شناسه خبر : 28493

آمریکا به هند برای خرید نفت از روسیه شرط گذاشت

آمریکا به هند برای خرید نفت از روسیه شرط گذاشت

واشنگتن به هند اجازه داد تا به خرید نفت روسیه به میزان دلخواه خود ادامه دهد، حتی با قیمت‌هایی که بیشتر از قیمت تعیین شده توسط مکانیسم سقف تحمیلی گروه هفت است، اما تنها در صورتی که از بیمه، خدمات مالی و دریایی غرب برای انجام معاملات استفاده نکند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه به دنبال دیدار با نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند به خبرگزاری رویترز گفت، نفت خام روسیه "به قیمت‌های مقرون به صرفه فروخته خواهد شد و ما خوشحالیم که هند یا آفریقا یا چین این قیمت را دریافت کند."

جنت یلن استدلال کرد که زمانی که اتحادیه اروپا تمام واردات نفت روسیه از طریق دریا را در ماه آینده متوقف کند، مسکو مجبور خواهد شد که سقف قیمت یا تخفیف‌های قابل توجه از نرخ‌های بازار را بپذیرد.

این وزیر آمریکایی افزود: زمانی که اتحادیه اروپا خرید نفت روسیه را متوقف کند، ادامه ارسال نفت به همان اندازه که قبلا انجام می‌شد، برای روسیه بسیار دشوار خواهد بود. آنها به شدت در جستجوی خریدار خواهند بود و بسیاری از خریداران به خدمات غربی متکی هستند. تحریم‌ها دسترسی به این خدمات را برای خریدارانی که سقف قیمت را رعایت می‌کنند، محدود می‌کند.

یلن توضیح داد که این مکانیسم به هند و سایر کشورهایی که قیمتی بالاتر از سقف برای نفت روسیه می‌پردازند، اهرم بیشتری برای پایین آوردن قیمت نفت می‌دهد. هدف این است که نفت روسیه در بازار باقی بماند و در عین حال مسکو را به دلیل حمله نظامی‌اش در اوکراین مجازات کند و درآمدهای انرژی آن را به شدت کاهش دهد.

این در حالیست که مقامات روسیه می‌گویند که نفت یا سایر کالاهایشان را با قیمت محدودشده نمی‌فروشد. ماه گذشته یکی از مقامات خزانه‌داری ایالات متحده تخمین زد که ۹۰ درصد نفت روسیه همچنان با قیمتی خارج از سقف تعیین‌شده به دست خریداران برسد.

براساس اعلام شرکت ورتکسا (Vortexa) که ردیاب محموله‌های انرژی است، هند به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان، امسال خرید نفت خام از روسیه را افزایش داده و در ماه اکتبر مسکو از عربستان سعودی و عراق پیشی گرفت و به بزرگترین تامین‌کننده نفت دهلی‌نو تبدیل شد.

 

ارسال نظر