شناسه خبر : 29475

تدوین ۱۶ تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و چین

تدوین ۱۶ تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و چین

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ۱۶ تفاهم‌نامه همکاری ایران و چین تهیه شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرایط اجرایی شدن آن فراهم شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «سید احسان خاندوزی» درباره گفت‌وگوهای ایران و چین برای اجرایی شدن سند ۲۵ساله، اظهار کرد: اجلاسی با معاون نخست وزیر چین که حضور بالاترین مقام مذاکره‌کننده چینی در حوزه ایران است با معاون اول رییس جمهوری کشورمان به عنوان عالی‌ترین مقام مذاکراتی در حوزه چین برگزار شد.

وی افزود: برگزاری این اجلاس متکی بر چهار کمیته بود که روز گذشته در حوزه‌های چهارگانه بین دستگاه‌های اقتصادی و تخصصی کشور انجام شده بود و به دستیابی برای ۱۶ تفاهم بین دو کشور منجر شد.

وزیر اقتصاد گفت: برای اجرای قرارداد ۲۵ساله بین ایران و چین ۱۶ تفاهم‌نامه همکاری در اجلاس امروز نهایی و مقرر شد که اقدامات اجرایی آن در حوزه انرژی، نفت و گاز، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، تعاملات مالی، ارزی و بانکی و در زمینه پروژه‌های استراتژیکی در حوزه ترانزیت، زیرساختی و بنادر است که جزییات آن در دستور کار قرار می‌گیرد تا در ملاقات آتی روسای جمهور دو کشور توافق نهایی برای اجرایی شدن این جزییات انجام می‌شود.

خاندوزی بیان کرد: جلساتی که روز گذشته در چهار کمیته تخصصی برگزار شد با مسوولیت کمیسیون مشترک دو دولت به معاون اول رییس جمهوری کشورمان و معاون نخست وزیر چین است و وزارت اقتصاد برنامه‌های کمیسیون مشترک را پیگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدوارم در کوتاه‌ترین زمان ممکن شرایط برای اجرایی شدن ۱۶ تفاهم که روز گذشته نهایی شد، فراهم شود و به نظر می‌رسد مقدمات خوبی برای دیدار آتی روسای جمهوری ایران و چین فراهم آمده است.

وزیر اقتصاد درباره وضعیت مبادلات تجاری دو کشور گفت: اراده سیاسی و اقتصادی دو کشور بر این است که با وجود محدودیت‌های بین‌المللی و فشارهای تحریمی ظرفیت تجاری خود را افزایش دهند و تجارت ایران و چین ۲۰ درصد رشد داشته و چشم‌انداز سال میلادی ۲۰۲۳ بهتر از وضعیت حال حاضر خواهد بود.

 

ارسال نظر