شناسه خبر : 29521

چرا کارت‌های سوخت گمشده، ناپدید می‌شوند؟

چرا کارت‌های سوخت گمشده، ناپدید می‌شوند؟

از آنجا که برای صدور کارت سوخت المثنی، باید کارت سوخت قبلی که گم شده توسط پلیس سوزانده شود تا کسی نتواند در سهمیه باقیمانده در کارت دخل و تصرف داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت کارت سوخت‌های گمشده به پست تحویل شود و به دست صاحب آن برسد، بنابراین کارت‌های سوخت گمشده از چرخه خارج و ناپدید می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، گم شدن کارت سوخت یکی از مسائلی است که شاید برای هرکدام از ما اتفاق افتاده باشد. در پمپ بنزین کارت را جا گذاشته باشیم و یا از کیفمان افتاده باشد. در آن لحظه اولین چیزی که به ذهنمان می‌رسد این است که علاوه بر مراجعه به پلیس+۱۰ برای صدور کارت المثنی، تا چند ماه خبری از کارت سوخت و بنزین ۱۵۰۰ تومانی نخواهد بود زیرا روند صدور کارت سوخت پروسه‌ای چند ماهه است.

در واقع صدور کارت سوخت به دلیل تحریم‌ها طولانی است و گم شدن گاه و بیگاه کارت‌های سوخت و افزایش تقاضا نیز دلیل دیگری بر طولانی شدن این پروسه است.

تا آنجا که ماشینی که از خودروسازها به عنوان خودروی صفر کیلومتر تحویل مشتری می‌شود معمولاً بین ۴ تا ۶ ماه بعد کارت سوخت آن تحویل می‌شود. البته سهمیه کارت سوخت خودروها تا ۹ ماه ذخیره می‌شود و نگرانی مبنی بر از دست رفتن سهمیه سوخت وجود ندارد با این حال طولانی شدن صدور کارت سوخت باعث مشکلاتی می‌شود که از آن جمله معطلی در پمپ بنزین را می‌توان اشاره کرد.

اگرچه برای خودروهای صفر کیلومتر که کارت سوخت ندارند، نمی‌توان کاری کرد و باید منتظر صدور کارت سوخت با تمام مشکلات موجود ماند، اما برای کارت‌های سوخت گمشده چه می‌توان کرد و چرا این کارت‌ها بعد از گم شدن به جای آنکه مانند کارت‌های دیگر مثل کارت ملی یا کارت ماشین به صندوق پست بروند و دوباره به دست صاحبشان برسند، ناپدید می‌شوند.

جواب این سوال را باید در همان سهمیه سوخت جستجو کرد. کارت سوخت نه یک مدرک هویتی بلکه مانند کارت بانکی، وسیله‌ای کاربردی است و امکان دخل و تصرف در موجودی آن امکان پذیر است.

بنابراین بلافاصله بعد از گم شدن کارت سوخت و با مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ پیش از آنکه درخواست برای صدور کارت المثنی ثبت شود، کارت سوخت قبلی را می‌سوزانند. از همین رو پیدا شدن کارت قبلی هم چاره کار نخواهد بود و کارت‌های سوختی که سوزانده شده‌اند و یا برای آنها درخواست المثنی شده باشد، عملاً دیگر ارزشی ندارد و از این رو از چرخه خارج می‌شود.

پس مانند کارت ملی و یا کارت ماشین نمی توان انتظار داشت کارت سوخت با تحویل به پست دوباره به دست صاحب آن برسد. همان گونه که گم شدن کارت بانکی راهی جز سوزاندن کارت و درخواست کارت جدید ندارد، سرنوشت کارت‌های سوخت گمشده نیز ناپدید شدن و از بین رفتن است.

بنابراین زمانی که برای زدن بنزین به جایگاه سوخت می‌رویم، یادمان باشد که کارت سوخت خود را آنجا جا نگذاریم و در سایر مواقع نیز از کارت سوخت مانند کارت‌ها محافظت کنیم تا نه برای خود مشکلی ایجاد شود نه سهمی در طولانی‌تر شدن پروسه صدور کارت سوخت برای خودروهای صفرکیلومتر داشته باشیم.

  • ناصر وکیلی

    کارت سوخت ۲۰۶ بنده ۶ماه است مفقودشده است وهنوز نیامده .چکارکنم؟

ارسال نظر