شناسه خبر : 29450

کدام شرکت‌ها سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند؟

کدام شرکت‌ها سود سهام عدالت را پرداخت نکرده‌اند؟

پرداخت سود سهام عدالت درحالی ممکن است به تعویق بیفتد که علت آن عدم پرداخت سود از سوی شرکت‌ها اعلام شده است. در این راستا آمارها نشان می‌دهد که از میان ۳۶ شرکت سهام عدالتی، ۳۰ شرکت سود خود را واریز نکرده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، آنطور که وزیر اقتصاد اعلام کرده، قرار بود سود سهام عدالت سال ۱۴۰۰، تا پایان آذرماه پرداخت شود؛ موعدی که به گفته رییس سازمان خصوصی سازی به دلیل عدم پرداخت سود از سوی شرکت‌ها به  تعویق خواهد افتاد.

البته پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس روز گذشته بر این موضوع تاکید کرد که شورای عالی بورس تصمیم گرفت سود را در دو مرحله پرداخت کند که مرحله اول تا پایان آذر ماه و مرحله دوم پایان اسفند ماه خواهد بود.

در این میان، درحالی به مهلت قانونی شرکت‌ها برای پرداخت سود اشاره شده است که اطلاعات کدال نشان می‌دهد تا کنون ۳۰ شرکت باید سود خود را واریز می‌کردند که تعدادی از آن‌ها هنوز اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند.

62455726

62455727

بنابر اطلاعات ثبت شده در کدال، در جدول فوق، سال مالی شرکت‌هایی که در ردیف یک تا ۱۷ قرار دارند، سال گذشته بوده و مهلت قانونی آن‌ها برای پرداخت سود تا کنون به اتمام رسیده است اما تعدادی از این شرکت‌ها هنوز سود را نه به سهام‌داران حقوقی (مشمولانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند) و نه به سهام‌داران حقیقی (مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند)، پرداخت نکرده‌اند.

برای مثال سال مالی فخوز اسفند سال ۱۴۰۰ بوده و این شرکت بر اساس تصمیم مجمع تا مرداد سال جاری موظف به پرداخت سود به حقیقی‌ها و حقوقی‌ها بوده اما تا کنون به تعهد خود در مورد سهامداران سهام عدالت عمل نکرده است.

مجمع ورنا تا کنون برگزار نشده است و وتوصا تا دی ماه فرصت پرداخت سود به سهام داران را دارد. مجامع فولاژ و ساراب برگزار شده و این دو شرکت تا دی ماه فرصت دارند سود سهام داران حقوقی را پرداخت کنند اما سود سهام‌داران حقیقی را که مهلت پرداخت ان گذشته هنوز واریز نکردند.

مجمع فارس خرداد سال جاری برگزار شده است و این شرکت تا پنجم دی ماه برای پرداخت سود سهام‌داران حقیقی فرصت دارد و سود سهام‌داران حقوقی را باید خرداد سال اینده پرداخت کند.

شرکت‌هایی که در ردیف ۲۳ تا ۲۸ واقع شده اند مهلت آن‌ها برای پرداخت سود سهام‌داران حقیقی به پایان رسیده است درحالی که برای پرداخت سود سهام‌داران حقوقی فرصت دارند. شرکت‌هایی که در ردیف ۲۹ تا ۳۱ قرار دارند همچنان از مهلت قانونی برای پرداخت سود برخوردارند.

البته مخابرات ایران (اخابر) به دلیل عدم پرداخت سودهای سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیز به عنوان شرکت متخلف شناخته شده است. سایر شرکت‌هایی که در ردیف‌های ۳۲ تا ۳۵ جدول قرار گرفته‌اند نیز سودی تقسیم نکرده‌اند. ردیف ۳۶ هم اساسا بورسی نیست و اطلاعاتی در کدال نداشت.

به طور کلی رنگ سبز در جدول فوق به معنای آن است که از مهلتی که شرکت باید سود پرداخت می‌کرد گذشته است. رنگ زرد بدان معنا است که هنوز فرصت پرداخت سود دارند اما از آن‌ها درخواست شده است که سود خود را زودتر پرداخت کنند و رنگ قرمز به معنای آن است که برای پرداخت سود فرصت دارند.

البته آخرین اخبار حاکی از آن است که بانک ملت، بانک تجارت، پتروشیمی تندگویان، بانک صادرات، پست بانک، پارس سوئیچ، نیروترانس و حمل و نقل پتروشیمی سود خود را به صورت کامل پرداخت کرده‌اند و ملی مس نیز تا کنون ۲۵۰۰ میلیارد تومان سود از ۱۰ هزار میلیارد تومانی که باید پرداخت کند را پرداخت کرده است.

ارسال نظر