شناسه خبر : 28423

موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه برای تولید و اشتغال

موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه برای تولید و اشتغال

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: خدمت رهبری نامه‌ای از طرف رئیس جمهوری داده شده است و از ایشان اجازه خواسته‌ایم تا از ۲۰ درصد این درآمد‌ها در دو موضوع تملک و اشتغال استفاده کنیم که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت فرمودند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه-۱۷ آبان- مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد دولت در اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به گلایه قالیباف در مورد غیبتش در این جلسه گفت: امروز همایش دو روزه برنامه و بودجه و برنامه هفتم را با روسای سازمان‌ها داشتیم، اطلاع نداشتم که باید در صحن حضور یابم، سخنرانی ام را قطع کردم و در صحن مجلس حضور یافتم.

 
وی ادامه داد: پارسال در تبصره ۱۴ حدود ۳۳۰ همت منابع و مصارف دیده شده بود که باید ۳۲ همت بابت اشتغال پرداخت می‌شد. زمانی که من سازمان را تحویل گرفتم منابع و مصارف همخوانی نداشت و باوجود مشکلات ۱۹ همت به اشتغال اختصاص دادیم.
 

برنامه ریزی دولت برای رشد اقتصادی شهرستان‌ها

 
میرکاظمی گفت: در جلسه‌ای که امروز با روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها داشتیم بحث اشتغال یکی از محور‌ها بود که مفصل در این زمینه توضیح دادم و دوستان توجیه شدند به‌خصوص در ارتباط با رشد اقتصادی که ما امروز اعداد رشد اقتصادی را تا سطح شهرستان محاسبه کردیم و در اختیار استان‌ها قرار گرفته و حتی برخی از استان‌های ما تا شهرستان هم رفته‌اند و مشخص کرده‌اند برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد چه بخشی در صنعت چه بخشی در کشاورزی و چه بخشی در خدمات باید رشد کنند. روسای سازمان‌ها مکلف بودند که پروژه‌هایشان را براساس این رشد و براساس آمایش سرزمین آماده کنند که بحمدالله بالغ بر ۹۰ درصد تکالیف‌شان را انجام داده‌اند و شاید ۱۰ درصد از این‌ها باقی مانده که در ماه‌های آتی قرار است کامل کنند.
 
میرکاظمی گفت: در جلسه‌ای که امروز با روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها داشتیم بحث اشتغال یکی از محور‌ها بود که مفصل در این زمینه توضیح دادم و دوستان توجیه شدند به‌خصوص در ارتباط با رشد اقتصادی که ما امروز اعداد رشد اقتصادی را تا سطح شهرستان محاسبه کردیم و در اختیار استان‌ها قرار گرفته و حتی برخی از استان‌های ما تا شهرستان هم رفته‌اند و مشخص کرده‌اند برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد چه بخشی در صنعت چه بخشی در کشاورزی و چه بخشی در خدمات به جز این عدد و رقم‌ها تا سطح شهرستان محاسبه شده و در اختیار عزیزان قرار گرفته است و این‌ها مکلف بودند که برنامه‌های پروژه‌هایشان را براساس این رشد و براساس آمایش سرزمین آماده کنند که بحمدالله بالغ بر ۹۰ درصد تکالیف‌شان را انجام داده‌اندو شاید ۱۰ درصد از این‌ها باقی مانده که در ماه‌های آتی قرار است کامل کنند.
 

انتقاد میرکاظمی از افزایش غیر واقعی منابع بودجه ۱۴۰۱ در مجلس

 
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: شما در نظر بگیرید که چگونه می‌شود مجلس بدون اینکه ما قیمت انرژی را تغییر بدهیم، بدون اینکه تولید را افزایش بدهیم، اعتبارات یک تبصره را از ۳۳۰ یا ۳۴۰ همت به ۶۴۰ همت افزایش دهد!. از روز نخست مشخص بود که این منابع قابل وصول نیست. وقتی تبصره ۱۴ در سال ۱۴۰۰، ۳۴۰ همت منابع دارد، حداکثر در سال ۱۴۰۱ می‌توانستیم قیمت گاز را برای برخی از صنایع افزایش بدهیم، و ۱۰۰ همت اضافه شود این منابع افزایش یابد، ولی منابع به هیچ عنوان به ۶۴۰ همت نمی‌رسد و نخواهد رسید و حالا در قبال آن هم مصارف دیده شده است.
 
وی ادامه داد: بار‌ها از دوستان تقاضا کردیم که منابع و مصارف را به گونه‌ای ببینیم که با ۵ یا ۲ درصد خطا اتفاق بیفتد. چگونه می‌شود با وجود اینکه قیمت گاز و فراورده تغییر نکرده، میزان تولید افزایش پیدا نکرده، منابع یک تبصره از ۳۴۰همت به ۶۴۰ همت افزایش یابد.
 
وی افزود: بالاخره یک حساب منطقی وجود دارد و ما براساس آن تنظیم و حرکت می‌کنیم. تا جایی که وسعمان می‌رسد پرداخت‌های کمیته امداد و بهزیستی را انجام داده‌ایم، ولی واقعیت این است که وقتی که ۲۰۰ همت عدم تحقق است، قاعدتا باید قدری مدارا کرد.
 
میرکاظمی ادامه داد: از طرفی خود عزیزان بحث معیشت را مهم می‌دانستند. آقای قالیباف بار‌ها در جلسات مشترک دولت و مجلس به معیشت تاکید کردند و گفتند معیشت را جدی بگیریم. یارانه مردمی از همین محل پرداخت می‌شود. اگر خود بنده می‌خواستم در این زمینه تصمیم بگیرم ممکن است عدد دیگری را تصمیم بگیرم، اما وقتی مجموعا تصمیم گرفته شده که این یارانه با این حجم داده شود از محل تبصره ۱۴ است.
 
