شناسه خبر : 28953

تولید پنبه به ۹۰ هزار تن می رسد

تولید پنبه به ۹۰ هزار تن می رسد

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید پنبه به ۹۰ هزار تن برسد، اما رکود بازار مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمدحسین کاویانی گفت: هم اکنون برداشت پنبه در تمامی استان ها شروع شده است، اما به رغم تولید مناسب، بازار پنبه بدلیل شرایط نامناسب اقتصادی تعریفی ندارد.

به گفته او، کشاورزان منطقه مغان پس از برداشت پنبه، خریداری برای محصول تولیدی نداشتند که همین امر آنها را با مشکلاتی روبرو کرد. از این رو سازمان تعاون روستایی با ورود به بازار اقدام به خرید محصول با قیمت تضمینی کرده است.

کاویانی می گوید: قیمت جهانی پنبه در پی جنگ روسیه و اوکراین به ۳ دلار و ۸۰ سنت رسیده بود که صنعت نساجی ناچارا به کار خود ادامه داد. اما با توافق صورت گرفته مبنی بر حمل غلات از روسیه و اوکراین، امنیتی ایجاد شد که کشورها دیگر به ذخیره سازی ادامه ندهند و در نهایت قیمت به یک دلار و ۹۶ سنت کاهش پیدا کرد.

به گفته او، علی رغم آنکه صنعت نساجی با پنبه ۳ دلار و ۸۰ سنت و نخ ۱۱۵ هزار تومان تولید کرده بود، اما متاسفانه اداره کل صنعت نساجی بی مهابا اجازه واردات نخ را داد که در نهایت به سبب واردات بی رویه در ماه های اخیر، کارخانه ها دیگر به سراغ نخ های داخلی نمی روند.

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال از مجموع ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار هکتار کشت پنبه، ۹۰ هزار تن محصول تولید شود. اما به علت رکود بازار و عدم قدرت خرید کارخانه های پنبه پاک کنی پیش بینی می شود که سطح زیرکشت سال آینده بیش از ۶۰ هزار هکتار نباشد.

او نسبت به تعطیلی صنایع نساجی هشدار داد و گفت: با شرایطی که امسال در بحث قیمت و واردات پیش آمد، سیاست خودکفایی چند سال دیگر به تاخیر افتاد چرا که به سبب سود آور بودن دیگر زراعت ها، کشاورزان تمایلی به کشت ندارند و درنهایت با استمرار واردات بی رویه نخ، صنعت نساجی در ۲ تا ۳ ماه آینده با بحران تعطیلی روبرو می شود.

بنابر آمار ۷ ماهه امسال ۲۳ هزار تن نخ و ۴۰ هزار تن پنبه وارد شده است که میزان واردات نخ ۱.۵ برابر سال گذشته است.

 

ارسال نظر