شناسه خبر : 28784

۷۹ درصد ناوگان لوکوموتیو کشور بهره‌وری اندکی دارند

۷۹ درصد ناوگان لوکوموتیو کشور بهره‌وری اندکی  دارند

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی درباره بدهی‌های حمل‌ونقل ریلی گفت که این بدهی‌ها به‌دلیل تصدی‌گری راه‌آهن است و اگر رویکرد مدیرعامل راه‌آهن و وزیر راه این باشد که این تصدی‌گری را حفظ کنند، این بدهی برای آیندگان هم انباشته‌ خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سبحان نظری، درباره نقش بودجه عمومی کشور در خرج‌های حمل‌ونقل ریلی بیان کرد: بخش راه‌آهن دولتی تصدی‌گر است و تصدی زیادی در حوزه حمل‌ونقل ریلی دارد و هنوز ۷۹ درصد ناوگان لوکوموتیو کشور در اختیار راه‌آهن است که بهره‌وری اندکی هم دارد؛ در این شرایط، بودجه عمومی تحمل خرج‌های حمل‌ونقل ریلی را ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به بهره‌وری پایین در شیوه دولتی، طبق مقرات و قوانین از حدود ۱۵ سال قبل، راه‌آهن موظف بوده مالکیت تمام ناوگان ریلی را اعم از واگن و لوکوموتیو باری و مسافری، به بخش خصوصی منتقل کند؛ اما این کار را نکرده و در این مدت با شیوه دولتی مدیریت شده است.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: اگر همین لوکوموتیوها برای بخش خصوصی باشد، قطعا بهره‌وری بیشتری داشته و سودده می‌شود، در آن صورت به بودجه عمومی اتکا ندارد و با بودجه خصوصی مدیریت می‌شود. الان در دولت بودجه‌ای برای تعمیر این لوکوموتیوها در حوزه مسافری و حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد. تنها چاره ممکن این است که اینها به بخش خصوصی واگذار شود.

نظری با بیان اینکه بخش خصوصی علاقه‌مند است که حمل‌ونقل ریلی را در اختیار بگیرد، افزود: زودبازده‌ترین کاری که راه‌آهن می‌تواند کند این است که لوکوموتیوهای زمین‌گیر را تعمیر کند، در کشورهای دیگر هم اینطور نیست که لوکوموتیو و واگن را در ۲۰ سالگی دور بیندازند، بلکه تا جای ممکن از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. در اروپا هم واگن‌ها و لوکوموتیوهای ۴۰ ساله بازسازی می‌شود و و مجددا از آنها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه صنایع فولادی با گلوگاهی مواجهند که مشتاقند در حوزه حمل‌ونقل ریلی سرمایه‌گذاری کنند؛ گفت: راه‌آهن می‌تواند به زودبازده‌ترین روش ممکن با کمک همین صنایع فولاد، واگن‌ها و لوکوموتیوها را تعمیر کند. راه‌آهن می‌تواند به مدیریت حمل‌ونقل بپردازد و نه تصدی‌گری؛ بودجه‌اش را هم بخش خصوصی دارد می‌تواند تزیق کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی درباره بدهی‌هایی که حمل‌ونقل ریلی دارد، توضیح داد: تحلیل ما در بخش خصوصی این است‌ که بدهی‌هایی که از دولت قبل مانده به‌دلیل تصدی‌گری راه‌آهن است؛ اگر رویکرد مدیرعامل راه‌آهن و وزیر راه این باشد که این تصدی‌گری را حفظ کنند و بدتر اینکه آن را افزایش دهند، این بدهی برای آیندگان هم انباشته‌ خواهد شد.

 

ارسال نظر