شناسه خبر : 28558

رتبه بالای ایران در منطقه از لحاظ نگهداری و تعمیرات تجهیزات هواپیمایی

رتبه بالای ایران در منطقه از لحاظ نگهداری و تعمیرات تجهیزات هواپیمایی

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه متخصصان ایرانی در حوزه نگهداری و تعمیرات تجهیزات حرف اول در منطقه را می‌زنند، از پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت رادار ثانویه توسط دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سیامک بهنام در گفت‌وگو با وزارت راه و شهرسازی به‌مناسبت روز جهانی متخصصان الکترونیک هواپیمایی (ATSEP Day) اظهار کرد: در سطح جهان پنج شرکت معتبر رادارهای غیرنظامی MSSR متناسب با استانداردهای هواپیمایی تولید می‌کنند و با تولید این رادار در ایران می‌توان نام ایران را تحت عنوان ششمین کشور تولیدکننده رادار ثانویه غیرنظامی نام برد.

وی با بیان اینکه ایران و کشورهای منطقه و حاشیه خلیج فارس در شرایط برابر با هم رقابت نمی‌کنند، افزود: ایران سال‌هاست که با تحریم‌های ناجوانمردانه در عرصه هوانوردی مقابله می‌کند و برای در اختیار داشتن تجهیزات نوین و به‌روز، با دشواری‌های مختلف روبرو بوده‌ایم، با این حال هیچگاه با وجود مشکلات از پای ننشسته و برای کشورهای دیگر نیز عجیب بوده که متخصصان ما در تعمیر و نگهداری تجهیزات خاص هوانوردی به‌دلیل عدم پشتیبانی شرکت‌های سازنده خارجی، خودکفا شده‌اند.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خاطر نشان کرد: کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس و همچنین برخی از کشورهای دنیا در اجرای عملیات هوانوردی به‌طور کامل به غرب و تولیدکنندگان سامانه‌های هوانوردی وابسته بوده و کلید تحول در فرودگاه‌ها و مسیرهای هوایی خود را به آنان سپرده‌اند و اگر تجهیزات‌شان دچار نقص سخت‌افزاری شود، قبل از تعمیر، به‌سرعت جایگزین می‌شود و به همین دلیل از تجهیزات به‌روز برخوردار هستند اما با توان و خلاقیت متخصصان شرکت و توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌ایم تمامی استانداردهای لازم را رعایت کنیم.

بهنام ادامه داد: آسمان ایران، یکی از ایمن‌ترین و امن‌ترین نقاط برای پرواز در منطقه است و تمام تجهیزات مورد نیاز برای انجام یک پرواز ایمن با وجود میانگین ۱۵ سال از شرایط استاندارد برخوردار است.

وی با اشاره به اقدامات یک‌سال گذشته اداره‌کل ارتباطات و ناوبری هوایی در حوزه‌های مختلف کاری گفت: در مدت یک‌سال اخیر اقدامات زیادی در حوزه CNS و تجهیزات کمک بازرسی صورت پذیرفته و در این راستا هفت دستگاه کمک ناوبری ILS به‌منظور هدایت فرود پروازها برای فرودگاه‌های مهرآباد تهران، شهید هاشمی‌نژاد مشهد، سردار جنگل رشت، شهدای ساری، شهید سلیمانی اهواز، بندرعباس و فرودگاه امام خمینی(ره) خریداری شد که در دو فرودگاه مهرآباد و فرودگاه سردار جنگل رشت نصب، راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسید. در فرودگاه امام خمینی(ره) نیز نصب سامانه ILS  درحال انجام است و برای تجهیز فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: سامانه ILS در فرودگاه‌های شهدای ساری و بندرعباس نیز نصب شده و اکنون آماده وارسی‌پروازی (Flight Check) است. نصب سامانه ILS  فرودگاه شهید سلیمانی اهواز نیز تا ۷۰ درصد پیش رفته است و در هفته جاری سامانه ILS قدیم آن فرودگاه به‌مدت دو ماه خاموش می‌شود و در این مدت نیز از سایر تجهیزات کمک ناوبری مانند DVOR استفاده خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا قبل از شروع سال جدید به بهره‌برداری برسد.

بهنام با بیان اینکه سامانه کمک ناوبری DVOR فرودگاه‌های شهدای ابوموسی و شهدای بندرلنگه آماده وارسی‌پروازی است، گفت: نصب و راه‌اندازی سامانه DVOR و سامانه ILS فرودگاه شهید دستغیب شیراز و همچنین سامانه DVOR فرودگاه شهدای ایلام، سال آینده انجام خواهد شد.

