شناسه خبر : 28813

رصد بار برق در سال آینده به ۵۵ درصد می‌رسد

رصد بار برق در سال آینده به ۵۵ درصد می‌رسد

مدیرعامل توانیر گفت: امسال حدود ۴۷ درصد بار به صورت هوشمند رصد شد که امیدواریم این مقدار تا سال آینده به بالای ۵۵ درصد برسد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  آرش کردی در حاشیه دومین روز از نمایشگاه صنعت برق گفت: از سال ۱۴۰۱ بحث رمز ارز‌ها مورد بررسی قرار گرفت تا نقش و سهمی که رمز ارزها در پیک مصرف دارند مشخص شود. براین اساس دولت مصوبه‌ای به تازگی تصویب کرده که نحوه برخورد با رمز ارز هارا مشخص می‌کند.

کردی گفت: نحوه برخورد با رمز ارز‌ها به گونه‌ای خواهد بود که از منابع جدید برق مثل تجدیدپذیر‌ها و سایر روش‌های بهینه سازی استفاده کنند که فشاری به شبکه موجود وارد نشود. در رمز ارز‌ها با دو بخش مجاز و غیرمجاز سر و کار داریم که البته بخش‌هایی که مجوز دارند، در دوره پیک اجازه مصرف برق ندارند و مدیریت می‌شوند. ممکن است هزار تا ۱۲۰۰ مگاوات پیش‌بینی مصرف رمز ارز‌ها باشد.

او با اشاره به اینکه یک ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی در تابستان مدیریت شد، گفت: رمزارز‌ها سهمی با قابل اثرگذاری ویژه‌ای ندارند.

کردی درباره صادرات برق گفت: براساس برنامه تبادل برق در دنیا یک اساس پذیرفته شده است و دلایل اقتصادی و فنی دارد. هم اکنون توان صاداراتی ما به صورت قراردادی تا ۱۵۰۰ مگاوات است، این امکان وجود دارد ۴۰۰ الی ۶۰۰ مگاوات دیگر را به این میزان اضافه کنیم. با ترکیه امکان ۴۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات تبادل برق وجود دارد. البته تبادل پیش از این به صورت سنکرون نبود، اکنون مراودات به شکل سنکرون است. البته محدودیت‌های صادراتی داریم و ارجحیت نیاز داخل را لحاظ می‌کنیم.

مدیرعامل توانیر در خصوص هوشمندسازی صنعت برق گفت: موضوع هوشمندسازی، مسئله به روزی در دنیاست. هوشمند سازی به ما کمک می‌کند در اندازه گیری مدیریت مصرف بحث تعرفه گذاری، کنترل شبکه، کاهش خاموشی‌های ناخواسته و بسیاری از جهات دیگر پیشرو باشیم.

به گفته او، بحث هوشمندسازی از طریق کنتور‌های دیجیتال یکی از این مسائل است که زیرساخت عظیمی را نیاز دارد. ما ۳۹ میلیون مشترک در صنعت برق داریم. مطلوب این است که بتوانید این ۳۹ میلیون را کاملا به صورت برخط اندازه گیری کنید. در این صورت میزان انرژی و تلفات و اگر نقصانی در شبکه ایجاد می‌شود، به صورت لحظه‌ای رصد شود.

به گفته کردی، در نصب ۳۹ میلیون کنتور محدودیت‌هایی از جمله محدودیت مالی وجود دارد. برای هوشمندسازی ۱۵ میلیون کنتور تا سال ۱۴۰۴ ، ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی برآورد شده است.

کردی تشریح کرد: از این ۱۵ میلیون بخشی به کنتور‌های سه فاز صنایع، کشاورزی و تجاری مربوط می‌شود و علاوه بر کنتور و اندازه گیری باید قابلیت قطع و وصل از راه دور را هم ایجاد کنیم. هدف اصلی ما این است که با کمترین کنتور بیشتری میزان بار مدیریت شود که این اتفاق با هوشمندسازی کنتور برای صنایع محقق می‌شود. در بخش خانگی اولویت با پرمصرف‌ها است.

به گفته کردی، امسال حدود ۴۷ درصد بار به صورت هوشمند رصد شد که این مقدار تا سال آینده به بالای ۵۵ درصد برسد.

 

ارسال نظر