شناسه خبر : 31661

ردیابی لکه‌های نفتی امکان‌پذیر شد

ردیابی لکه‌های نفتی امکان‌پذیر شد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دو سامانه‌ را برای پیش‌بینی وضعیت جوی دریایی و ردیابی لکه‌های نفتی پیاده‌سازی کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مریم طباطبایی از محققان این طرح،  گفت: سامانه‌های برخطی در این شرکت طراحی و پیاده سازی شده است که برای حوزه‌های مختلف دریایی کاربرد دارد. یکی از این سامانه‌ها، سامانه پیش‌بینی‌های جوی و اقیانوسی است.

وی با بیان اینکه این سامانه با کار مشترک این شرکت دانش‌بنیان و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است، خاطر نشان کرد: این پیش‌بینی‌ها از طرق مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی یا پست‌های الکترونیک در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

طباطبایی ارائه پیش‌بینی ساعتی باد، موج و جریان برای ۵ تا ۱۰ روز آینده و قابلیت بروز رسانی ۶ ساعته (چهار بار در روز) را از قابلیت‌های این سامانه ذکر کرد و ادامه داد: این سامانه همچنین قابلیت پیش‌بینی اطلاعات باد شامل سرعت باد، جهت قالب باد و سرعت باد طوفانی، پیش‌بینی اطلاعات موج شامل ارتفاع موج و ارتفاع موج حداکثر را دارد.

محقق این طرح با بیان اینکه این سامانه قادر به پیش‌بینی ترازهای جزر و مدی است، اضافه کرد: پیش‌بینی پارامترهای هواشناسی شامل سرعت و جهت باد، رطوبت نسبی، ابرناکی، دمای هوا و دید افقی و قائم و هشدار سریع طوفان‌های پیش‌بینی نشده از دیگر قابلیت‌های این سامانه به شمار می‌رود.

طباطبایی با اشاره به ایجاد بانک داده برای این سامانه، اظهار کرد: با بانک داده‌ ایجاد شده، ارائه خدمات پیش‌بینی دریایی برای هر سه پهنه آبی کشور شامل دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این سامانه عملیاتی شده است، یادآور شد: این سامانه می‌تواند خدمات تخصصی هواشناسی را در حوزه‌های مختلف از جمله هواشناسی دریایی، عمومی هوانوردی، کشاورزی و زیست محیطی به کاربران ارائه دهد.

طباطبایی سامانه شبیه‌سازی پخش لکه نفتی را از دیگر دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان نام برد و گفت: محیط زیست پهنه‌های آبی کشور به‌ویژه در خلیج فارس که هم از لحاظ دارا بودن انواع گوناگون و فراوان ماهی‌ها و جانوران دریایی و هم از حیث تمرکز ذخایر و میدان‌های نفتی جهان در ردیف غنی‌ترین دریاهای جهان محسوب می‌شود، از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. محیط ‌زیست دریایی و مناطق ساحلی تحت تاثیر جدی تأسیسات نفتی قرار دارند.

وی یکی از آلودگی‎‌های شایع در آب‎‌های کشور را آلودگی نفتی دانست و ادامه داد: هیدروکربن‌های نفتی وارد شده به آب، تحت تاثیر جریان‎‌های دریایی و همچنین وزش باد در سطح آب جابه جا می‎‌شوند، از این رو مطالعه و پایش آلودگی‌های دریایی محدود به مرز جغرافیایی نمی‌شود، ضمن آنکه آلودگی‌های نفتی و مضر می‌توانند توسط جریان‌ها به هر نقطه از کره زمین سفر کنند.

طباطبایی یادآور شد: بر این اساس محققان این شرکت دانش‌بنیان با طراحی و پیاده‌سازی سامانه "ردیابی آلودگی نفتی" اقدام به رفع چالش‌های موجود در زمینه لکه‌‎های نفتی در خلیج فارس کرده است.

این محقق با اشاره به عملکرد این سامانه، خاطر نشان کرد: با استفاده از پیش‌‎بینی‎‌های این سامانه، امکان مدیریت ‌فرآیند جمع‌آوری لکه‎‌های نفتی در کشور فراهم شده است. این سامانه بعد از دریافت گزارش نشت نفت، اقدام به تعیین ناحیه پخش آلودگی‌های نفتی بر اساس جهت وزش باد می‌کند.

ارسال نظر