شناسه خبر : 32667

سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای تهرانی ۷۰ درصد شد

سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای تهرانی ۷۰ درصد شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به راهکار شکست تورم قیمت مسکن، گفت: قیمت مسکن ۷۰ درصد سبد هزینه خانوارهای تهرانی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، خلیل محبت‌خواه با یادآوری این‌که سال 1401 متوسط قیمت مسکن در تهران به 55 ملیون تومان رسید، اظهار کرد: این در حالی است که میزان تورم در قیمت مسکن که 70 درصد هزینه سبد هر خانوار تهرانی را تشکیل می دهد به بیش از 30 درصد رسیده است.

وی افزود: معتقدیم پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، مشارکت جدی انبوه‌سازان و مشارکت در ساخت و همچنین کمک‌های حمایتی بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات بانکی به کاهش تورم حوزه مسکن کمک خواهد کرد.

وی این را هم گفت که واریز دقیق و به موقع آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن -در این مسیر-کارگشاست.

  ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی دیماه سال گذشته با اشاره به افزایش شاخص طول دوره انتظار صاحب‌خانه شدن در کشور گفته بود:‌ این شاخص که با ذخیره کردن یک سوم درآمد خانوار برای خرید مسکن معنا پیدا می‌کند، در ایران از 15 سال به 34 سال رسیده در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا زیر 10 سال است.

وی با یادآوری این‌که سکونت 40 درصد از جمعیت روستایی و شهری در بافت فرسوده معضل اساسی است از مستاجر بودن 50 درصد تهرانی‌ها خبر داد و افزود: سهم زمین در قیمت تمام‌شده مسکن بالاست و به 60 درصد رسیده که این عدد در تهران به 70 درصد نیز می‌رسد، این در حالی است که در سایر کشورها این سهم 30 درصد است.

وی ادامه داد: مطابق آمارها نیاز به مسکن طی سال‌های 1400 تا 1409 به غیر از مستأجران چنین برآورد شده است: با توجه به این که 24 میلیون دختر و پسر مجرد وجود دارد طی 10 سال آینده به 12 میلیون مسکن نیاز دارند، همچنین 8 میلیون مسکن به تخریب و نوسازی نیاز دارند و 1.4 میلیون کمبود مسکن در برابر تعداد خانواده وجود دارد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن تعیین وضع مطلوب مسکن را با 6 شاخص کاهش طول دوره انتظار مسکن، کاهش سهم مسکن در سبد هزینه خانواده، کاهش نسبت خانواده‌های مستأجر به کل خانواده، کاهش سهم جمعیت ساکن در واحدهای فرسوده شهری و روستایی از کل جمعیت، افزایش عمر مفید و کیفیت ساختمان و ارتقا کیفیت معماری مسکن متناسب با هویت ایرانی_اسلامی عنوان کرد.

نوروزی برنامه عملیاتی در مناطق مختلف کشور را 4 پروژه اصلی شامل روستاها و شهرهای زیر 25هزار نفر جمعیت، سایر شهرها، تهران و سواحل مُکران دانست که بایستی به آن‌ها وام مناسب تعلق گیرد چرا که اگر این پروژه در روستاها عملیاتی نشود، مطالبه وام از سوی مردم به شهرها می رسد، بنابراین باید مهاجرت معکوس رقم بخورد که با مهیا بودن خدمات زیربنایی و روبنایی، رونق اقتصاد روستا و اشتغالزایی در روستاها همراه می شود.

وی با اشاره به لزوم محرک سازی در جهت مهاجرت معکوس خاطر نشان کرد: بسترسازی برای ایجاد خانه های مولد زیستی معیشتی در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت ضرورت دارد.

 

ارسال نظر