شناسه خبر : 30300

اجرای ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر روی میز وزیر نیرو

اجرای 1800 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر روی میز وزیر نیرو

برای اولین بار در ایران، همزمان با پیگیری‌های جدی و ابتکارعمل وزارت نیرو در یکسالگی آغاز به کار دولت سیزدهم، پای .انرژی‌های تجدیدپذیر هم به بازار سرمایه باز می‌شود.

چابک آنلاین، مجید میرزا حیدری، در صورت جمع‌بندی مراحل مختلف آن، این فرایند ظرف ماه‌های آتی به نتیجه خواهد رسید و برای نخستین بار اوراق انرژی‌های تجدیدپذیر هم وارد تالار شیشه‌ای می‌شود.

از قرار معلوم، هدف از اجرایی کردن این امر، تأمین سریع‌تر منابع مورد نیاز توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر و درعین حال تنوع‌بخشی به سبد انرژی در بورس خواهد بود. از افزایش ۳۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها در مدت زمان چهار سال به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارت نیرو دردولت سیزدهم یاد می‌شود که ۱۰ هزار مگاوات آن سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود. گفته می‌شود که از۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک، حدود ۷ هزار مگاوات آن سهم نیروگاه خورشیدی و ۳ هزار مگاوات بقیه هم سهم نیروگاه بادی است.

انرژی‌‌های تجدیدپذیر در کشور شامل خورشیدی، بادی، برقابی کوچک، زیست‌‌توده و توربین انبساطی است که همه اینها فقط یک درصد سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. آمارها نشان می‌دهد، تا آبان‌‌ماه امسال سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در تولید برق به ۰۲/ ۹۸۳ مگاوات رسیده که ۳۱۰ مگاوات آن نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات آن نیروگاه خورشیدی است.

هرچند که این عدد در مقایسه با پتانسیل بالای تأمین انرژی از این محل در کشور، بسیار ناچیز است.

کشور ایران به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی درجهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد، تا جایی که به طور میانگین سالانه بیش از ۲۸۰ روز آن آفتابی گزارش شده است. نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از باصرفه‌ترین مدل‌های نیروگاهی هستند که از نظر محیط زیست چند شرایط ویژه دارند. این نوع در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی مصرف آب نداشته و به‌شدت اقتصادی هستند.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو گفته که برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر با شناسایی ساختگاه‌ها و بررسی محل سنکرون آن صورت گرفته و درعین حال از پیش‌بینی ردیف مشخص قانون بودجه‌ ۱۴۰۱ با اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومان برای بهینه‌سازی مصرف سوخت و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر خبر داده است.

واقعیت این است که عزم وزارت نیرو برای توسعه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در همین یک‌سال گذشته جزم بوده که بر این اساس، اخذ مجوز 4 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیراز شورای اقتصاد تنها یک نمونه از خیل عظیم اقدامات مهم در این خصوص است. سید مسلم موسوی درچه، مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اظهار کرده، تأمین منابع برای انرژی‌های تجدیدپذیر از بازار سرمایه یک روال جا افتاده در دنیا است که برهمین اساس وزارت نیرو با همکاری بورس در تلاش است تا اوراق انرژی‌های تجدیدپذیر را در ماه‌های آتی اجرایی سازد. به گفته او، درصورت اجرایی شدن این اوراق در بورس، شرکت‌های تولیدکننده انرژی‌های تجدیدپذیر، برق تولیدی خود را از طریق اوراق در بورس عرضه خواهند کرد.

ماده 16 قانون جهش دانش‌بنیان یک تکلیف مهم دارد که براساس آن صنایع بزرگ ملزم شده‌اند تا به سمت احداث نیروگاه تجدیدپذیر بروند. بر این اساس در سال نخست، یک درصد از میزان برق مصرفی از محل انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر خواهد بود. این روند تا مدت زمان 5 سال یعنی افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیراز میزان برق مصرفی به 5 درصد ادامه‌دار خواهد بود.

طبق اعلام موسوی درچه، درصورتی که صنایع بزرگ نتوانند طی مدت زمان تکلیف شده، نیروگاه تجدیدپذیر تکلیف شده را احداث کنند باید از طریق بازار بورس، برق تجدیدپذیر مورد نیاز را خریداری کنند. براساس اعلام مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، وزارت نیرو برای اجرایی کردن ظرفیت اعلامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌شدت پیگیر بوده و همت خوبی هم دارد که در این راستا نزدیک به 1800 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تاکنون به مناقصه رفته است.

نیروگاه‌های تجدیدپذیر ازجمله نیروگاه‌های سرمایه‌بر است به نحوی که برآورد می‌شود اعتبار مورد نیاز برای احداث 10 هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از جنس خورشیدی چیزی حدود 5 میلیارد دلار باشد.

درعین حال، در صورت احداث 10 هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از جنس بادی هم چیزی حدود 10 میلیارد دلار اعتبار مورد نیاز است.

موسوی درچه، مدیرعامل انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با تأکید بر عزم جزم وزارت نیرو برای اجرایی ساختن احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور طی مدت 4 سال، گفته است که با همه تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت نیرو اما باید پذیرفت که همه معیارهای کلان در این زمینه در دست وزارت نیرو نیست از جمله تبادلات بانکی، نوسانات نرخ ارز و بسیاری از عوامل تأثیر‌گذار بر این امر.

شکی نیست که وزارت نیرو برای محقق ساختن 10 هزارمگاوات برق از محل  انرژی‌های تجدیدپذیر، روش‌های مختلفی را در پیش گرفته که به مرور آثار خود را در افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از برق تولیدی نشان خواهد داد، همچون یکسال گذشته.

جغرافیای ایران ظرفیت نصب بیش از ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را دارد، بنابراین تحقق هدف 10 هزار مگاوات با عزم جزم وزارت نیرو در دولت سیزدهم چندان هم دور از دسترس نیست.

 

ارسال نظر