شناسه خبر : 33255

تجارت ایران و قزاقستان ۲۰ درصد رشد یافت

تجارت ایران و قزاقستان 20 درصد رشد یافت

تجارت ایران و قزاقستان در سال گذشته به بیش از ۳۲۰ میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس آمار گمرک در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۷۵ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۲۴ میلیون و ۸۰۱ هزار دلار کالا از قزاقستان به ایران واردشده که این میزان نسبت به سال قبلش ۵۹ در صد در ارزش و ۲۵ درصد در وزن افزایش یافته است.

در سال ۱۴۰۰، ۲۱۷ هزار تن کالا به ارزش از ۷۸ میلیون و ۶۸۳ هزار دلار از قزاقستان به کشورمان وارد شده است. گندم، جو به استثنای بذر، تراکتور‌های جاده‌ای برای نیمه تریلر‌ها، روغن دانه آفتابگردان و روغن گلرنگ تراکتور‌ها فقط با موتور پیستونی درونسوز تراکمی_ احتراقی (دیزل یا نیمه دیزل) عمده‌ترین کالا‌های وارده از قزاقستان بودند.

همچنین پارسال بیش ۴۷۵ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۹۵ میلیون و ۳۴۰ هزار دلار از کشورمان به قزاقستان صادر شده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵ در صد در ارزش افزایش و ۷ درصد در وزن کاهش یافته است. در سال ۱۴۰۰ صادرات کشورمان به قزاقستان بیش از ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود.

عمده‌ترین کالا‌های صادراتی به این کشور شامل خرما مضافتی تازه یا خشک کرده، تیزابی بی دانه (انگور خشک کرده)، پلی اتیلن گرید لوله، پلی اتیلن گرید فیلمو خرما کلوته تازه یا خشک بود.

در سال ۱۴۰۰ تجارت ایران و قزاقستان حدود ۲۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بوده که در سال گذشته با افزایش ۲۰ درصدی به ۳۲۰ میلیون و ۱۴۴ هزار دلار رسیده است.

ارسال نظر