شناسه خبر : 33549

اجاره دادن پشت بام تخلف است

اجاره دادن پشت بام تخلف است

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: پشت بام قابل اجاره دادن نیست چراکه اساسا مشاوران املاک فضایی را می‌توانند اجاره دهند که دارای سند باشد اما پشت بام فضای مشترک و مشاع است و انعقاد این گونه قرارداد در مشاوران املاک گزارش داده نشده اما اگر هم چنین اقدامی انجام شده در چارچوب قوانین مشاوران املاک نیست و اگر معامله‌ای انجام شود، تخلف است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، داود بیگی‌نژاد، درباره راهکارهای ساماندهی و کنترل بازار اجاره و اثرگذاری بسته‌های حمایتی از مستاجران اظهار داشت: یکی از راهکارهای ساماندهی بازار اجاره در کوتاه‌مدت، کنترل فضای مجازی است و معتقدم یکی دیگر از راهکارهای کنترل بازار اجاره، طراحی و اجرایی کردن بسته‌های تشویقی برای موجران و مالکان است که باید در ابتدا موجران را در یک هاله امنی قرار دهیم تا قیمت‌های قابل توان پرداخت مستاجران ارایه دهند و این بسته می‌تواند شامل معافیت‌های مالیاتی باشد.

وی درباره قیمت‌سازی‌ها در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی گفت: هنوز فصل بازار اجاره شروع نشده‌است که قیمتی مشخص شود و عمدتا فضای مجازی و سایت‌هایی اینترنتی قیمت سازی می‌کنند. متاسفانه نظارتی بر فضای مجازی و قیمت‌گذاری در سایت‌هایی اینترنتی نمی‌شود و همین سایت‌ها به افزایش نرخ اجاره دامن می‌زنند.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: عمده این سایت‌ها به مشاوران املاک غیر مجاز متصل هستند و مشاوران املاکی مجاز محسوب می‌شوند که پروانه کسب داشته باشند و خدمات صحیح ارایه کند و اینگونه نیست که هر کسی که در این سایت‌ها ملک آگهی کند، جزو مشاوران املاک مجاز محسوب شود.

متاسفانه بعضا یکسری واحدها مواجه هستیم بدون مجوز در حال فعالیت هستند و عمده این قیمت‌سازی‌ها از سوی این واحدها در حال انجام است و فعالیت این واحد‌ها به زیان صنف و مردم و مستاجران است و امکان کنترل و نظارت این واحدها هم وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به دنبال متعادل سازی قیمت‌ها هستیم و قیمت‌هایی را به موجران پیشنهاد می‌دهیم که در توان پرداخت مستاجران باشد اما سایت‌هایی اینترنتی و فضای مجازی این فیلتر‌ها را ندارد و متاسفانه قیمت‌های سایت‌های اینترنتی تعیین کننده در بازار هستند، افزود: در حالی که سایت‌های اینترنتی نسبت به انتشار آگهی‌های اجاره اقدام کرده‌‌اند هنوز مشاوران املاک فایل این واحدها را وارد بازار نکرده و مراجعه‌ای هم برای تقاضا در بازار اجاره نداشته است. قیمت‌ها در فضا پهناور مجازی آن هم بدون نظارت تعیین می‌شود و این سازو کار علاوه بر بازار مسکن به بازارهایی مانند خودرو هم آسیب وارد کرده‌است.

بیگی‌نژاد با اشاره به افزایش عرضه مسکن برای تعادل بخشی به قیمت‌ها تاکید کرد: باید توجه داشت موضوع مسکن یک کالای فرآوری نیست که بتوان با ادغام چند کالا و شی آن را تولید و وارد بازار کرد، افزایش عرضه در بحث مسکن مستلزم زمان است و در ابتدا باید آمار دقیقی از میزان تقاضای موثر وجود داشته باشد که بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران با تاکید بر اینکه به طور قطع آمار نفوس و مسکن سال 95 برای بخش اجاره قابل اتکا نیست، گفت: باید آمار صحیحی از جامعه مستاجران داشته باشیم که بدانیم به چه تعداد مسکن نیاز داریم و تعداد مسکن موجودی برای بازار اجاره  چقدر است؟ در شرایطی که از اجاره‌داری حرفه‌ای برخوردار نیستیم و به همان نسبت جامعه آماری دقیقی از میزان مستاجران نداریم، طبیعتا نمی‌توان برنامه‌ریزی صحیحی هم برای این حوزه داشت.

وی ادامه داد: از دیگر پیشنهادات ما به مردم،  تمرکز زدایی در ماه و فصل نقل و انتقالات مسکن است به این معنا که فصل پیک جابه‌جایی مستاجران تنها تابستان نباشد و این عرضه و تقاضا در کل ماه‌های سال برقرار و در جریان باشد. ایجاد ایام پیک جا به جایی‌ها به نفع مستاجران نیست چراکه تقاضا به یکباره در یک زمان محدود وارد بازار می‌شود.

بیگی‌نژاد با اشاره به فرمول اجاره‌بها در مشاوران املاک اظهار داشت: اصلی‌ترین عامل برای تعیین اجاره بها، ارزش و بهای ملک است و پیش از این مشاوران املاک با توجه شرایط واحد و براساس فرمولی نرخ اجاره را پیشنهاد می‌کرد و با همکاری مالک در چندین جلسه کارشناسی، نرخ اجاره تعیین می‌شد.

اما امروز قیمت‌گذاری‌ها در فضای مجازی انجام می‌شود و امکان نشر آگهی برای هر فردی ولو اینکه مالک هم نیست و ملکی برای اجاره ندارد، وجود دارد.

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین درباره انتشار اخباری اجاره پشت بام و کانکس به مستاجران اظهار داشت: پشت بام قابل اجاره دادن نیست چراکه اساسا مشاوران املاک فضایی را می‌توانند اجاره دهند که دارای سند باشد اما پشت بام فضای مشترک و مشاع است و انعقاد این گونه قرارداد در مشاوران املاک گزارش داده نشده اما اگر هم چنین اقدامی انجام شده در چارچوب قوانین مشاوران املاک نیست و اگر معامله‌ای انجام شود، تخلف است.

اجاره کانکس هم یک شغل است و شغلی به نام اجاره کانکس وجود دارد که در آگهی‌ها هم دیده می‌شود و افراد برای انتقال اسباب زندگی خود و نگهداری آن از کانکس استفاده می‌کنند.

 

ارسال نظر