شناسه خبر : 31756

سقف لرزان واحدهای مسکونی فرسوده در حوادث!

سقف لرزان واحدهای مسکونی فرسوده در حوادث!

منازل مسکونی فرسوده در شهرها و روستا، همانند یک بمب دست‌ساز در حوادث طبیعی مانند زلزله‌، سیل، زلزله، رانش زمین و بارش سنگین برف عمل می‌کنند و بر سر ساکنان آوار می‌شوند و خطرات مالی و جانی بسیاری را در پی خواهد داشت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های حادثه‌خیز در کشور محسوب می‌شود، از سال گذشته حوادثی مانند زلزله‌، سیل، رانش زمین و بارش سنگین برف خسارات فراوانی را به واحدهای مسکونی در استان وارد کرد، این خسارات منجر به این شد که خانوارهای ساکن در این منازل فرسوده مجبور به تخلیه منزل خود شوند.

دولت تسهیلات بانکی و بلاعوض برای بهسازی و نوسازی منازل فرسوده روستایی و شهری در نظر می‌گیرد، اما این تسهیلات تاکنون توانسته تاثیر چشمگیری در مقاوم‌سازی منازل مسکونی فرسوده داشته باشد؟ به گفته مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری هنوز نیمی از منازل این استان فرسوده هستند و در حوادث طبیعی جان ساکنان این منازل در معرض خطر قرار دارد.

متاسفانه در سال‌های اخیر هزینه‌های ساخت و ساز منزل سر به فلک کشیده است و افراد توان پرداخت هزینه‌های مرتبط با آن را ندارند و تسهیلات در نظر گرفته شده نیز جوابگوی هزینه‌ها نیست، همان تسهیلات اندک نیز با دشواری به دست مردم می‌رسد.

اگر چاره‌ای برای مقاوم‌سازی منازل مسکونی فرسوده در شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری در مدت زمان کوتاه نداشته باشیم، در هر حادثه باید شاهد تخریب منازل باشیم و امکان دارد در هر کدام از این حوادث جان عده‌ای به خطر بیوفتد.

زمان پرداخت تسهیلات سیل بارده باید تمدید شود

رضا علی‌بیگی- فرماندار بن ، در خصوص آسیب‌هایی که به منازل مسکونی در حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و بارش سنگین برف وارد می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه نظارت بر ساخت و ساز منازل مسکونی در شهرها و روستاها ضعیف است، ساکنان در روستاها برای دریافت پروانه ساخت و ساز با چالش‌هایی مواجه هستند.

فرماندار بن افزود: اراضی روستایی که دارای سند نیستند، نمی‌توانند برای ساخت و ساز پروانه اخذ کنند، بنابراین عموما در روستاها این افراد شروع به ساخت و ساز بدون اخذ پروانه می‌کنند، بنابراین افراد نمی‌توانند از تسهیلات بازسازی منازل فرسوده استفاده کنند و نظارت نیز صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اداره ثبت باوجود پیگیری‌های متعدد هنوز در شهرستان بن مستقر نشده است، گفت: مکاتبات زیادی در این خصوص انجام شد، حتی ساختمان بخشداری مرکزی شهرستان برای استقرار اداره ثبت در نظر گرفته شد، استاندار نیز در شورای اداری سال گذشته دستور استقرار ادارات را صادر کردند، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

علی‌بیگی بیان کرد: بسیاری از افراد به علت نبود آگاهی از قوانین ثبت و همچنین بُعد مسافت برای اخذ سند برای منزل مسکونی و اراضی کشاورزی اقدام نمی‌کنند، اگر اداره ثبت در این شهرستان مستقر شود، دهیاران، بخشداران و شهرداران می‌توانند خدمات را دریافت و مردم را به دریافت سند ترغیب کنند تا افراد برای اخذ تسهیلات نوسازی و بازسازی بافت فرسوده دچار مشکل نشوند.

فرماندار بن در ادامه در خصوص ساخت منازل غیر ایمنی و غیراستاندارد در شهرها و روستاها، توضیح داد: شهرداران در شهرهای کوچک درآمد ندارند و از محل جرایم کمیسیون ۱۰۰ درآمد زایی می‌کنند، بنابراین از تخلفات صورت گرفته در ساخت و ساز چشم‌پوشی می‌کنند و جریمه نقدی دریافت می‌کنند و در نهایت معضلاتی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات بازسازی و تخریب منازل آسیب‌دیده از سیل مردادماه در روستای بارده، عنوان کرد: این تسهیلات در بهمن‌ماه سال‌جاری ابلاغ شد و باتوجه به شرایط آب و هوایی استان امکان ساخت و ساز وجود ندارد و اگر نتوانیم تسهیلات را جذب کنیم، اعتبار برگشت می‌خورد، باید زمان پرداخت تسهیلات تمدید شود.

علی‌بیگی ادامه داد: برای بازسازی منازل فرسوده روستایی و آسیب‌دیده ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات و ۵۰ میلیون تومان اعتبار بلاعوض در نظر گرفته شده است که باوجود افزایش هزینه‌های ساخت و ساز پاسخگوی نیاز نیست.

فرماندار بن با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات بازسازی منازل فرسوده بانک‌های عامل سخت‌گیری‌های بسیاری دارند، خاطرنشان کرد: بانک‌های عامل نیاز به یک انقلاب درونی دارند، بانک‌ها باید از حالت بنگاه‌داری خارج شوند، منابع توسط دولت در اختیار بانک قرار می‌گیرد، اما بانک‌ها به سختی تسهیلات را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی در پایان تاکید کرد: در بارش اخیر برف در شهرستان بن ۸۶ واحد مسکونی دچار خسارت شدند.

