شناسه خبر : 30836

میزان مالیات پزشکان اعلام شد

میزان مالیات پزشکان اعلام شد

مدیرکل مبارزه با فرار مالیاتی سازمان مالیاتی با بیان این نکته که ۲۰ صنف پرریسک در حوزه فرار مالیاتی وجود دارد، گفت: به‌منظور کاهش فرار مالیاتی و مطابق با قانون، کلیه پزشکان و وکلا مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاه هستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، وحید عزیزی، مدیرکل مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور در یکی از برنامه‌های تلویزیونی، پیرامون تعریف فرار مالیاتی در سازوکار رسمی کشور بیان کرد: به هر تلاشی که به طور غیرقانونی موجب عدم پرداخت یا حتی پرداخت کمتر مالیات خواهد شد، فرار مالیاتی گفته می‌شود.

وی با اشاره به ضعف قوانین مالیاتی کشور گفت: برخی با استفاده از خلأهای قانونی یا تخفیفات داده شده مالیات خود را با مبلغ کمتری می‌پردازند که این مسئله به دلیل ضعف قانون یا استفاده از مشاورین قوی در حوزه مالیاتی است که موارد فوق فرار مالیاتی نبوده و اجتناب تلقی می‌شود. با این اوصاف بهتر بوده که در یک‌روند همیشگی، قوانین به‌صورت ماهانه و سالانه بررسی شده و طبق پیشنهادهای جدید آیین‌نامه‌ها اصلاح گردند.

یک روش حرفه‌ای برای فرار مالیاتی

این مقام مسئول در خصوص روش‌های فرار مالیاتی تصریح کرد: غالباً افراد فاقد پرونده که هنوز پرونده مالیاتی ندارند یا اشخاصی که با وجود پرونده مالیاتی باز هم اظهارنامه نمی‌دهند یا حتی کسانی که ضمن ابراز اظهارنامه ولی کتمان درآمدی دارند با استفاده از روش‌های مختلف فرار مالیاتی می‌کنند.

عزیزی افزود: برخی از افراد به‌گونه‌ای اظهارنامه خود را ارائه می‌دهند که مالیات کمتری بپردازند، همچنین برخی دیگر که در حوزه پول‌شویی مشغول به فعالیت هستند، ظاهر مالیات خود را شفاف می‌پردازند؛ اما در بررسی‌های بعدی سازمان مالیاتی که با کمک ابزارهایی نظیر بازرسی، بررسی تراکنش‌های بانکی و سایر اطلاعات (متخلفین فکر می‌کنند سازمان امور مالیاتی به آنها دسترسی ندارد) صورت می‌گیرد، فرار مالیاتی آنها تشخیص داده می‌شود.

میزان اشراف اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی

به گفته مدیرکل مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور، این سازمان تقریباً به اکثر اطلاعات افراد در حوزه اقتصادی و به‌طورکلی هرآنچه در حوزه فعل‌وانفعالات اقتصادی وجود دارد، باکیفیت‌های مختلفی دسترسی دارد؛ زیرا این اطلاعات از دستگاه‌های گوناگون جهت پالایش گرفته می‌شود.

عزیزی با اشاره به اینکه روزبه‌روز با الگوهای هوشمند و اظهارنامه، داده‌های در دسترس سازمان در حال تکمیل است، بیان کرد: امسال در سازمان امور مالیاتی برای برخی از افراد در زمان ابراز اظهارنامه، اطلاعات موجود در سازمان به آن‌ها نمایش داده شد و به همین منوال روزبه‌روز این اشراف اطلاعاتی بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: البته این مسئله به‌طورکلی منفی نیست به عبارتی مشاهده شده که در شرایطی حتی افراد مشمول پرداخت مالیات نیز با استفاده از اطلاعات سازمان امور مالیاتی به دلیل محرز شدن پایین‌تر بودن میزان درآمد آن‌ها از مالیات معاف شدند.

فرار مالیاتی بیشتر در کدام اصناف دیده می‌شود؟

این مقام مسئول با بیان اینکه فرار مالیاتی بیشتر در حوزه مشاغل و دستگاه‌های غیردولتی و خصوصی صورت می‌گیرد، تصریح کرد: شرکت‌های حاکمیتی بر اساس حسابرسی‌های مختلف مالیات خود را پرداخت می‌کنند و حتی برخی اوقات مبلغ بیشتری را در امور دیگر هزینه می‌کنند؛ لذا از این سمت مشکلی وجود ندارد.

عزیزی با اشاره به وجود تقریباً بیش از 20 صنف پرریسک در حوزه فرار مالیاتی گفت: در هر صنف و شغلی که درآمد بالاتر است انگیزه بیشتری برای فرار مالیاتی وجود دارد؛ البته به سبب ارتباط بیشتر مردم با برخی از صنوف شاهد این هستیم که اکثر گزارش‌ها مردمی پیرامون صنوف طلافروشان، وکلا و جامعه پزشکی است.

