شناسه خبر : 33170

روسیه عامل سقوط سهم نفت اوپک از بازار هند شد

روسیه عامل سقوط سهم نفت اوپک از بازار هند شد

آمار به دست آمده از منابع صنعتی نشان می دهد سهم اوپک از واردات نفت هند، با افزایش خرید نفت ارزان‌تر روسیه توسط دهلی نو در سال مالی ۲۰۲۳ -۲۰۲۲، با سریع‌ترین روند کاهش پیدا کرده و به پایین‌ترین میزان در ۲۲ ساله گذشته رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، تحلیل آمار از سال ۲۰۰۲- ۲۰۰۱ توسط رویترز نشان می‌دهد اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) که عمدتا از خاورمیانه و آفریقا هستند، در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۲۳، شاهد افت سهمشان از بازار نفت هند به ۵۹ درصد در مقایسه با حدود ۷۲ در سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ بودند.

آمار نشان داد روسیه در سال مالی گذشته، برای نخستین بار از عراق سبقت گرفته و به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند ظاهر شده و عربستان سعودی را به جایگاه سوم تنزل داد.

سهم اوپک در حالی کاهش پیدا کرده که هند در گذشته، نفت روسیه را به دلیل هزینه‌های حمل بالا، به ندرت خریداری می‌کرد اما اکنون بزرگترین مشتری نفت دریابرد روسیه شده که کشورهای غربی از زمان حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، حاضر به خرید آن نشدند.

هند حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز نفت روسیه را در سال مالی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ خریداری کرد که حدود ۲۳ درصد از کل واردات نفت این کشور میزان ۴.۶۵ میلیون بشکه در روز بود.

تصمیمی که اوپک و متحدانش در ماه مه برای کاهش تولید گرفتند، ممکن است سهم اوپک در بازار هند که سومین وارد کننده بزرگ نفت در جهان است را به میزان بیشتری کاهش دهد.

احسان الحق، تحلیلگر رفینیتیو گفت: نفت روسیه اکنون ارزان‌تر از گریدهای نفتی مشابه خاورمیانه‌ای است و به نظر می‌رسد اوپک با کاهش تولید، به خود ضربه می زند. این اقدام سهم بازار این گروه در آسیا را به میزان بیشتری کاهش خواهد داد.

خرید بالاتر نفت روسیه، سهم کشورهای مستقل مشترک المنافع را به رکورد ۲۶.۳ درصد رساند و سهم کشورهای خاورمیانه‌ای به ۵۵ درصد و کشورهای آفریقایی به ۷.۶ درصد کاهش داد. در سال مالی ۲۰۲۲ -۲۰۲۱ سهم خاورمیانه ۶۴ درصد و سهم آفریقا ۱۳.۴ درصد بود. سهم آمریکای لاتین در سال مالی ۲۰۲۳ -۲۰۲۲، به ۴.۹ درصد رسید که پایین‌ترین رکورد در ۱۵ سال گذشته بود.

واردات نفت هند در سال مالی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ به میزان ۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد زیرا پس از اینکه پالایشگاه‌های خصوصی به جای فروش سوخت در بازار داخلی که نرخ‌های پایین‌تر از بازار داشت، به صادرات روی آوردند، پالایشگاه‌های دولتی فعالیتشان را برای تامین تقاضای داخلی روبه رشد، افزایش دادند.

طبق آمار رسمی، پالایشگاه‌های داخلی مجموعا حدود ۵.۱۳ میلیون بشکه در روز نفت در سال مالی ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ پالایش کردند که رشد حدود شش درصدی داشت.

 آمار نشان داد هند در مارس، حدود پنج میلیون بشکه در روز نفت وارد کرد که بالاتر از ماه گذشته بود و نفت روسیه حدود ۳۶ درصد از کل این واردات را تشکیل داد.

به گفته تحلیلگر رفینیتیو، تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت به روسیه هم کمک می کند. کاهش تولید برنامه‌ریزی‌ شده، قیمت‌های نفت جهانی را بالا برده و همزمان، اختلاف قیمت نفت روسیه نسبت به شاخص‌های نفت برنت و دوبی را کاهش داده است.

بر اساس گزارش رویترز، بعضی از محموله‌های نفت روسیه بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه که سقف قیمت تعیین شده از سوی گروه هفت است، قیمت‌گذاری شده اند.

 

ارسال نظر