شناسه خبر : 28584

۷۰ درصد چای وارداتی است

۷۰ درصد چای وارداتی است

رئیس سازمان چای کشور گفت: ۱۱۶هزار تن برگ سبز چای خرید تضمینی شده و تاکنون نیز ۲۶ هزار و ۱۷۱تن چای خشک در کشور تولید شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، حبیب جهانساز، با بیان اینکه ۱۰ آبان ماه آخرین برداشت چای انجام شد، گفت: در حال حاضر همه برگ‌های سبز چای جمع‌آوری و خریداری شد. این برگ‌ها به کارخانه‌ها فرستاده و چای نیز تولید شده است.

وی ادامه داد:۱۱۶ هزار تن برگ سبز چای خرید تضمینی شده است. نرخ خرید تضمینی برای برگ سبز درجه یک کیلویی ۹۲۰۰ تومان و برای برگ سبز درجه دو ۷۱۰۰ تومان است. در این خرید ۲۵ درصد پول چایکاران را دولت و ۷۵ درصد مابقی را کارخانه‌ها پرداخت می‌کنند.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به اینکه تاکنون ۲۶ هزار و ۱۷۱ تن چای خشک در کشور تولید شده است، گفت: نیاز کشور به چای سالانه حداکثر ۱۰۰ هزار تن است که ۲۵ تا ۳۰ هزار تن آن از تولید داخل و ۶۵ تا ۷۰ هزار تن از محل واردات تامین می‌شود. این یعنی ۳۰ درصد چای موجود در کشور تولید داخل و ۷۰ درصد وارداتی است.

وی تصریح کرد:تولیدی چای صرفا به استان‌های گیلان و مازندران ختم می‌شود و عمده تولیدات چای نیز در این دو استان است.

جهانساز اضافه کرد: معمولا از هند، سریلانکا و کنیا چای وارد می‌کنیم و به کشورهای همسایه نیز صادرات چای داریم. در ۷ ماهه امسال حدود ۲۰ هزار تن صادرات و ۵۴ هزار تن واردات داشتیم.

وی در پاسخ به این سوال که قیمت چای ایرانی در بازار چقدر باید باشد؟ گفت:از هر ۴.۵ کیلو برگ سبز یک کیلو چای خشک به دست می‌آید. که همه آن چای خشک، ممتاز و قابل عرضه به بازار نیست. هر کیلو چای ممتاز برای کارخانه‌ها حدود ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود که با احتساب هزینه بسته‌بندی، حمل و نقل، خرده فروشی‌ها با قیمت‌های بالاتر در مراکز عرضه توزیع می شود.

 

ارسال نظر