شناسه خبر : 28843

کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور می‌توانند مازوت بسوزانند

کمتر از ۱۰ درصد نیروگاه‌های کشور می‌توانند مازوت بسوزانند

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: تاکنون ۶ هزار مگاوات به ظرفیت صنعت برق کشور اضافه شده و سال آینده نیز ۶ هزار مگاوات دیگر خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، عبدالرسول پیشاهنگ در نشست خبری در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت برق، گفت: در کشور 132 نیروگاه و 640 واحد نیروگاهی وجود دارد که مالکیت 68 درصد آن ها در اختیار بخش خصوصی و مابقی در اختیار بخش دولتی است که اکنون تعمیرات اساسی 107 هزار مگاوات از ظرفیت تولید برق کشور در حال انجام است و تا پایان اردیبهشت، تکمیل می شود تا برای تابستان، آمادگی لازم وجود داشته باشد.

وی افزود: سال گذشته 4 رکورد را ثبت کردیم که نخستین مورد آن، تعمیرات 94 هزار مگاواتی نیروگاه ها و کسب آمادگی 98 درصدی در تامین برق بود.دومین مورد، این بود که برای نخستین بار توانستیم یک واحد نیروگاهی را در مدت 8 ماه نصب و راه اندازی کنیم؛ در حالی که این کار، در گذشته بین 36 تا 40 ماه زمان می برد.

پیشاهنگ همچنین گفت: رکوردهای بعدی، اضافه شدن 4 هزار و 400 مگاوات جدید به ظرفیت تولید برق کشور و هزار و 35 مگاوات دیگر از طریق افزایش بهره وری واحدهای موجود بود که همراه با افزایش تولید برق تجدیدپذیر، مجموعا 6 هزار مگاوات افزایش ظرفیت تولید برق داشتیم.

وی در ادامه با بیان این که برنامه ارتقا نیروگاه های موجود و توسعه نیروگاه های جدید همچنان در دستور کار است، گفت: برنامه وارد مدار شدن 3 هزار و 25 مگاوات نیروگاه جدید برای سال آینده را آغاز کرده ایم؛ صنایع نیز هزار و 400 مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه خواهند کرد که در مجموع همراه با نیروگاه های پراکنده و تجدیدپذیر، سال آینده نیز 6 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه خواهد شد که البته تلاش برای ثبت رکوردی بیش از این مقدار است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص تامین سوخت زمستانی نیروگاه هاو نگرانی های فعالان زیست محیطی از آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها، اظهار کرد: به جز دو نیروگاه در استان سیستان و بلوچستان که هنوز گازرسانی به آن جا انجام نشده است، اولویت تامین سوخت تمامی نیروگاه های کشور، استفاده از گاز طبیعی است.

وی تصریح کرد:از مجموع 132 نیروگاه کشور، تنها 14 نیروگاه از نظر فنی توان سوزاندن مازوت (نفت کوره) به عنوان سوخت دوم را دارند و سوخت دوم مابقی نیروگاه ها، گازوئیل است؛ بنابراین، کمتر از 10 درصد نیروگاه های کشور می توانند مازوت بسوزانند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی تاکید کرد: هم اکنون روزانه 177 میلیون مترمکعب گاز، 20 میلیون لیتر مازوت و 7 میلیون لیتر گازوئیل در نیروگاه ها سوزانده می شود، اما در کلانشهر تهران، از سال 1388 تاکنون، هرگز مازوت سوزانده نشده است. نیروگاه بعثت تهران تنها نیروگاهی است که می تواند مازوت بسوزاند اما این اتفاق رخ نمی دهد.

وی گفت: به طور کلی، استفاده از سوخت مایع هزینه های نگهداری و تعمیرات نیروگاه ها را بالا می برد و تمایل وزارت نیرو، این است که بیشتر از سوخت گاز استفاده کند.

پیشاهنگ با بیان این که نیاز واحدهای نیروگاهی به گاز در تابستان 300 میلیون مترمکعب و در زمستان، 200 میلیون مترمکعب است، گفت: امروز نسبت به روز مشابه در سال گذشته مقدار گاز بیشتری از وزارت نفت دریافت می کنیم و ذخیره سوخت گازوئیل نیروگاه ها نیز معادل سال گذشته است.

ارسال نظر