شناسه خبر : 32132

رشد ۱۵ درصدی خودروساز‌های بخش خصوصی در تولید

رشد ۱۵ درصدی خودروساز‌های بخش خصوصی در تولید

معاون وزیر صمت گفت: بیشترین رشد تولید را در خودروساز‌های خصوصی داشتیم، سهم آن‌ها در سال ۱۴۰۰، هفت درصد بود که موفق شدند آن را به ۱۵ درصد برسانند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به یکی از هشت فرمان رئیس جمهور درباره صنعت خودرو که افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو بود، گفت: قبل از تحریم، ظرفیت تولید ما ۱/۶ میلیون دستگاه خودرو بود که نصف شد و سه یا چهار سال متوالی با ۷۰۰، ۸۰۰ هزاردستگاه تولید خودرو ادامه دادیم، اولین موضوع احیای ظرفیت‌های تولید بود، بنابراین در راستای فرمانی که رئیس جمهور دادند، برنامه ریزی کردیم هم خودروساز‌های خصوصی و هم دو خودرو ساز بزرگ، ظرفیت شان ۵۰ درصد افزایش بیابد.

وی افزود: سال گذشته ۹۴۶ هزار دستگاه خودرو تولید کردیم که یکصد هزار دستگاه در کف پارکینگ بودند یعنی ۸۴۶ هزار خودرو را تحویل دادیم، امسال تا اخر اسفند یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنیم که در مقایسه با تولید پارسال ۴۵ درصد افزایش خواهد داشت، یکصدهزار دستگاه خودرو هم که کف پارکینگ بود خودروساز‌ها کامل کردند و در واقع یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو را تحویل مشتری دادند که با این حساب حدود ۶۰ درصد تولید خودرو افزایش داشته است.

منطقی اضافه کرد: نکته جالب این است که بیشترین رشد تولید را در خودروساز‌های خصوصی داشتیم، سهم آن‌ها در سال ۱۴۰۰، هفت درصد بود و موفق شدند آن را به ۱۵ درصد برسانند و در تلاش هستند در سال‌های آتی این رقم به ۲۰، ۳۰ درصد افزایش یابد و با عمق تولید ساخت داخل و مشترک سازی یکسری از قطعات با هم به صورت کنسرسیوم‌های مختلف، ظرفیت تولید را به سرعت بالاتر ببرند.

معاون وزیر صمت گفت: در همه جای دنیا موتور محرک خودروسازی، بخش خصوصی است، منتهی بخش خصوصی اکنون در زمینه تولید تجربه خیلی خوبی دارد منتهی این کفایت نمی‌کند و باید عمق ساخت داخلی را بیشتر کند، موضوع بعدی این است بخش خصوصی با کمک شرکای خارجی کم کم شروع کنند به توسعه مدل‌هایی که علاوه بر اینکه برای مردم جدید است قابلیت صادراتی هم داشته باشد.

وی افزود: تقریبا به حدود ۲۸ خودروساز بخش خصوصی مجوز داده شد، در گام اول از بخش خصوصی استقبال کردیم و به حدود ۲۸ خودروساز بخش خصوصی مجوز داده شد، اما باید یکسری سیاستگذاری اتخاذ شود تا بخش خصوصی به صورت واقعی خودروساز شوند نه اینکه تنها به مونتاژ کردن یکسری از قطعات بسنده کنند، زیرا نمی‌توانند نه از نظر اشتغال و نه از نظر ارزش افزوده رشد مناسبی داشته باشند.

منطقی اضافه کرد: با سیاستگذاری خودروساز‌های کوچک بخش خصوصی کم کم به سمت یکدیگر آمده و ادغام می‌شوند، چون یکی از اتفاق‌هایی که در دنیا می‌افتد این است که خودروساز‌های کوچک برای اینکه بقا داشته باشند به سمتی می‌روند که به صورت کنسرسیوم عمل کنند؛ در حال حاضر زمینه برای خودروساز‌های خصوصی باز است منتهی سیاست گذاری به این سمت است که ارزش افزوده و اشتغال بالاتری ایجاد شود و به سمت اتحاد‌های راهبردی بروند و یکسری کنسرسیوم ایجاد کنند.

معاون وزیر صمت با اشاره به یکی دیگر از فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور که درباره افزایش کیفیت و ضریب امنیت خودرو بود، افزود: نخستین کار این است که خودرو‌های قدیمی را کم کم از رده خارج کرده و خودرو‌های جدید را که دارای بستر دیجیتال و قابلیت تعبیه انواع سیستم‌های ایمنی را دارند، جایگزین می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در گذشته با توجه به تولید خودرو‌های ناقص تولید و رفت و برگشت خودرو از پارکینگ به خط تولید و بالعکس باعث افت کیفیت خودرو می‌شد که این امر اصلاح شد و در حال حاضر خودرو‌های تولیدی به صورت کامل تولید و تحویل مشتری می‌شود.

منطقی در ادامه گفت: ۷۰ درصد کیفیت خودرو در قطعاتی است که قطعه ساز‌ان می‌سازند، با قطعه سازان تفاهم کردیم در مورد کیفیت قطعات مسئولیت پذیر باشند و با ایجاد سامانه‌ای گام به گام در صدد این امر هستیم که کیفیت قطعات را بالاتر ببریم طوری که همه قطعه ساز‌هایی که قطعات یدکی می‌سازند کد رهگیری داشته و در سامانه ثبت می‌شود که به نوعی محصولات تولیدی تحت کنترل قرار می‌گیرند و می‌توان گفت به طور نسبی رضایت مشتری از نظر سطح کیفیت ۱۱ تا ۱۶ درصد نسبت به افق سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است.

ارسال نظر