وی با اشاره به وجود ۲۱۰ سامانه عملیاتی در حوزه ناوبری هوایی کشور گفت: از این تعداد ۱۸ رادار، ۲۶ دستگاه ILS و ۲۵ دستگاه DVOR و ۲۴ دستگاه VOR  است.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در خصوص تامین سامانه ILS برای سایر فرودگاه‌های کشور نیز گفت: مجوز تامین این سامانه‌ها را از هیات مدیره شرکت گرفته‌ایم اما این سامانه در حال حاضر در داخل کشور تولید نمی‌شود و باید فرایند مناقصه خرید برگزار شود. البته به‌دلیل وجود تحریم، بعد از سال ۱۳۹۷ عملا نتوانستیم تجهیزات لازم را وارد کنیم با این حال بر نگهداری صحیح و تعمیرات به‌موقع سامانه‌ها متمرکز هستیم و خوشبختانه به لطف خدا تا به حال موردی پیش نیامده که متخصصان ایرانی از تعمیر آن ناتوان باشند.

بهنام با بیان اینکه کشور ما به لحاظ نیروی انسانی در حوزه خدمات هوانوردی شامل ارتباطات هوایی، ناوبری هوایی، نظارت هوایی که آنها را عرصه هوانوردی CNS Services می نامند و همچنین در حوزه تجهیزات کمک بازرسی با کمبود نیروی متخصص مواجهیم، گفت: علیرغم این شرایط، سرویس‌های CNS و کمک بازرسی در کشور و منطقه با تمامی استانداردهای مربوطه توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی برای حمل و نقل هوایی ارائه می شود.

وی میانگین سنی نیروی انسانی در این اداره‌کل را ۱۵ تا ۲۰ سال عنوان کرد و گفت: تعداد ۶۷۰ نیروی انسانی متخصص در کل کشور وظیفه نصب، نگهداری، تعمیر و رفع اشکال از بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجهیزات ناوبری هوایی را بدون در اختیار داشتن قطعات یدکی و بدون همکاری و پشتیبانی شرکت‌های سازنده بر عهده دارند. چالش بزرگتر این است که برخی از همین افراد متخصص نه تنها وظایف پیش‌گفته را انجام می‌دهند بلکه وظایفی حساس‌تر نظیر شناسایی تجهیزات باکیفیت و همخوان با استانداردهای هوانوردی، سایت‌یابی ایستگاه‌های هوایی، ارزیابی مستندات فنی تولیدکنندگان تجهیزات هوانوردی، بررسی فنی و آزمایشات فنی تجهیزات، همراهی در مدیریت طیف فرکانس هوانوردی، ارزیابی عملکرد دیگر متخصصان الکترونیک هواپیمایی، انجام تعمیرات اساسی، بازسازی و آماده‌سازی سامانه‌های فرسوده، تدریس دوره‌های تخصصی، شرکت در جلسات فنی مهندسی، ایده‌پردازی و انجام تصمیم‌سازی و ... را دارند.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص وضعیت سامانه‌های بخش ارتباطی کشور گفت: قرارداد خرید شش سامانه ارتباطی سوئیچینگ ایرانی (تولید داخل کشور) برای شش فرودگاه کشور منعقد شده بود که مطابق قرارداد، فرودگاه‌های شهدای زنجان، شهدای همدان، شهدای شهرکرد و فرودگاه شهدای نوشهر به این سامانه مجهز شد و فرودگاه‌های شهدای خرم‌آباد و شهدای اراک در مرحله پیگیری و نصب قرار دارد.

بهنام با بیان اینکه پیش از این نیز هفت سامانه ارتباطی سوییچینگ دیگر، برای فرودگاههای کشور از تولیدات داخلی خریداری شده بود، گفت: امسال مناقصه خرید پنج سامانه ارتباطی سوییچینگ ایرانی را در دستور کار داریم که با نصب این پنج سامانه اخیر، مجموعا از ۵۳ فرودگاه کشور ۱۸ فرودگاه دارای سامانه ارتباطی سوییچینگ تولید داخل خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال مناقصه خرید ۵۰ دستگاه فرستنده و گیرنده رادیویی را خواهیم داشت و همچنین پنج سامانه برج متحرک (Mobil Tower) که از سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی و طی قراردادی با شرکت صاایران منعقد شده بود در پنج نقطه از کشور به‌منظور مدیریت مقابله با شرایط بحران مستقر خواهد شد تا در مواقع بحرانی بتوان فرودگاه‌های اطراف آن سامانه‌ها را پوشش داد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی در خصوص آخرین وضعیت سامانه ارتباطی سوییچینگ فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد و شهدای ساری گفت: تامین این سامانه در دست مناقصه است و سامانه ارتباطی سوییچینگ فرودگاه خلیج فارس عسلویه نیز با توجه به اینکه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیست توسط این مجموعه پیگیری و احتمالا توسط وزارت نفت خریداری شود. برای فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و کیش هم با توجه به اینکه در مالکیت شرکت فرودگاه‌ها نیست، وضعیتی مشابه برقرار است.

