شناسه خبر : 30079

طرح مالیات بر عایدی سرمایه چگونه باید اجرا شود؟

طرح مالیات بر عایدی سرمایه چگونه باید اجرا شود؟

قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی نسبت به طرح مجلس در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه واکنش نشان داد.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی به همراه بیش از ۱۰۰ تشکل مردمی و دانشجو نسبت به طرح مجلس در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه واکنش نشان داد، در این بیانیه آمده است: «همان‌طور که مستحضرید، فعالیت‌های سوداگرانه بر خلاف فعالیت‌های سرمایه‌گذاری که با هدف کسب درآمد در بلند مدت انجام می‌گردد به دنبال کسب سود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بوده و با ایجاد تلاطم در بازارها موجب افزایش نابرابری درآمدی می‌شود. مجلس محترم شورای اسلامی با درک صحیح این موضوع و با هدف مقابله و کنترل فعالیت‌های سوداگرانه اقدام به ارائه طرح مالیات بر عایدی سرمایه نموده است. خلاء عدم وجود این پایه مالیاتی در کشور تاکنون به شدت احساس است.

اما پس از بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه مجلس شورای اسلامی مشخص گردید که این طرح دارای ایراداتی بوده که در صورت عدم مرتفع نمودن آن برخلاف انتظارات علاوه بر عدم مقابله با فعالیت‌های سوداگرانه موجب نارضایتی اصناف و عموم مردم نیز خواهد گردید.
همچنین با توجه به درخواست مکرر مسئولین کشور از جنابعالی مبنی بر تصویب هرچه سریع‌تر این طرح جهت جلوگیری از افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو، طلا و مواردی نظایر آن، باید به این نکته اشاره داشت که مدت زمان تصویب و اجرا شدن طرح مذکور بازه ۲ تا ۳ ساله می‌باشد و بر خلاف گفته‌های مسئولین، درمانی سریع برای وضع کنونی اقتصاد کشور نمی‌باشد. تصویب عجولانه این طرح نه تنها موجب کنترل تورم نخواهد گردید بلکه با توجه به ایرادات موجود موجب تلاطم در بازارها خواهد شد.

از جمله ایرادات این طرح می‌توان به تخصیص کارپوشه تجاری و غیر تجاری به تمامی اشخاص و الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی برای انجام کلیه معاملات و مراودات توسط آنها اشاره نمود. بر این اساس مشاغل باید علاوه بر ثبت معاملات تجاری خود در کارپوشه تجاری، سایر معاملات انجام شده را نیز در کارپوشه غیر تجاری ثبت نموده که این امر نیازمند صرف مدت زمان طولانی می‌باشد و در نهایت منجر به ایجاد نارضایتی در اصناف مختلف کشور می‌گردد.

در بخش محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه نیز مواردی چون عدم تعدیل تورمی، پیچیدگی در محاسبات و نرخ‌های بالا موجب خروج بخشی از سرمایه به خارج کشور و قفل شدگی بخشی دیگر از سرمایه‌های کشور می‌شود. از طرفی قفل شدگی سرمایه باعث رکود در بازارها خواهد گردید.
با توجه به موارد مذکور پیشنهاد می‌گردد که از تصویب شتابزده طرح مالیات بر عایدی سرمایه جلوگیری شده و طرح مذکور جهت اصلاح برخی از مواد به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع گردد.

ضمناً آمادگی آن وجود دارد که پس از بازگشت طرح به کمیسیون، به صورت کارشناسی ایرادات طرح مذکور خدمت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه گردد.»

ارسال نظر