شناسه خبر : 33207

والدین چگونه برای متولدین ۱۴۰۱ صندوق‌های بورسی بگیرند؟

والدین چگونه برای متولدین ۱۴۰۱ صندوق‌های بورسی بگیرند؟

یکی از مواردی که می‌تواند در این طرح برای افراد تصمیم‌گیری را سخت کند انتخاب نوع صندوق است که به گفته کارشناسان والدین می‌توانند با مراجعه به سایت فیپ ایران عملکرد صندوق‌ها، از نظر ریسک‌پذیری و بازدهی را با یکدیگر مقایسه کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته با اعلام وزیر اقتصاد، ثبت‌نام دریافت صندوق‌های قابل معامله در بورس برای والدین متولدین ۱۴۰۱ آغاز شد. اقدامی در راستای اجرای  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در مهر سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان همان سال به تمام دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم به منظور اجرا ابلاغ شد.

مطابق این قانون برای دستگاه‌ها وظایف عمومی و تخصصی تعیین شده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون است. ماده ۱۱ دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال ۱۴۰۰ معادل ۱۰ میلیون ریال سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس اختصاص داده شود.

این رقم در سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تامین اعتبار شود.

مصوبه‌ای که سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس پیش از این به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود، اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشروط به تامین منابع آن است.

والدین چگونه برای متولدین ۱۴۰۱ صندوق‌های قابل معامله در بورس بگیرند؟

حالا والدین برای دریافت صندوق‌های قابل معامله بورسی فرزندان خود باید در گام اول به درگاه ملی دولت هوشمند مراجعه کنند. روندی که وزیر اقتصاد آقای احسان خاندوزی در خصوص آن بیان کرد: هر کدام از والدین متولدین سال ۱۴۰۱ می‌توانند به درگاه ملی دولت هوشمند به نشانی mygov.ir مراجعه کنند و از طریق شماره گوشی همراه خود کد یکتایی را دریافت و بعد وارد حوزه خدمات و مشاوره‌های فرزند‌آوری شوند. اسامی تمام متولدین سال ۱۴۰۱ وجود دارد و از طریق آن اقدام می‌کنند.

او ادامه داد: برای آنکه مراجعه به یک‌باره صورت نگیرد، دوشنبه ۴ اردیبهشت را ابتدا برای نوزادان سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که به سرعت از طریق سامانه، کد یکتا دریافت کنند و ثبت نام سجامی آن‌ها از طریق دستگاه حاکمیتی صورت خواهد گرفت و یکی از سهام مربوط به صندوق‌های قابل معامله را پدر یا مادر انتخاب کنند.

دولت هوشمند

باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری بیشتر فرآیند به سراغ سپرده‌گذاری مرکزی رفت که اعلام شد: هماهنگی‌هایی از سوی خود وزارت اقتصاد با دو بانک ملی و پست بانک انجام شده که این دو بانک اقدامات و کار‌های لازم را انجام دهند.

صندوق‌های قابل معامله در بورس که برای فروش آن محدودیت‌های وجود دارد. نکته‌ای که آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در خصوص آن مطرح کرد: این سهام تا ۲۳ سالگی به نام خود نوزادان باقی می‌ماند و با تجمیع سود آن در واقع سرمایه ارزشمندی برای تشکیل زندگی یا اشتغال افراد ایجاد می‌کند که در ۲۴ سالگی می‌توانند از آن استفاده کنند.

آشنایی کودکان با مفهوم پس‌انداز و آینده‌نگری با اختصاص صندوق های قابل معامله در بورس

در ادامه نیز خانم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص اختصاص صندوق‌های قابل معامله در بورس و تولید سرمایه بزرگ در آینده برای فرزندان گفت: با توجه به شرایط تورمی موجود، سرمایه‌گذاری کوچک امروز سرمایه بزرگی در آینده برای فرزندان تولید می‌کند. پس انداز کردن یکی از آن مفاهیمی است که فرد باید از کودکی با آن آشنا شود و مزایای آن را درک کند و به نظر می‌رسد این اتفاق بهانه‌ای باشد تا کودکان با مفهوم پس انداز و سرمایه‌گذاری و آینده‌نگری زودتر آشنا شوند.

آقای خبری‌زاده دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در خصوص مزیت‌های این صندق‌ها نسبت به تک سهم‌ها و روش مستقیم گفت: بازدهی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری از عملکرد خوب آن‌ها خبر می‌دهد چراکه معمولا این صندوق‌ها مدیران با مهارت و با دانشی دارند؛  علاوه بر این نکته این صندوق‌ها ریسک‌های نقدشوندگی، ریسک تخصص و ... را نیز پوشش می‌دهند. 

اما یکی از مواردی که می‌تواند در این طرح برای افراد تصمیم‌گیری را سخت کند انتخاب نوع صندوق است که به گفته کارشناسان والدین می‌توانند با مراجعه به سایت فیپ ایران (https://www.fipiran.com) عملکرد صندوق‌ها از نظر ریسک‌پذیری و بازدهی را با یکدیگر مقایسه کنند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

در آخر هم باید گفته شود سهامی که قرار است به متولدین سال ۱۴۰۱ اعطا شود ارتباطی به سهام عدالت ندارد و این تخصیص در قالب صندوق‌های ETF (قابل معامله در بورس) است.

 

ارسال نظر