شناسه خبر : 28792

صادرات مرغ، تخم مرغ و جوجه به کویت آزاد است

 صادرات مرغ، تخم مرغ و جوجه به کویت آزاد است

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تا به این لحظه هیچ گونه درگیری مرغداری‌ها با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است، گفت: صادرات مرغ، تخم مرغ و جوجه به کویت آزاد شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سید محمد آقامیری اظهار کرد: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن میزان تولید مرغ و بیش از ۳ میلیون تن نیز ظرفیت تولید داریم. متوسط مصرف کشور هم حدود ۳۰ کیلوگرم است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، افزود: اخیراً تمام کشورهای همسایه ما درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده اند؛ کشورهایی دیگر مانند انگلیس هم درگیر این بیماری هستند؛ به طوری که که بیش از ۵۰ درصد مزارع مرغداری آنها درگیر شده و آنها مجبور به واردات مرغ، تخم مرغ و محصولات طیوری شده اند.

آقامیری گفت: خوشبختانه ستاد ملی آنفولانزا از سه چهار ماه گذشته رصد و پایش را در سطح سازمان، استان‌ها و شهرستانها انجام داده و تا به این لحظه هیچ گونه درگیری مرغداری‌ها با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است.

وی ادامه داد: در همین راستا کشورهایی که نیاز به محصولات طیوری دارند واردات این نوع محصولات به کشورشان را آزاد کرده‌اند. کویت نیز اولین کشوری است که واردات محصولات طیور ایرانی را به کشورش آزاد کرده است. بنابراین در حال حاضر صادرات مرغ، تخم مرغ و جوجه به کویت آزاد شده است. سازمان دامپزشکی کویت به صراحت در نامه‌ای به گمرک کویت اعلام کرده که با توجه به اینکه کشور جمهوری اسلامی عاری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است مجاز است محصولات طیوری را به کویت صادر کند.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: وقتی درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می‌شویم ممنوعیت صادرات ایجاد می‌شود. اما از آنجایی که رصد پایش با قدرت و شدت انجام شده و حتی در تابستان که فصل این بیماری نیست نیز این رصد صورت گرفت.

وی گفت: اخیراً بعد از ۶ سال صادرات محصولات طیوری به عراق آزاد شده است. همچنین به ۷۴ کشور دنیا به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردیم که حاضریم در همه حوزه‌های دامپزشکی با آنها همکاری کنیم.

باید یک معاونت تخصصی دریایی ایجاد شود

همچنین سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران در این مراسم با بیان اینکه زیرساخت‌های شیلات در کشور باید متناسب با تولید و اهداف تعیین شده باشد، گفت: باید بودجه و نیروهای کافی در اختیار قرار بگیرد و در یک جمله متناسب با کار انقلابی که در نظر گرفته شده است، باشد.

وی افزود: پیشنهاد می‌شود که یک معاونت تخصصی دریایی ایجاد شود زیرا حوزه‌های این بخش کاملاً تخصصی است و امکان تولید به روش سنتی وجود ندارد.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین با اشاره به اینکه خیلی از پست‌های این سازمان خالی است، گفت: هنوز ۶۰ درصد جایگاه‌هایی که در این ساختار تولید باید وجود داشته باشد خالی است و باید نیروهای جدید در آنها بکارگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با وجود موانع و مشکلات به برنامه‌های تعیین شده در اسناد بالادستی خواهند رسید.

کاهش ۴۰ درصدی در مصرف سوخت کشتی‌های صیادی

در ادامه نیز سعید جعفری دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور گفت: با یک شرکت برای جایگزینی موتورهای فرسوده کشتی‌ها و شناورها قرارداد منعقد کردیم؛ تنظیم موتورها می‌تواند تا ۴۰ درصد در مصرف سوخت و روغن صرفه‌جویی داشته باشد که معمولاً عمده هزینه‌های تولید را شامل می‌شود.

جعفری افزود: بر اساس این قرارداد ۱۵۰۰ فروند از شناورها و کشتی‌ها با موتورهای جدید جایگزین خواهد شد.

دبیر شورای عالی صنایع دریایی کشور همچنین به مصوبه دیگر شورای عالی صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: شناورهای فرسوده و چوبی هم با هماهنگی شیلات و تعاونی‌های صیادی ساماندهی خواهد شد.

وی افزود: نحوه کار به این طریق است که در قالب تعاونی‌های صیادی معرفی خواهد شد و کشتی‌ها و شناورهای این تعاونی‌ها بهبود و اصلاح خواهند شد.

ارسال نظر