برنت در ۸۰ دلار ترمز کرد

برنت در ۸۰ دلار ترمز کرد

قیمت نفت در پی انتشار درآمدهای مثبت شرکت‌های انرژی و آمار آمریکا که نشان داد تولید نفت کاهش و تقاضا برای سوخت افزایش پیدا کرده است، در معاملات روز جمعه، بیش از دو درصد صعود کرد اما نتوانست از کاهش هفتگی اجتناب کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن در آخرین روز معاملات به عنوان قرارداد ماه آتی، یک دلار و ۱۷ سنت معادل ۱.۵ درصد افزایش یافت و در ۷۹ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد. قرار داده تحویل ژوییه ۲.۷ درصد افزایش یافت و در ۸۰ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا دو دلار و ۲۰ سنت معادل ۲.۷ درصد افزایش یافت و در ۷۶ دلار و ۷۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

با وجود رشد روزانه، هر دو شاخص نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت، برای دومین هفته متوالی کاهش یافتند و نفت برنت تحت تاثیر آمار اقتصادی نامطلوب آمریکا و ابهام نسبت به نرخ بهره که دورنمای تقاضا را مبهم کرد، برای چهارمین ماه متوالی کاهش پیدا کرد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد گروه پرایس فیوچرز در این باره گفت: بازار در طول هفته به دلیل نگرانی‌ها نسبت به ظاهر شدن رکود اقتصادی و گسترش بحران بانکی، روند کاهشی داشت اما در معاملات روز جمعه اخبار نشان داد ممکن است راه‌کاری برای مشکل بانک "فرست ریپابلیک" باشد و آمار به رشد تقاضا برای نفت و کاهش تولید اشاره داشت.

به گفته سه منبع آگاه، مقامات آمریکایی در حال هماهنگی مذاکرات فوق‌العاده برای نجات بانک "فرست ریپابلیک" هستند زیرا تلاش‌های بخش خصوصی از سوی مشاوران این بانک هنوز به توافقی منتهی نشده است.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت آمریکا در فوریه به ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از دسامبر بود. تقاضا برای سوخت به حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بالاترین میزان از نوامبر بود.

آمار هفته گذشته این آژانس نشان داد ذخایر نفت و بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ آوریل، با افزایش تقاضا برای سوخت موتوری در آستانه فصل رانندگی تابستانی، بیش از حد انتظار کاهش پیدا کرده است. شرکت‌های نفتی اکسون موبیل و شورون از تقاضای قوی برخوردار بوده و کاهش هزینه‌هایی که در دوران قرنطینه‌های کووید ۱۹ به اجرا گذاشته بودند را حفظ کردند.

قیمت نفت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره که ممکن است تقاضا را کاهش دهد، روند نزولی داشته اند.

نفت برنت هفته گذشته حدود سه درصد کاهش داشت، در حالی که هفته پیش از آن هم حدود پنج درصد کاهش داشت. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته حدود یک درصد کاهش داشت  که به کاهش حدود شش درصدی هفته پیش از آن اضافه شد.

بر اساس گزارش رویترز، نفت برنت در آوریل، کمتر از یک درصد کاهش یافت و شاخص نفت آمریکا حدود یک درصد افزایش پیدا کرد که نخستین رشد ماهانه این شاخص در شش ماه گذشته بود.

اما در نظرسنجی رویترز از ۴۰ تحلیلگر و اقتصاددان پیش بینی شد قیمت نفت تا پایان امسال تحت تاثیر تقاضای چین و محدود شدن عرضه نفت، به مرز ۹۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا خواهد کرد.

طبق برآورد این کارشناسان، میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت، امسال به ۸۷ دلار و۱۲ سنت می‌رسد که بالاتر از میانگین پیش بینی شده در مارس بود. میانگین قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون حدود ۸۲ دلار بوده است.

میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت هم ۸۲ دلار و ۲۳ سنت پیش بینی شد که بالاتر از نرخ ۸۰ دلار و ۸۸ سنت پیش بینی شده در نظرسنجی مارس بود.

نه تنها تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی رویترز بلکه اکثر تحلیلگران انتظار دارند دور جدید کاهش تولید اوپک پلاس به میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز که از ماه مه تا دسامبر انجام می‌شود، عرضه نفت را در نیمه دوم سال میلادی جاری محدودتر خواهد کرد. بهبود تقاضا در چین هم عرضه را کاهش داده و احتمالا ضعف تقاضای اقتصادهای بزرگ را جبران می‌کند.

ساعاتی پس از اعلام کاهش تولید اوپک پلاس، بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت نفت برنت را از ۹۰ دلار، به ۹۵ دلار افزایش داد. این بانک همچنین پیش بینی قیمت نفت برنت برای سال ۲۰۲۴ را بالاتر برد و از ۹۷ دلار برآورد قبلی، به ۱۰۰ دلار رساند.

ارسال نظر