بهنام درباره وضعیت نظارت هوایی از طریق سامانه‌های راداری کشور اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ سه سامانه رادار جدید خریداری شد، دو رادار در فرودگاه‌ بندرعباس و سایت کوشک بزم نصب و راه‌اندازی شد و رادار سوم در ارتفاعات تنگ‌ریز شیراز نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: کار مهمی که در بحث تجهیزات کنترل ترافیک هوایی، در دست انجام است، موضوع جایگزینی سامانه کنترل ترافیک هوایی تقرب مستقر در فرودگاه امام خمینی(ره) با سامانه کنترل ترافیک هوایی خیلی قدیمی مستقر در فرودگاه شهید دستغیب شیراز است که صدها نفر ساعت کار کارشناسی صورت گرفته و شرایط نظارت هوایی و کنترل ترافیک هوایی آن فرودگاه را بهتر خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: دیگر پروژه مهم در خصوص تغییرات در ساختار سازه ای تجهیزات راداری است. طرح مربوط به احداث پلکان در ۹ سایت راداری به همراه گنبد محافظ (Radome) بود که به لطف خدا با استفاده از توان داخل کشور نیز اجرا شد و به اتمام رسید.

بهنام درباره سامانه AMD توضیح داد و گفت: پروژه مهم دیگری را با دانشگاه صنعتی اصفهان در حال طراحی و اجرا هستیم و در صورت تایید فنی، می توان نمایشگرهای اطلاعات راداری و اطلاعات ADS-B را در اختیار اداره کل کنترل ترافیک هوایی قرار داد و دستگاه‌های قدیمی AMD فعلی مستقر در فرودگاه‌های کشور به‌روز رسانی خواهد شد.

وی از طراحی و تولید یک سامانه رادار ثانویه توسط دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد و افزود: این یک پروژه ملی و در نوع خود یک رویکرد منحصر به فرد است. قرارداد منعقد شده برای طراحی و ساخت یک رادار ثانویه (MSSR) مجهز به Mode-S با آنتن LVA است و باتوجه به انجام ۷۰ درصد پروژه به نظر می رسد این طرح مهم در هفت ماه آینده تکمیل و در فرودگاه آبادان نصب شود تا پشتیبان پوشش رادار سایت اهواز باشد و همچنین پوشش آن منطقه را نیز افزایش دهد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در سطح جهان پنج شرکت معتبر رادارهای غیرنظامی MSSR متناسب با استانداردهای هواپیمایی تولید می‌کنند و با تولید این رادار در ایران می‌توان نام ایران را تحت عنوان ششمین کشور تولید کننده رادار ثانویه غیرنظامی نام برد.

بهنام با اشاره به پروژه‌های ارتباطی گفت: بحث زیرساخت ارتباطی بین مرکز کنترل فضای کشور و سایت‌های رادیویی راه دور (RCAG) با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به‌روزرسانی می‌شود که قراردادهای لازم در این خصوص منعقد شده و امیدواریم با موافقت هیات مدیره شرکت این قرارداد اجرا شود چرا که هم به وضعیت فعلی سامانه ارتباطی سوییچینگ مرکز کنترل فضای کشور کمک می‌کند و هم در آینده اگر نیاز به توسعه و یا نوسازی باشد این پروژه صرفه‌جویی تجهیزاتی و ارزی خواهد داشت.

وی در خصوص پروژه‌ نصب دستگاه‌های کمک بازرسی ایکس‌ری در فرودگاه‌های کشور گفت: ۹۳ دستگاه  X-Ray خریداری شده که ۴۰ درصد آنها در فرودگاه‌های کشور نصب شده است، سایر دستگاه‌ها نیز نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: در دو سال اخیر فقط ۵۳ نیروی انسانی برای کل کشور جذب شد و امسال امیدواریم این سهمیه افزایش یابد.

وی در ادامه گفت: یکی از چالش‌های دیگر عدم توسعه ارتباطات با مجامع بین‌المللی هوانوردی است که برای برنامه‌ریزی، تعیین نقشه‌راه بهتر و همچنین آموزش متخصصان درخصوص تجهیزات نوین، نیازمند ارتباطات مؤثر هستیم.

 

ارسال نظر