شناسه خبر : 32326

۲۷۱ شهرستان واحد صنعتی ندارند

۲۷۱ شهرستان واحد صنعتی ندارند

رئیس ایدرو با بیان اینکه ۸۱ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد، گفت: ۲۷۱ شهرستان با ۱۸ میلیون نفر جمعیت یا واحد صنعتی ندارند یا تعداد واحدها کمتر از میزان هدف‌گذاری است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، علی نبوی امروز در نشست خبری با بیان اینکه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) قدمت ۵۰ ساله دارد، اظهار کرد: در وزارت صمت بحث توسعه صنعتی و رسیدن به رشد اقتصادی هدف‌گذاری شده در برنامه‌های کلان و افق ۱۴۰۴ مورد توجه قرار گرفت.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در حوزه گسترش رویکرد وزارتخانه این شد که دولت نباید خود متولی، برنامه ریز و اجراکننده برنامه‌های صنعتی باشد بلکه باید زمینه را برای بخش خصوصی فراهم کند.

وی ادامه داد: در این راستا طرح توازن سرمایه گذاری تعریف شد که در این طرح دو موضوع توازن منطقه‌ای صنعتی کشور و توازن در زنجیره‌های تولیدی کشور مورد توجه است؛ به عنوان مثال در حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد سرمایه گذاری متعددی شده و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و بر همین اساس نیز تولید ۵۵ میلیون تن برای سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بخش نورد این ۵۵ میلیون تن ظرفیت سازی شده اما در حلقه‌های پایین‌تر این برنامه تعریف نشده و توازن وجود ندارد بنابراین نمی‌توانیم به هدف برسیم.

نبوی گفت: سرمایه گذاری‌های متعدد صنعتی در مناطق مختلف کشور انجام شده اما بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در برخی از مناطق سرمایه گذاری بیشتر از زیرساختها و ظرفیت های منطقه بوده است و توازن بین مناطق جغرافیایی کشور وجود ندارد. شهرهایی داریم که نرخ بیکاری پایینی دارند و مهاجر پذیر شده‌اند و از آن طرف شهرهایی را داریم که سرمایه گذاری صنعتی کمتری را جذب کرده‌اند و به همین دلیل در این مناطق اشتغالزایی مدنظر پیاده سازی نشده است.

وی با بیان اینکه شهرستانهای مختلف کشور را دسته بندی و بر اساس این دسته بندی اولویت بندی کردیم، افزود: هم اکنون شهرستان‌های کشور به ۴ دسته بر اساس اشتغال صنعتی، تعداد واحدهای صنعتی و … تقسیم شده‌اند.

لزوم توازن سرمایه گذاری در مناطق صنعتی

نبوی افزود: منطقه یک واحد صنعتی ندارد، منطقه ۲ واحد صنعتی کمتر از هدف گذاری دارد، منطقه ۳ شرایط نرمال دارد و در منطقه ۴ بیش از ظرفیت شهرستان، سرمایه گذاری شده است که طبق برنامه ریزی ها باید سرمایه‌های مازاد منطقه ۴ بین مناطق یک، ۲ و ۳ تقسیم شود. از ۴۶۵ شهرستانی که ارزیابی شدند ۲۷۱ شهرستان مناطق یک و ۲ با جمعیت ۱۸ میلیون نفر و ۲۰۴ شهرستان هم مناطق ۳ و ۴ با ۶۱ میلیون نفر جمعیت هستند.

نبوی تصریح کرد: بر همین اساس برنامه ریزی وزارت صمت به این سمت رفت که به سرمایه گذاران در مناطق یک و ۲ مشوق بدهیم که از جمله این مشوق‌ها می‌توان به اعطای زمین در شهرک صنعتی با هزینه کمتر، طولانی‌تر شدن مدت بازپرداخت پول زمین و … اشاره کرد. در مناطق ۳ و ۴ نیز انگیزه سرمایه گذاری را کمتر می‌کنیم تا سرمایه به مناطق یک و ۲ هدایت شود که امیدواریم طی چند سال آینده این برنامه کامل پیاده سازی شود.

به گفته وی، طرح توازن سرمایه گذاری، مکمل طرح آمایش سرزمینی است. البته وزارت صمت اصرار بر صنعتی شدن همه شهرستانها ندارد و بر اساس ظرفیت‌های شهرها برنامه ریزی صورت می‌گیرد. از سویی دیگر در همه شهرستانها طرح‌های نیمه تمام داریم و یکی از اولویت‌های ما این است که این طرح‌ها را نیز بر اساس اولویت‌بندی‌ها، تکمیل کنیم.

۸۱ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر ۸۱ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد، گفت: البته اغلب این طرح‌ها زیر ۲۰ درصد هستند و سرمایه گذاری خاصی ندارند. ما باید ابتدا به طرح‌های بالای ۶۰ درصد کمک کنیم که زودتر تکمیل شوند.توازن به این معنا نیست که یک طرف را از دست بدهیم و طرف دیگر را توسعه دهیم. هم اکنون مناطق ۳ و ۴ به اندازه کافی و بیشتر هم سرمایه دارند که ما در این مناطق مشوق دولت را نخواهیم داشت وگرنه باقی زیرساختها فراهم است.دستورالعمل سرمایه گذاری در وزارت صمت تدوین شده و پس از ابلاغ به صورت رسمی، جزئیات اعلام می‌شود.

