شناسه خبر : 33399

دولت ۱۸ هزار میلیارد تومان برای خسارت ناشی از سیل و زلزله پرداخت

دولت 18 هزار میلیارد تومان برای خسارت ناشی از سیل و زلزله پرداخت

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: از ۶۴ مخاطره و سوانح انسان‌ساز، ۴۶ مورد آن در ایران رخ می‌دهد که سیلاب، زلزله، فرونشست زمین، زمین‌لغزش، رانش زمین، موج سرما، موج گرما، خشکسالی، ریز گرد و سرمازدگی از جمله مخاطراتی هستند که در کشور رخ می‌دهند و برای هر کدام از اینها پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  محمدحسن نامی امروز در افتتاحیه بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ژئوماتیک با بیان اینکه داشتن جامعه‌ای پیشرفته و مؤثر نیازمند استفاده‌ دقیق از اطلاعات ژئوماتیک است، افزود: اطلاعات ژئوماتیک در پیشگیری از بحران‌ها، آمادگی و بازسازی و بازتوانی بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: از این رو است که ۱۱۴ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل دارای سازمان مستقل در مدیریت بحران هستند که نمونه آن کشور ترکیه است، ولی ایران فاقد سازمان مستقل در این زمینه است که این امر موجب شده آوردن همه نهادها در مواقع مقتضی دشوار باشد.

نامی، قانون مدیریت بحران را برگرفته از ابلاغیه مقام معظم رهبری دانست و گفت: ابلاغیه مقام معظم رهبری در این زمینه به‌ویژه در حوزه فرونشست زمین بر پیشگیری تمرکز دارد که از موارد بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. 

رئیس سازمان مدیریت بحران با تاکید بر اینکه از ۶۴ مخاطره و سوانح انسان‌ساز، ۴۶ مورد آن در ایران رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: سیلاب، زلزله،  فرونشست زمین، زمین لغزش، رانش زمین، موج سرما، موج گرما، خشکسالی، ریزگرد و سرمازدگی از جمله مخاطراتی هستند که در کشور رخ می‌دهند و برای هر کدام از این‌ها پیشگیری بسیار اهمیت دارد.

نامی با اشاره به رخدادهای زلزله در ۲۲۰ سال گذشته در ایران و کشورهای پیرامونی، اظهار کرد: آخرین رخداد زلزله، زمینلرزه ۷.۷ ترکیه بوده است. یک زلزله با بزرگای ۴، قدرت بمب هیروشیما معادل هزار تن TNT و زلزله‌ای به بزرگای زلزله ترکیه، قدرت ۱۹ بمب هیروشیما معادل ۱۹ هزار تن TNT را دارد. این تجربه نشان داد که برای داشتن سازه امن باید بر مصالح توجه و نظارت صورت گیرد.

وی همچنین به زلزله‌های خوی اشاره کرد و یادآور شد: در این منطقه سازه هایی که فاقد  نظارت مهندسی بود، فرو ریخت و نیاز است که به سرعت با آنها برخورد شود.

نامی، گفت: مبالغی که دولت در سال گذشته برای خسارت مخاطرات ناشی از سیل و زلزله پرداخت کرده، بالغ بر ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نباید از سوی دولت پرداخت می‌شد، بلکه باید با فعال کردن بیمه، بیمه‌ها موظف به پرداخت خسارت می‌شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران، فرونشست زمین را از دیگر بحران‌های موجود در کشور دانست و گفت: قرار بود در کشور ۷۵ درصد آب مصرفی از سدها و ۲۵ درصد از آب‌های زیر زمینی تامین شود، ولی اکنون این نسبت بر عکس شده است.

ارسال نظر