شناسه خبر : 29937

جزئیاتی که وزیر صمت مطرح نکرد

جزئیاتی که وزیر صمت مطرح نکرد

در حالی که وزیر صمت برای توضیح درباره بهبود وضعیت تولید به آمار رشد اقتصادی بخش صنعت در مرکز آمار یا بانک مرکزی استناد کرده، از مرداد ماه امسال این وزارتخانه آمار و اطلاعاتی درباره وضعیت صنعت، معدن و تجارت منتشر نکرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اخیرا سیدرضا فاطمی امین،  وزیر  صنعت، معدن و تجارت، در یک برنامه تلویزیونی با استناد به اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار، رشد صنعت در نیمه اول امسال را رشد بالایی توصیف کرد، اما درباره تاثیر آنها بر سفره مردم گفته که کشور با انباشتگی تورم مواجه است و سال‌های متمادی تورم بالا در کشور حاکم بوده که سبب شده بین درآمد و هزینه مردم، فاصله ایجاد شود. مردم ۴ سال تورم بالای ۳۰ درصد را تحمل کرده‌اند. دولت سیزدهم تلاش کرده با یارانه، بخشی از این فاصله را جبران کند، اما بهترین راهکار، ایجاد تولید و اشتغال است که در حال پیگیری است. بنابراین آمارهای اقتصادی بیانگر حرکت مثبت کلان اقتصاد است، اما همچنان به علت انباشتگی تورم، طعم این رشد مثبت هنوز به مردم نرسیده است.

طبق گفته‌های فاطمی امین رشد اقتصادی بخش صنعت در شش ماهه امسال ۴.۹ درصد بوده و اشتغال صنعت و معدن در تابستان به بالای هشت میلیون نفر رسیده است.

او همچنین افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در بخش صنعت در تابستان امسال را نشانه‌ای دیگر از رشد تولید صنعتی عنوان کرده است.

اما وزیر صمت برای توصیف وضعیت تولید به وضعیت صدور پروانه‌های بهره‌برداری و جوازهای تاسیس اشاره‌ای نکرده است. او همچنین آمار تولید کالاهای منتخب صنعتی یا وضعیت طرح‌های در دست اجرا را نیز شرح نداده است.

به طور کلی وزارت صمت در سال جاری آمارهای ماهانه که در سال‌های گذشته به طور مرتب منتشر می‌شده را به صورت قطره‌چکانی منتشر کرده است. این وزارتخانه در سال جاری آمار و اطلاعات صنعت، معدن و تجارت را در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه و خلاصه کوتاهی از آمار مرداد ماه منتشر کرده است. بنابراین در حالی که ۹ ماه از آغاز سال جاری گذشته و تقریبا سال رو پایان نیست، آماری از وضعیت تولید در نیمه دوم سال ارایه نشده است.

آخرین آمارهای موجود به ما چه می‌گوید؟

گفتنی است آمار پنج ماهه حاکی از  کاهش  ۳۸.۶ و ۱۲.۱ درصدی صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری بوده است. در پنج ماهه امسال برای ۹۱۷۹ بنگاه جواز تاسیس و برای ۲۵۴۴ بنگاه پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه‌ای صادر شده است.

همچنین بر اساس این آمار، پیش بینی شده با اجرای پروژه‌هایی که جواز تاسیس آن‌ها در پنج ماهه امسال صادر شده، برای ۲۴۴ هزار و ۷۲۹ نفر شغل ایجاد شود که نسبت به این رقم در مدت مشابه پارسال با کاهش ۳۳.۹ درصدی مواجه بوده است. پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده در این مدت نیز زمینه اشتغال ۴۸ هزار و ۸۹۵ نفر را فراهم کرده که نسبت به پنج ماهه پارسال حدود ۳۵.۵ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است که تعداد صدور جواز صنعتی به نوعی نشان دهنده تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بخش تولید و پروانه‌های بهره‌برداری به معنی واحدهایی است که فعالیت خود را آغاز کردند. بنابراین بر اساس آمارها هم تمایل سرمایه‌گذاران و هم تعداد واحدهای جدید نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است.

اما در همین مدت پنج ماهه وضعیت  تولید  کالاهای منتخب صنعتی نیز نشان می‌دهد  از ۱۹ کالای منتخب صنعتی که وضعیت تولید آن‌ها منتشر شده، تولید ۱۳ کالا افزایش یافته است. بر این اساس تولید یک کالا بیش از ۱۰۰ درصد، تولید دو کالا بیش از ۵۰ درصد، دو کالا بیش از ۲۰ (تا ۵۰ درصد)، یک کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و هفت کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید شش کالا نیز کاهش یافته است.

به طور کلی در این شرایط نمی‌توان به طور قطعی راجع به وضعیت تولید در کشور اظهار نظر کرد، اما به نظر می‌رسد انتشار آمارها از وضعیت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به قضاوت درباره این موضوع کمک کند.

ارسال نظر