وی به بیکاری فارغ التحصیلان اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت علوم امضا شد تا آموزش‌های لازم حین تدریس به دانشجویان داده شود تا پس از اتمام دانشگاه، هم از تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار کاسته و هم نیروی انسانی مورد نیاز بخش صنعت تأمین شود.

نبوی در ادامه در خصوص جزئیات طرح‌های نیمه تمام کشور، اظهار کرد: ۶۰ هزار طرح صنعت و معدنی داریم که فقط از وزارت صمت جواز گرفته و هیچ پیشرفتی نداشته‌اند. ۸ هزار طرح پیشرفت زیر ۲۰ درصد و ۱۳ هزار طرح پیشرفت بالای ۲۰ تا ۹۹ درصد دارند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) درباره نوسازی صنایع گفت: در دوره‌های قبلی صنایعی همچون هفت تپه، نساجی مازندران و … توسط ای درو نوسازی شدند اما در این دوره خودمان متولی اجرا نشدیم بلکه یک پلتفرمی را برنامه ریزی کردیم تا متقاضیان نوسازی و بازسازی را به افرادی که می‌توانند برنامه‌ریزی کنند، مرتبط کنیم.

جزئیات آئین نامه نوسازی و بازسازی صنایع

نبوی به جزئیات آئین نامه نوسازی و بازسازی صنایع نیز اشاره کره و در این باره تشریح کرد: در بهمن سال گذشته آئین نامه نوسازی و بازسازی مصوب شد و کارگروهی متشکل از ۸ سازمان آغاز به کار کرد. بر همین اساس دستورالعمل نوسازی و بازسازی تصویب شد که در فرایند ابلاغ است. بر همین مبنا ارتقای بهره وری و افزایش رقابت پذیری صنایع انجام خواهد شد.

معاون وزیر صمت افزود: تاکنون ۱۸۹۰ واحد نیازمند به بازسازی و نوسازی معرفی شد و در نهایت ۱۶۲۰ واحد برای نوسازی ارزیابی اولیه شد. از این میزان تاکنون ۴۸۶ واحد به دفاتر تخصصی معرفی شده‌اند که از این میزان ۱۳۴ واحد در مرحله پایش اولیه در شهرک‌های صنعتی هستند.

هم اکنون ۳ واحد در مرحله تأیید نوسازی و تأمین منابع از دولت، تسهیلات بانکی و منابع سازمان برنامه و بودجه معرفی شدند که البته چون طرح جدید است، فعلاً تعداد واحدها زیاد نیست.

رئیس ای درو در ادامه به افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: در فاز ۱۴، ۸ شرکت تمام‌ایرانی در حوزه دریا و خشکی به رهبری‌ای درو تبدیل به کنسرسیومی شدند که پروژه را با ۲۲۰ میلیون‌نفر ساعت کار اجرا کردند. بالای ۷۰ درصد تجهیزات و ادوات فاز ۱۴ توسط پیمانکاران ایرانی تهیه شده است.

از فاز ۱۴، به صورت روزانه حدود ۲ میلیارد فوت مکعب گاز ترش از دریا استحصال و ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین وارد خطوط لوله گاز کشور می‌شود. همچنین ۷۷ هزار تن میعانات گازی، یک میلیون تن گاز مایع ال پی جی و یک میلیون گاز اتان برای خوراک واحدهای پتروشیمی و ۴۰۰ تن گوگرد استحصال خواهد شد.

پروژه جدید ای درو در کرمانشاه

نبوی به پروژه دیگر ای درو اشاره کرده و گفت: قرار است در طرحی در کرمانشاه از قند ذرت، نیواتانول استخراج و به بنزین اضافه شود تا اوتان بنزین بالا رود و بهره‌وری در سوخت بنزین افزایش یابد. مابقی ذرت نیز به عنوان پروتئین به دام داده می‌شود.این طرح در اردیبهشت سال آینده به بهره برداری می‌رسد و وارد فاز تولید آزمایشی می‌شود.

امکان سنجی سرمایه گذاری در صنایع نفتی

وی در مورد اینکه آیا ای درو به پروژه‌های نفتی ورود خواهد کرد یا خیر، افزود: با توجه به ظرفیت ای درو پیگیر ورود به طرح‌های نفتی هستیم و حتی با سایر سرمایه گذاران صحبت کرده‌ایم. یکی از چالش‌های کشور در طرح‌های نفتی و گازی مربوط به تأمین مالی می‌شود. نیاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم تا خودمان را به سطح نیاز کشور برسانیم.

وی در مورد سرمایه گذاری در مناطق محروم نیز اظهار کرد: به دلیل محدودیت‌های منابع ای درو که ناشی از برخی از اقدامات در سال‌های گذشته بوده که آن هم به دلیل واگذاری سهام شرکتها در قالب رد دیون و عدم بازگشت منبع بوده است موجب شده نتوانیم مجری سرمایه گذاری در مناطق محروم باشیم.

در مناطق محروم طرح‌های زیادی نداریم و فقط ۸ طرح در مناطق محروم داریم که از طریق تأمین مالی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و روش‌های مختلف، این طرح‌ها را تکمیل خواهیم کرد. یکی از این طرح‌ها شرکت لاستیک در سیستان و بلوچستان بود که در حال تکمیل است.

نبوی در مورد نوسازی ناوگان اظهار کرد: در شورای اقتصاد مصوب شده که طرح جدید نوسازی ناوگان فرسوده تجاری کشور توسط وزارت صمت و خاصه‌ای درو انجام شود.

 

ارسال نظر