صادرات خدمات فنی و مهندسی ۷۰ درصد رشد کرد

صادرات خدمات فنی و مهندسی 70 درصد رشد کرد

کاراکاس، میزبان جواد اوجی وزیر نفت ایران به فاصله نزدیک به یکسال از سفر قبلی او به ونزوئلا با هدف توسعه دیپلماسی انرژی تحکیم روابط دو کشور در حوزه اقتصاد انرژی است.

به گزارش چابک آنلاین،  وزارت خارجه ونزوئلا اعلام کرده که «جواد اوجی» وزیر نفت ایران با هدف «تقویت روابط در حوزه انرژی» به این کشور در امریکای لاتین سفر کرده است.

از قرار معلوم، وزیر نفت ایران در این سفر با «پدرو تله‌چه‌ئا» وزیر نفت ونزوئلا دیدار کرده و از شرکت نفت دولتی این کشور هم بازدید به عمل خواهد آورد.

ونزوئلا کشور واقع در امریکای لاتین، به عنوان یکی از نقاط مهم کانون دیپلماسی وزارت نفت در دولت سیزدهم به شمار می‌رود. ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم، مسیر تازه‌ای را برای گسترش همکاری‌های خود در پیش گرفته‌اند.

در جریان سفر اردیبهشت‌ماه سال گذشته جواد اوجی وزیر نفت ایران به ونزوئلا، قرارداد و تفاهمنامه‌های متعددی در زمینه توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی و صدور خدمات فنی مهندسی به امضا رسید.

یکی از این قراردادها، تعمیرات اساسی و راه‌‌‌اندازی پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا با مبلغ ۱۱۰ میلیون یورو بوده که این قرارداد با هدف تعمیرات اساسی، راه‌‌‌اندازی و تکمیل ظرفیت عملیاتی یک واحد پالایشگاهی ۱۴۰‌هزار بشکه‌ای در روز در ونزوئلا به امضا رسیده است.

جواد اوجی، وزیر نفت اسفندماه سال قبل با اشاره به ورود صنعت نفت جمهوری اسلامی به فعالیت فراسرزمینی گفته است که تولید پالایشگاه ونزوئلا که با خروج امریکا به صفر رسیده بود، با تأمین ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه مورد نیاز آن توسط صنایع ایران به ۱۰۰ هزار بشکه رسید و تا چند ماه آینده به ۱۴۰ هزار بشکه می‌رسد.

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت هم، گفته است که با انجام تعمیرات مقدماتی توسط شرکت متبوع او در پالایشگاه ال پالیتوی ونزوئلا، این پالایشگاه روزانه 70 هزار بشکه نفت خام ایرانی را پالایش می‌کند و افزوده که با پایان یافتن تعمیرات و بازگشت ظرفیت این پالایشگاه به پالایش روزانه 140 هزار بشکه در روز، بسته به توافق بین وزرای نفت ایران و ونزوئلا، ممکن است که حتی تا میزان بیشتری از نفت خام ایرانی در آن پالایشگاه پالایش شود.

برآورد شده که در صورت تبدیل تفاهمنامه‌های به امضا رسیده بین دو کشور به قرارداد، بازاری ۵ میلیارد یورویی برای تأمین تجهیزات از سوی سازندگان داخل ایران فراهم خواهد شد، زیرا نیمی از رقم قراردادها متعلق به تأمین کالای پروژه‌ است.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، خبر داده است صادرات خدمات فنی و مهندسی از کشور در یک سال گذشته نسبت به سال ماقبل از آن، دست‌کم 70 درصد رشد داشته که بخش مهمی از این رشد صادرات مرهون دیپلماسی انرژی وزارت نفت در دولت سیزدهم بخصوص با کشور ونزوئلا بوده است.

احسان ثقفی با بیان اینکه در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت نفت کشور به ونزوئلا یک سرعت خوبی از ابتدای سال گذشته آغاز شده است، گفت که به صورت مشخص در زمینه توسعه همکاری بین فعالان صنعت نفت ایران با کشور ونزوئلا اتفاقات خوبی رخ داده و روند صادرات رو به رشد بوده هرچند که انتظارات انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت بیش از اینها است.

وی با اذعان به اینکه در دولت سیزدهم و به دلیل توسعه دیپلماسی انرژی و سیاست احداث پالایشگاه فراسرزمینی مذاکرات قابل توجهی صورت گرفته، خبر داد که در این مسیر، به جز کشور ونزوئلا با کشورهایی چون بلاروس، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، عراق و سوریه هم در زمینه پالایش فراسرزمینی پیگیری‌ها در حال انجام است.

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه سیاست امسال، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است، گفته است که در حال حاضر 935 شرکت در زمینه تأمین تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت داخل و خارج در کشور فعال بوده و بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور ساخته می‌شود که عمق ساخت در تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت بین ۵ تا ۱۰۰ درصد متغیر است.

 

ارسال نظر