شناسه خبر : 31930

اختصاصی چابک آنلاین؛

رشد ۵۰ درصدی درآمد عملیاتی خرده فروشی های فعال در بازار سرمایه

سودسازی قابل توجه فروشگاههای زنجیره ای فعال در بورس

رشد 50 درصدی درآمد عملیاتی خرده فروشی های فعال در بازار سرمایه

براساس آخرین صورت های مالی منتشر شده از طرف سه شرکت خرده فروشی فعال در بازار سهام ، این صنعت تا پایان آذرماه توانسته عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهد و عنوان درآمدی و سود سازی شرکت های بررسی شده در این گزارش با رشد رو به رو شده است.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، براین اساس، بررسی آخرین صورت های مالی منتشر شده شرکت های قاسم ایران (قاسم) ، فروشگاه های زنجیره ای رفاه (رفاه) و فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش (افق) نشان می دهد ، مجموع درآمدی این سه شرکت از عدد 46 هزار میلیاردتومان فراتر رفته وارقام منتشر شده نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 50 درصد رشد کرده است.

افزایش درآمدهای خرده فروشان بورسی باعث شد تا این شرکت ها در مجموع بیش از 3 هزار میلیارد تومان سود خالص گزارش کنند.

این رقم  نسبت به ارقام گزارش شده تا پایان آذرماه سال گذشته ، 64 درصد بیشتر است.

بررسی جزئیات عملکرد این شرکت ها نشان می دهد، آنها رشد سود سازی خود را مدیون کنترل هزینه ها هستند. درواقع افزایش درآمدهای این شرکت ها با افزایش کمتری درعناوین هزینه ای محقق شده و این موضوع منجر به شتاب بیشتر رشد سودسازی آنها شده است.

در جدول زیر ارقام درآمد و سودسازی این سه شرکت به تفکیک آورده شده است.

11

بر اساس ارقام موجود در جدول، شرکت قاسم ایران بیشترین رشد درآمد و سود سازی را به خود اختصاص داده  با این حال شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش همچنان بزرگترین ارقام درآمدی را به ثبت می رساند.

درخصوص شرکت قاسم ایران باید توجه داشت این شرکت توزیع کننده انحصاری محصولات مینو بوده و شاید بتوان مجموع فعالیت های آن را با دو شرکت دیگر تا حدی متمایز کرد.

این شرکت در مجموع اقدام به توزیع و پخش انواع محصولات غذایی ، شیرینی و شکلات ، دارو تجهیزات پزشکی و انواع لوازم آرایشی و بهداشتی می کند.

درخصوص شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش نیز باید توجه داشت که این شرکت درکنار تاسیس و راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای، دریک سال گذشته در حوزه تجارت الکترونیک نیز فعالیت های بسیار مناسبی داشت و توانست از طریق به اجرا درآوردن پلتفورم های فروش اینترنتی محصولات، در میان بزرگان این صنعت جایگاه خود را پیدا کند.

با این حال به نظر می رسد با وجود تعدد شرکت های فعال در زمینه فروش اینترنتی محصولات، افق کورش نیز برای بقا در این حوزه کار آسانی را در پیش  رو نداشته باشد.

شاید بتوان برگ برنده این شرکت برای حضور در حوزه تجارت الکترونیک را سهامداری در برخی از شرکت های غذایی مهم از جمله تولیدکنندگان گروه صنعتی گلرنگ دانست.

این شرکت به پشتوانه سهم مناسبی که از بازار خرده فروشی به خود اختصاص داده، قادر به خرید در حجم بالا و کسب حاشیه سود مناسب و همچنین مدیریت زنجیره تامین به صورت یکپارچه و کارآمد است.

از شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه به عنوان اولین فروشگاه های بزرگ ایران یاد می شود.

سهام این شرکت  هم درسال 1401 بازگشایی شد و در بازار سهام مورد معامله قرار گرفت.

البته با وجود این که سال مالی شرکت در مهرماه به پایان رسیده، صورت های مالی سالیانه  این شرکت همچنان حسابرسی نشده است.

 

ارسال نظر