شناسه خبر : 31982

صادرات ۱۵ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

صادرات ۱۵ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از صادرات ۱۵ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی عسگری مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی یکی از مزیت‌های ایران است و اگر بر توسعه این صنعت تمرکز شود، می‌تواند برای کشور ثروت‌آفرین باشد.

او گفت: هم‌اکنون در صنعت پتروشیمی جهان تمرکز بر بخش‌های پایین‌دستی این صنعت است. برای نمونه آلمان سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار محصولات در حوزه پایین‌دستی صادر می‌کند، در مجموع در بخش پایین‌دستی پتروشیمی یک بازار ۳ هزار میلیارد دلاری در دنیا وجود دارد که متأسفانه سهم ایران از این بازار ناچیز است.

مدیر عامل پتروشیمی خلیج فارس گفت: اکنون از میان ۷۰۰ طرح امکان‌سنجی شده برای اجرا در پارک‌های پتروشیمی ۹۰ طرح تأیید شده و در حال مطالعات نهایی و تأیید بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری و اجراست.

عسگری گفت: بانک‌های داخلی و صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری در پارک‌های پتروشیمی در کل کشور به‌ویژه منطقه چابهار اعلام آمادگی کرده اند و برای تأمین مالی این پروژه‌ها سازوکار صندوق پروژه فرآیندی که سرمایه‌گذاران در آن به سهامداران پروژه تبدیل خواهند شد) نیز در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به تهاتر ارز گفت: در سیاست‌های ارزی کنونی موضوع تهاتر ارز در قالب هلدینگ‌های پتروشیمی دیده شده است. برای نمونه هلدینگ خلیج فارس که نسبت به شرکت‌های دیگر درآمد ارزی بیشتری دارد می‌تواند به پروژه‌های خود یا به شرکت‌های دیگر ارز واگذار کند.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: مجموع صادرات صنعت پتروشیمی در سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار بود که ۱۲.۷ میلیارد دلار آن وارد سامانه نیما شد و به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

او گفت: کل صادرات محصولات پتروشیمی در ۱۱ ماه امسال حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده که بیش از ۹۰ درصد آن در سامانه نیما عرضه شده است.

 

ارسال نظر