون رخ داد و بخش تعاون کشورمان موفق به اخذ کرسی هیات مدیره اتحادیه جهانی شده است.

این عضویت تسهیل‌گر انتقال دانش روز به کشور و ارتقا فعالیت‌های کمی و کیفی تعاونی‌های ایران بوده و زمینه ارتقای کمی و کیفی فعالیت تعاونی‌ها و رشد صادرات محصولات تعاونی به بازارهای جدید را فراهم می‌کند.طبق برنامه ریزی صورت گرفته ایران میزبانی نشست هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون (ICA) را در سال جاری عهده دار شده است.

مهمترین هدف و رویکرد اتحادیه بین المللی تعاون در سال ۲۰۲۳ در منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA در چهار حوزه ترویج بیانیه ICA در مورد هویت تعاونی، تسریع رشد تعاونی ها در سراسر منطقه، تقویت تعاونی ها به عنوان شرکت های تجاری و رهبران توسعه و خدمت رسانی به عنوان یک منبع دانش، تخصص و عمل است.

چاندراپال سینگ ـ رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA در این باره می‌گوید:تعاونی‌ها می‌توانند با همکاری دولت‌ها و سایر ذینفعان نقش مهمی در ایجاد توسعه پایدار ایفا کنند.نقش تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی، پایداری محیط زیست و همکاری و مشارکت موثر است و تعاونی ها می توانند با ترویج کارآفرینی محلی، تأمین سرمایه و اعتبار و ایجاد فرصت های شغلی برای اعضای خود به ایجاد توسعه اقتصادی در جوامع کمک کنند.

به گفته وی در بسیاری از کشورها از جمله ایران از تعاونی‌ها خواسته شده تا سهم خود را در تولید ناخالص داخلی افزایش دهند زیرا تعاونی‌ها می‌توانند جهت تعامل و مشارکت با ذینفعانی مانند سازمان‌های جامعه مدنی، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی برای ایجاد فرصت‌های همکاری و تقویت جنبش تعاونی ادغام شوند.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه ICA پیشنهادی هم برای ادغام تعاونی ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه ارائه کرده و می‌گوید: ادغام تعاونی‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌تواند زیر سایه اتحادیه بین‌المللی تعاون در سطح جهانی و منطقه‌ای تحقق یابد.

در داخل کشورها به تعاونی هایی که تحت سازمان ملی یا فدراسیون خود گرد هم آیند، نیاز داریم و با قرار گرفتن تحت یک سازمان، می توانیم مشارکت و همکاری میان خود را برای به اشتراک گذاشتن بهترین روش‌ها، تبادل دانش و ابتکارات مشترک تقویت کنیم.

ادغام می‌تواند به گرد هم آوردن تعاونی‌ها و جمع آوری منابع کمک کند و به عنوان نمونه تعاونی‌های اعتباری و بانک‌های تعاونی می‌توانند کمک‌های بلاعوض، وام‌ها و سایر اشکال تامین مالی را ارائه دهند.

سینگ به تعامل ICA با نسل‌های آینده نیز اشاره کرده و معتقد است:در دنیای امروز که نسل جوان به شدت درگیر ابزارهای دیجیتالی هستند باید از فناوری‌های دیجیتال و بسترهای رسانه‌های اجتماعی برای تعامل با جوانان و ترویج پیام تعاونی‌ها استفاده کنیم.به منظور فعال شدن نقش جوانان در جنبش تعاون باید آنها را توانمند کرده و با آنها تعامل داشته باشیم.برای تحقق این هدف لازم است برنامه‌ها و ابتکاراتی مخصوص تعاونگران جوان ایجاد و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داده شوند.

دفتر منطقه‌ای اتحادیه بین المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه ICA-AP چهارمین دوره اجلاس تعاون جوانان در مالزی را اواخر ماه جولای تشکیل خواهد داد و بر این اساس حضور تعاونگران جوان کشورمان در این رویداد می‌تواند نقش موثری در شناسایی فرصتهای موجود و ارتباط با تعاونی های کشورهای جهان داشته باشد.

وجود یک بستر آنلاین برای جوانان می‌تواند آنها را به طور مستقیم با بازار مواجه کند تا محصولات و خدمات خود را عرضه کنند و امکان دسترسی گسترده به بازارها و مکان‌های مختلف را برای رقابت با دیگران داشته باشند.

ارسال نظر