شناسه خبر : 29490

اختصاصی چابک آنلاین؛

ارزش صادرات محصولات سنگ با توجه به تنوع معادن کشور بسیار پایین است

ارزش صادرات محصولات سنگ با توجه به تنوع معادن کشور بسیار پایین است

یک عضو هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران، با بیان اینکه سنگ و محصولات سنگی سهم بسزایی در صنعت ساختمان کشور دارند، گفت: کاهش پروانه های ساختمانی به دنبال رکود تورمی در صنعت ساختمان برخی از واحدهای فراوری سنگ رابه دلیل کمبود تقاضا ، مجبور به تولید با ظرفیت های پایین کرد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، شوذب جباری، درگفتگو با چابک آنلاین، افزود: ظرفیت سالانه تولید سنگ های ساختمانی درکشور بیش از 150 میلیون مترمربع است اما درحال حاضر باتوجه به کمبود تقاضا، واحدهای فراوری شده سالانه حدود 80 میلیون مترمربع  تولید می کنند.

به گفته وی،افزایش شدید حقوق دولتی معادن هم در این بین،تهدیدی جدی برای معادن کوچک مقیاس به شمار می رود.

جباری،خاطرنشان کرد: بالغ بر سه هزار واحد فراوری سنگ در کشور وجود دارند اما بسیاری از این واحدهای تولیدی با ظرفیت های 30 تا 40 درصدی فعالیت می کنند و افزود:واحدهای معدنی به دلیل افزایش قیمت تمام شده مواد معدنی سنگ قادر به بهره برداری از ظرفیت کامل معادن نیستند.

این عضو هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران، تصریح کرد: استهلاک ماشین آلات و تجهیزات معدنی، کمبود قطعات یدکی اصلی و هزینه بالای تعمیر و نگهداری تجهیزات ، موجب بالارفتن هزینه های تولید در معادن شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نمایندگی شرکت های معتبر جهان در کشور وجود ندارد ، برخی از  لوازم یدکی های موجود در بازارغیراصل بوده و برروی استاندارد محصولات هم نظارت کافی نمی شود.

به گفته جباری، عمده ماشین آلات و تجهیزات معادن سنگ تولیدات قبل از سال 2000 هستند و مصرف سوخت آنها دو تا2.5 برابر ماشین آلاتی است که از سال 2015 به بعد تولید شده اند .

وی، با اشاره به اینکه وزارت صمت مجوزهای لازم برای واردات ماشین الات معدنی را صادر کرده است، گفت: گاهی واحدهای معدنی در فرایند واردات ماشین الات و تجهیزات به مشکل بر می خورند آن هم به دلیل اینکه بانک ها در ارائه تسهیلات به این بخش همکاری لازم را ندارند.

عضو هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران، افزود: بانک ها برای واردات دستگاه های دست دوم تسهیلات ارائه نمی کنند و برای واردات دستگاه های نو نیز 50 درصد تسهیلات می دهند و مابقی آن را در قبال دریافت سند ملکی به عنوان وثیقه پرداخت می کنند.

جباری، اذعان داشت: سهم تسهیلات اختصاص یافته به بخش معادن سنگ در راستای واردات و به روزرسانی ماشین الات و تجهیزات  کاهش یافته و به 1 تا 2 درصد رسیده است.

وی، با تاکید بر اهمیت صادرات در توسعه معادن سنگ کشور، گفت: میزان صادرات سنگ های فراوری شده و نیمه فراوری شده کشور تا سال 89 به یک میلیارد دلار می رسید اما پس از وضع عوارض صادراتی بعد از سال 89، بسیاری از بازارهای هدف از دست رفت و صادرات روند رو به کاهش داشت .

عضو هیات مدیره انجمن ملی سنگ ایران، ادامه داد: در حال حاضر ارزش صادرات محصولات سنگی به 200 تا 300 میلیون دلار در سال رسیده که در مقابل تعداد و تنوع معادن و جایگاه محصولات سنگ ایران در دنیا، رقم بسیار پایینی است .

 

ارسال نظر