قوانین سخت‌گیرانه بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات بازسازی منازل فرسوده

یعقوب شکوهی- فرماندار اردل ، با اشاره به وارد شدن خسارت به واحدهای مسکونی این شهرستان در پی بارش سنگین برف، اظهار کرد: پس از هر حادثه برآورد خسارت انجام و به ستاد بحران چهارمحال و بختیاری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارسال می‌شود تا برای افراد خسارت‌دیده تسهیلات تعمیر و بازسازی در نظر گرفته شود.

وی افزود: بانک‌های عامل قوانین خاص خود را برای پرداخت تسهیلات دارند، زمانی‌که اعتبار بحران برای بازسازی منازل در نظر گرفته می‌شود، بانک‌ها درخواست تضامینی را می‌کنند که در بیش‌تر مواقع مشکلاتی را برای متقاضی ایجاد می‌کند و فرد از دریافت تسهیلات پشیمان می‌شود.

شکوهی با بیان اینکه در بارش سنگین برف در ماه گذشته واحدهای بسیاری در شهرستان اردل دچار خسارت شدند، گفت: در روستاها بالای ۴۰ درصد خانه‌ها دچار آسیب‌های جزئی و کلی شدند، شاهد آبگرفتگی منازل نیز بودیم.

قوانین سخت‌گیرانه بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مقاوم‌سازی منازل مسکونی فرسوده 

مهدی مرادی- معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری، در خصوص بازسازی منازل فرسوده آسیب‌دیده از حوادث طبیعی، اظهار کرد: پس از ارزیابی خسارت توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌ها، میزان آن به ستاد مدیریت بحران و استانداری اعلام می‌شود تا اعتبار لازم برای جبران خسارات توسط وزارت کشور تخصیص پیدا کند.

وی افزود: در زلزله مهرماه ۱۴۰۰ کوهرنگ این فرآیند انجام و تسهیلات بانکی و بلاعوض در نظر گرفته شد و بسیاری از واحدهای آسیب‌دیده بازسازی و به‌ بهره‌برداری رسیدند.

مرادی با اشاره به زلزله دشتک و میانکوه در چند ماه اخیر، توضیح داد: هیچ‌گونه مصوبه‌ای مبنی بر بازسازی از منازل آسیب‌دیده از زلزله ابلاغ نشد، زیرا منجر به تخریب نشد، دولت تسهیلاتی را در قالب بهسازی و مقاوم‌سازی منازل روستایی با سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله ابلاغ کرده است و مردم باید از این تسهیلات استفاده کنند تا واحد آن‌ها مقاوم شود و همچنین واحد مسکونی خود را بیمه کنند، قرار نیست دولت هزینه تمامی واحدهای آسیب‌دیده را متقبل شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هیات دولت برای جبران خسارات وارده به منازل مسکونی در سیل مرداد در آذرماه مصوبه داد، این مصوبه به بانک‌های عامل ابلاغ شد، افراد برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کنند، اما بانک از انعقاد قرارداد امتناع می‌کند، زیرا افراد به‌علت بدهی بانکی و تامین نشدن تضامین لازم(چهار ضامن واجد شرایط) توانایی دریافت ندارند.

وی با بیان اینکه از  ۶۲۰ واحد احداثی و ۱۱۰۰ واحد تعمیری خسارت دیده در سیل مردادماه سال‌جاری، تنها ۲۰ خانوار موفق به انعقاد قرارداد شده‌اند، توضیح داد: همچنین بانک اعلام کرده است که منابع کافی را در اختیار ندارد و تعدادی از قراردادها را برای پرداخت به سال آینده موکول کرده است، مکاتباتی با استاندار داشتیم که برای حل مشکل جلسه‌ای با فرمانداران، بانک‌های عامل و دستگاه‌های متولی تشکیل شود.

مرادی در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده مسکن و تسهیلات پرداختی تا حدودی نامتناسب است، گفت: نرخ تسهیلات با هزینه‌ها هم‌خوانی ندارد، به متقاضیان ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد پرداخت می‌شود، در حالیکه قیمت تمام شده مسکن ۸۰ متری به‌طور متوسط ۷۰۰ میلیون تومان می‌شود و در ساخت و ساز دو طبقه این هزینه بیش‌تر می‌شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداختی برای بازسازی منازل فرسوده برای تشویق است و تمام هزینه‌ها را جبران نمی‌کند.

تسهیلات بازسازی مناطق سیل‌زده دیر ابلاغ شد

همچنین احمدرضا صباغی- دبیر شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه مشکلی برای پرداخت تسهیلات بانکی برای بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی فرسوده در استان نداریم، اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی ضمانت برای پرداخت تسهیلات باید به‌صورت زنجیره‌ای باشد و اگر ضمانت ضعیف بود، فرد می‌تواند خارج از زنجیره نیز افرادی را اضافه کند.

وی در خصوص کندی پرداخت تسهیلات بازسازی مناطق سیل‌زده چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: تسهیلات سیل بسیار دیر ابلاغ شد، برای مثال برای بانک ملی این تسهیلات از ۲۰ روز گذشته ابلاغ شده است، برای بررسی کند بودن پرداخت آمادگی برگزاری جلسه داریم.

صباغی در پایان تاکید کرد: بانک صادرات، ملت و ملی در حال پرداخت تسهیلات مسکن روستایی هستند و مشکلی برای پرداخت وجود ندارد، مشکلات موردی باید بررسی شود.

ارسال نظر