پزشکان چقدر مالیات می‌دهند؟

وی افزود: چندی پیش‌گفته شد بیش از 50 درصد از گزارش‌های مردمی در خصوص عدم استفاده از کارت‌خوان در مشاغل مختلف حوزه پزشکی است؛ اما این گزاره بدین معنا نیست که 50 درصد از پزشکان از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند یا تخلفات دیگری در این صنف وجود دارد. متأسفانه مردم در بدترین حالت بیماری خود یا اطرافیان، با مسئله عدم استفاده از کارت‌خوان پزشکان مواجه می‌شوند از همین رو تقاضای بیشتری از مردم جهت برخورد با این قشر وجود دارد.

مدیرکل مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی سازمان امور مالیاتی کشور متوسط پرداختی مالیات پزشکان را حدود 10 میلیون تومان دانست و گفت: میزان مالیات کارمندان حدود 10-12 میلیون تومان است که به‌عنوان یکی از شاخص‌های سنجش مالیات اصناف مختلف استفاده می‌شود، به همین جهت ممکن است مالیات پزشکان بالاتر باشد و این مورد متناسب با فعالیت هر شخصی تعیین می‌شود؛ البته امسال باتوجه‌به اطلاعات سازمان مالیاتی مبلغ مالیات پزشکان به حدود 20 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

عزیزی تأکید کرد: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی در مرحله تکمیل اطلاعات افرادی است که از دستگاه کارت‌خوان مشاغل معاف مالیاتی استفاده می‌کنند که در صنف پزشکی بسیار مشاهده می‌شود. به‌عنوان نمونه برخی از پزشکان از کارت‌خوان اصناف معاف از مالیات نظیر فروش محصولات کشاورزی بهره می‌برند و با همکاری مردم پرونده‌های افراد متخلف به مراجع قضائی معرفی می‌شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: بر اساس سامانه گزارش‌های مردمی فرارهای مالیاتی بزرگ‌تری نیز وجود داشته که حتی از فرار مالیاتی برخی از پزشکان بیشتر است، به‌عنوان نمونه پس از بازرسی‌های انجام شده از یکی از شرکت‌های مرتبط با حوزه صنایع معدنی استان البرز، مشخص گردید که شرکت فوق باید 200 میلیارد تومان (اصل مالیات و جریمه) پرداخت نماید.

به گفته این مقام مسئول، مطابق با قانون پزشکان و وکلا مکلف به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی هستند، بقیه اصناف نیز در آینده و به‌مرور جهت الزام به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی فراخوان داده می‌شوند.

تاوان تخلف با تبصره تسهیلی ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم

عزیزی در خصوص تبصره تسهیلی ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم برای افراد کم‌درآمد هم عنوان کرد: سازمان مالیاتی برای کاهش هزینه‌های اظهارنامه و حسابرسی بر اساس اطلاعات خود، برگه‌ای با عنوان تبصره ماده 100 را ارائه کرده است و در صورت قبول شخص همان برگه به منزله اظهارنامه قبول خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، بر اساس گزارش‌های داده شده کسانی که قصد کتمان استفاده از پایانه‌های فروشگاهی و کارت‌خوان دارند، در سال آینده اجازه استفاده از این تسهیل را ندارند.

ابزار بازرسی ماده 181 قانون، مالیات چند صد میلیونی را به 14 میلیارد تومان رساند

وی با اشاره به انجام سه مدل بازدید میدانی در سازمان امور مالیاتی، بیان کرد: در روش بازدید نامحسوس، مأمور مالیاتی به شکل نامحسوس رفته و میزان مالیات را تخمین می‌زند. در دومین شکل مأمورین به‌منظور نظارتی و به شکل محسوس رفته و مواردی را بررسی می‌کنند. سومین ابزار بازرسی نیز ماده 181 قانون مالیات‌های مستقیم است.

عزیزی در همین زمینه ادامه داد: در موارد تخلفات بزرگ‌تر در حوزه کتمان درآمد یا وجود گزارش‌های پرتکرار و فراریان بزرگ، سازمان امور مالیاتی از این ماده به‌عنوان ابزار سخت استفاده می‌کند. افراد می‌بایست تلاش کرده تا مشمول این مدل بازرسی نشوند، درواقع با بهره‌گیری از این ماده‌قانونی، به مأمورین اجازه داده شده تا به محل فعالیت مودیان مراجعه کنند، تا اسناد کاغذی نیز بررسی شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای هشدار به متخلفین باید گفت بازرسی مأموران سازمان از تعدادی کلینیک متخلف موجب شد که در نهایت مالیات صد میلیونی به 14 میلیارد تومان افزایش یابد.

این مقام مسئول در پایان اعلام داشت: برخی افراد فکر می‌کنند به دلیل ارتباطاتی که در سازمان امور مالیاتی دارند، از فرار مالیاتی آنها چشم‌پوشی خواهد شد درحالی‌که هرگونه اعمال‌نفوذ به ضرر آن‌ها تمام خواهد شد.

ارسال نظر