شناسه خبر : 32866

۱۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداران از طریق بازارگاه تامین شد

۱۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداران از طریق بازارگاه تامین شد

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور گفت: بنابر گزارش ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تنها ۱۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداران سبک از طریق سامانه بازارگاه و با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزای صداوسیما، افشین صدری دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور پرداخته، جزئیات گفتگو به شرح ذیل است:

مجری: درخصوص اتحادیه دام سبک کشور توضیحاتی را بفرمایید از کی شروع به کار کرده، اعضای آن چند نفرند و چه کمیسیون‌هایی در اینجا فعالیت می‌کنند؟

افشین صدری دادرس: اتحادیه مرکزی دام سبک کشور بنا به درخواست ۱۶ شرکت تعاونی گوسفنداران در استان‌های اصفهان، قزوین و سمنان در تیرماه ۱۳۹۷ پس از جلب موافقت معاونت امور دام و مجوز سازمان مرکزیت تعاون روستایی تشکیل شد.

در طی سه چهار سالی که از عمر اتحادیه گذشته تعداد اعضای ما به حدود بیش از ۵۰ عضو رسیده منظورم از عضو، شرکت تعاونی است.

پوشش استانی ما از سه استان به حدود ۱۹ استان رسید، مهمترین مشکلی که طی سه سال در زمینه توسعه شبکه تعاونی‌ها با آن دست به گریبان بودیم موانعی بوده که در سطح استان‌ها برای تشکیل تعاونی‌ها ایجاد کردند، علیرغم این که قانون به صراحت ذکر کرده که بنا به درخواست متقاضی‌ها تعاونی‌ها باید تشکیل بشوند و تنها در صورتی که اهداف تعاونی با عنوان تعاونی مغایرت داشته باشد دولت و متولی دولتی می‌تواند جلوی تشکیل تعاونی را بگیرد.

مجری: چه کمیسیون‌هایی فعالیت می‌کنند؟

صدری دادرس: در اتحادیه یک معاونت فنی و بازرگانی داریم، این معاونت فنی و بازرگانی هم محور بخش بازرگانی و هم بحث‌های تولیدی در جنبه‌های مختلف به لحاظ اصلاح نژاد و تغذیه فعال است، دو شاخه اصلی داریم بازرگانی شامل صادرات می‌شود، تامین نهاده می‌شود عمدتا هم اکنون به لحاظ شرایطی که اتحادیه تشکیل شده یعنی در سال ۹۷ که تشکیل شد به اوج شروع بحران تامین نهاده بود و با توجه به این که نهاده‌ای هم که در سال ۹۸ برای دام سبک اختصاص دادند، نهاده یارانه دار بسیار کم بود.

بنابر گزارش ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تنها ۱۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداران سبک از طریق سامانه بازارگاه و با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شد و به پرواربند‌ها هم چه پرواربند سبک و چه پرواربند سنگین نهاده یارانه دار تعلق نگرفت، از این جهت عمده فعالیت ما تامین نهاده داخلی با ارزان‌ترین قیمت و بهترین شرایط از نقاط مختلف کشور بود تلاشی که کردیم این بود که بتوانیم از نقاط مختلف کشور نهاده را  برای اعضای مان در سطح کشور تامین کنیم.

مجری: در واقع شد کمیسیون فنی و بازرگانی، تولیدی و کمیسیون شکایت هم باید داشته باشد؟

صدری دادرس: بله، شکایتی اگر کسی داشته باشد و مراجعه بکند، ارجاع داده می‌شود و ما آن‌ها را پیگیری می‌کنیم چه از طریق وزارت جهاد کشاورزی، از طریق معاونت امور دام، سازمان تعاون روستایی و اگر خارج از سازمانی باشد از طریق سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها و نهاد‌های نظارتی مثل کمیسیون اصل ۹۰، سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

مجری: در واقع همان کمیسیون نظارت این کار را به عهده دارد؟

صدری دادرس: خیر، ما یک بحثی داریم در تشکل‌های حوزه کشاورزی یک اتحادیه مرکزی نظارت داریم که کار نظارت کلی را آن‌ها انجام می‌دهند و وظیفه آن‌ها هست، اما در داخل حوزه فعالیت خودمان مباحثی باشد فرض بفرمایید که اگر در یک شهرستانی متولیان امر اجازه تشکیل تعاونی را ندهند این را ما پیگیری می‌کنیم یا فرض کنید سهمیه نهاده‌ای در یک تعاونی در یک شهرستانی به موقع داده نشده یا این که کمتر از آن مقداری که وزارت جهاد تعیین کرده داده بشود آن را ما پیگیری می‌کنیم و تا هم اکنون هم تقریبا نمی‌گویم صددرصد، توانستیم تقریبا به نتیجه برسیم و کمک کنیم به این که دامدار سبک ما که شرایط بسیار سختی دارد و زیرفشار تولید می‌کند یک مقدار به آن‌ها کمک بشود.

مجری: دامداران و تولیدکنندگان مستقیما با شرکت‌های تعاونی همان استان‌ها و شهرستان هایشان در ارتباط هستند یا نه مستقیما با اتحادیه؟

صدری دادرس: اعضای اتحادیه مرکزی اشخاص حقوقی هستند اشخاص حقوقی هم فقط و فقط شرکت‌های تعاونی هستند که اعضای آن‌ها فعالیت گوسفندداری دارند، ولی آن شرکت‌های تعاونی اعضایشان حقیقی هستند که همین دامدار‌های گوسفند دار هستند، بنابراین ما مستقیما با دامدار‌ها در ارتباط نیستیم، اما کانال‌های ارتباطی ما کاملا باز است تلفن من در اختیار همه اعضا همه گوسفندار‌های کشور هست و من شاید در هفته سه تا چهار تا ده تا بسته به شرایط با دام دار‌ها در ارتباطم به من زنگ می‌زنند صحبت می‌کنند گلایه هایشان را مطرح می‌کنند احیانا مشورت و راهنمایی می‌خواهند البته خود دامدار بهتر از هر کس دیگری می‌داند که چکار باید بکند چطور باید تولید کند، ولی بعضی‌ها هم مسائل و مشکلات و مسائل مختلف را با ما در میان می‌گذارند و اطلاعات می‌گیرند.

مجری: سامانه‌ای هم برای ارتباط بیشتر طراحی شده؟

صدر دانش: ما یک سایت اینستاگرامی داریم و یک سایت هم در وب داریم که این‌ها راه‌های ارتباطی هستند شماره تلفن‌های ما ۸۸۹۲۷۰۰۲ هست یک کانال ایتایی هم داریم که از طریق این‌ها دامدار‌ها در فضای مجازی فعال‌تر هستند در ایتا در بله هم کانال‌های ارتباطی وجود دارد. شماره تلفن‌های اتحادیه در سایت اتحادیه کامل هست آدرس اتحادیه در سایت وجود دارد.

 
 
ارسال نظر