شناسه خبر : 33044

عسل ایرانی به ۲۲ کشور جهان صادر می شود

 عسل ایرانی به 22 کشور جهان صادر می شود

بر اساس اعلام فائو تولید عسل ایران در جایگاه سوم جهانی قرار دارد و به ۲۲ کشور جهان صادر می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، بر اساس آمارهای سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، ایران جایگاه سوم تولید عسل را در بین کشورهای جهان دارد و مرغوبترین تولید این محصول را به دلیل دارا بودن منابع طبیعی و تنوع گیاهی مختلف دارد.

فائو می نویسد که تولید عسل ایران باعث شده این کشور در رده بندی جهانی تولید بالاتر از بقیه کشورها و پس از چین و ترکیه قرار بگیرد.

این سازمان تولید عسل ایران را در سال 2021 به میزان 80 هزار تن و در سال 2022 به میزان 77 هزار تن بیان کرده است.

تورج صارمی مجری طرح توسعه زنبورداری کشور، تولید عسل کشور را در سال گذشته 136 هزار تن  عنوان کرد.

وی در پاسخ به اینکه فائو آمار متفاوتی ارائه کرده است، گفت: این سازمان باید آمار تولید عسل ایران را روزآمد کند که در این صورت احتمالا جایگاه ایران در تولید عسل به دوم صعود خواهد کرد.

ظرفیت تولید عسل در کشور به دلیل تنوع گیاهی و منابع طبیعی بسیار بالاست تنها 8000 گونه گیاهی در بخش منابع طبیعی کشور وجود دارد و تعداد گونه های گیاهی در ایران سه برابر قاره اروپا است.

 رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور هم گفته است که بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی شده است که میزان تولید عسل در هر کلونی از سه کیلو به 4 کیلوگرم افزایش یابد.

در گزارش تولید عسل به تفکیک کشورها مشخص شده است.

*صادرات عسل ایران به 22 کشور جهان

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران هم از صادرات عسل ایران به 22 کشور جهان به ارزش 5.6 میلیون دلار خبر داده است.کشورهای مقصد چین، بحرین، کویت، قطر، عمان، آلمان، انگلیس، کانادا، هونگ کونگ، استرالیا،اندونزی، مالزی، عراق، و لبنان از مهمترین مقاصد صادراتی عسل ایران بوده است.

پس از سفر رئیس جمهور به چین و قراردادهایی که با این کشور منعقد شده قرار است محصولات کشاورزی ایران از جمله عسل به چین صادر شود.

تورج صارمی مجری مجری طرح توسعه زنبورداری کشوراعلام کرد که قرار است ایران به زودی یک محموله کشتی عسل به کشور چین صادر کند و این فرصت بسیار خوبی است که جایگاه عسل ایران در بازارهای جهانی تقویت شود.

بر اساس آمارهای گمرک صادرات محصولات کشاورزی 15 درصد کل صادرات فعلی ایران به چین را شامل می شود.

جایگاه مناسب ایران در تولید عسل در حالی است که اتحادیه اروپا تنها 60 درصد عسل مورد نیاز خود را تولید می کند و بقیه را باید وارد کند.

ارسال نظر