شناسه خبر : 31757

اختصاصی چابک آنلاین؛

درآمد توانیر از محل فروش صادراتی برق به ۴.۱۱۱ میلیارد تومان رسید

درآمد توانیر از محل فروش صادراتی برق  به  4.111 میلیارد تومان رسید

درآمدهای عملیاتی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در مدت ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه سالجاری به ۴.۱۵۴ میلیارد تومان رسید.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، این رقم در مقایسه با درآمد عملیاتی 5.125 میلیارد تومانی توانیر در مدت مشابه سال گذشته، حدود 970 میلیارد و 900 میلیون تومان کاهش داشت.

شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از جمله شرکت های دولتی است که در زمینه هایی همچون مدیریت سهام و سرمایه های شرکت درصنعت برق، انجام فعالیت در راستای تامین برق مطمئن و اقتصادی برای تمامی مصارف خانگی، عمومی، صنعتی، کشاورزی و تجاری فعالیت می کند.

توانیر صد درصد سهام 16 شرکت برق منطقه ای کشور از جمله، برق منطقه ای تهران، باختر، اصفهان و آذربایجان و حدود 40 درصد از سهام، 43 شرکت توزیع برق کشور را در اختیار دارد.

بررسی درآمدهای عملیاتی شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در شش ماهه نخست امسال نشان می دهد که این شرکت از محل فروش برق به کشورهای همجوار (صادرات) 4.111 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

1

از قرار معلوم بیشترین درآمد توانیر از محل صادرات به کشور عراق با رقم 2.946 میلیارد تومان بوده است.

در رده های بعدی بیشترین درآمد شرکت توانیرازصادرات به کشورهای همجوار، به ترتیب به کشورهای پاکستان با 651 میلیارد  و افغانستان با 513 میلیارد تومان بوده است.

این شرکت در 6 ماهه نخست امسال از محل فروش به شرکت مدیریت شبکه نیز حدود 43 میلیارد تومان درآمد به دست آورده است.

هرچند که درآمدهای توانیر در شش ماهه نخست امسال تنها از محل فروش نبوده و این شرکت موفق شده تا یک میلیارد و 868 میلیون تومان درآمد حاصل از اجاره به دست آورد.

ازمنظر سرمایه گذاری نیز، مجموع سرمایه گذاری بلند مدت توانیر نیز به رقم  7.901 میلیارد تومانی رسیده است.

به هر روی، بررسی آمار عملکردی شرکت توانیر نشان دادکه زیان عملیاتی و خالص این شرکت در 6 ماهه نخست امسال افزایشی قابل توجه داشته است.

به عبارت ساده تر زیان عملیاتی شرکت توانیر در 6 ماهه نخست امسال به 3.772 میلیارد تومان رسیده است.

این رقم در مقایسه با زیان عملیاتی 1.103 میلیارد تومانی این شرکت در مدت مشابه سال قبل 2.668 میلیارد تومان افزایش داشت.

2

نگاهی به فعالیت های توانیر در 6 ماهه نخست امسال نشان داد که این شرکت اقدام به خرید برق از برخی کشورهای همجوار هم کرده است.

به بیان ساده تر،  بهای برق خریداری شده شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از کشورهای همجوار در شش ماهه نخست امسال 1.315 میلیارد تومان بود که 1.096 میلیارد تومان آن از کشور ترکمنستان بوده است.

همچنین توانیر در مدت مذکور برای خرید برق از آذربایجان 111 میلیارد و 970 میلیون تومان و از کشور ارمنستان 107 میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده است.

 

3

 

شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) در معرض ریسک های مختلفی قرار دارد که در وهله اول ریسک تغییرات در نرخ های مبادله ارزی است.

بنابراعلام توانیر، این شرکت در شش ماهه نخست امسال برای پوشش بخشی از ریسک های خود ساختمان و تاسیسات  خود را تحت پوشش بیمه آتش سوزی و حوادث قرار داده است و برای وسائط نقلیه و چهارفروند بالگرد خود نیز پوشش بیمه حوادث سرنشین خریداری کرده است.

ارسال نظر