وی گفت: در حال حاضر از محل تبصره ۱۴، ماهی ۲۸ همت یارانه ماهیانه پرداخت می‌کنیم، یارانه که پرداخت مستقیم به مردم است. شما اگر همین را جمع بزنید، ببینید چقدر منابع و مصارف داریم و آیا می‌توانیم برای اشتغال کار جدی انجام بدهیم البته باید انجام بدهیم، اما از محل تبصره ۱۴ نمی‌توانیم. من آن زمانی که با دوستان مخالفت می‌کردم و می‌گفتم فکر اشتغال هم باشیم همه عزیزان تاکیدشان این بود که معیشت امروز محور است و باید به معیشت رسیدگی کنیم و اشتغال و رشد اقتصادی بحث دوم است.
 
 وی افزود: بالاخره یک حساب منطقی وجود دارد و ما براساس آن تنظیم و حرکت می‌کنیم. تا جایی که وسعمان می‌رسد پرداخت‌های کمیته امداد و بهزیستی را انجام داده‌ایم، ولی واقعیت این است که وقتی که ۲۰۰ همت عدم تحقق است، قاعدتا باید قدری مدارا کرد.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد: امیدواریم با همه این احوال در نیمه دوم سال بتوانیم اجازه‌ای بگیریم. از طرف رئیس جمهور خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای داده شده است، زیرا می‌دانید امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد درآمد‌های صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی می‌رود یعنی ما ۱۴.۵ درصد به شرکت ملی نفت می‌دهیم، ۴۰ درصد به حساب صندوق می‌رود. به این معنا که از هر ۱۰۰ دلار نفتی که می‌فروشیم ۴۵.۵ دلار به دولت میرسد.
 
میرکاظمی بیان کرد: امروز اجازه‌ای را از مقام معظم رهبری خواسته‌ایم که اجازه بدهند آن ۲۰ درصد را فقط برای دو موضوع استفاده کنیم یکی بحث تملک و دیگری بحث اشتغال است. یعنی حتی در نامه‌ای که رئیس جمهور تدوین کرده‌اند به هیچ عنوان بحث جاری قید نشده و اجازه‌ای بابت جاری گرفته نشده است. ایشان با ۱۰ درصد موافقت کرده‌اند و امیدواریم بانک مرکزی این را تبدیل کند و واریز کند تا بتوانیم به بحث تملک و اشتغال کمک جدی کنیم.
 
در ادامه محمدباقر قالیباف در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و ویژه جهش رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مبنی بر نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور گفت: مجلس به هر دو موضوع معیشت و اشتغال حساس است و هر میزان که معیشت مهم و دارای اولویت باشد، اشتغال نیز مهم و در اولویت ما قرار دارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای هر دو موضوع معیشت و اشتغال منابع و پول پیش‌بینی شده است، قصد ما اصلا این نیست که از معیشت بزنید و در اشتغال هزینه کنید، ما می‌گوییم هر پولی را در جای خود هزینه کنید و کار‌ها را انجام دهید.
 
وی افزود: در سال گذشته از بند (۲۸) تبصره (۱۴)، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای بحث مربوط به تبصره ۱۸ و اشتغال پول پیش‌بینی کردیم، شما می‌دانید و مجلس نیز می‌داند و گزارش تفریغ بودجه نیز وجود دارد که صد درصد منابع درآمد تبصره ۱۴ تحقق پیدا کرده است.
 
قالیباف بیان کرد: زمانی که منابع محقق شده و صد درصد منابع معیشت را پرداخت کرده‌اید، چرا صد درصد سهم اشتغال پرداخت نشده، به جای ۳۲ هزار میلیارد تومان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردید یعنی ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد قطعی بخش اشتغال به موضوع اشتغال پرداخت نشده است و در تفریغ قانون بودجه وجود دارد که سازمان برنامه و بودجه بدون تخصیص مکلف بود تا ۱۳ هزار میلیارد تومان را در ادامه سال به وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارتخانه‌های مربوط به حوزه اشتغال تخصیص دهد و این اعتبار باید تحقق پیدا می‌کرد.
 
رئیس قوه مقننه گفت: اگر بناست قانونی نوشته و درآمدی تحقق پیدا کند و این درآمد در جای خود هزینه نشود آن هم در محلی مانند معیشت و اشتغال، مجلس و دولت چه کاری باید انجام دهند.
 
وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: این ۱۹ هزار میلیارد تومان به دلیل اینکه در حساب مسدودی قرار می‌گیرد، بانک‌ها نیز دو برابر آن تسهیلات تعیین کردند. در حقیقت سال گذشته در صورت پرداخت ۱۳ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده، از این رو اگر این اعتبار نیز بود، دو برابر آن را نیز بانک‌ها می‌گذاشتند و حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان باید برای اشتغال مردم اختصاص پیدا می‌کرد، اما اکنون ۴۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.
 
قالیباف ادامه داد: در سرکشی‌ها نیز که به استان‌ها داشتم، استانداران، فرمانداران و بخشداران همگی از این موضوع رضایت داشتند، حرف ما این است که از هزینه‌های غیرمعیشتی و جاری که می‌توان از آنهاگذشت قانون را اجرا کنید، توقع ما این است که ۱۳ هزار میلیارد تومان دیگر نیز محقق شود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی حرف‌ها نیز زده می‌شود، اما به دلیل اینکه رسمی نیستند قصد ندارم آن‌ها را بیان کنم، سازمان برنامه و بودجه با اینکه ما این پول را در اختیار وزارت اقتصاد و صندوق مربوطه قرار دهیم مخالف بود، اما سال گذشته این کار انجام شد و نتیجه آن را با توجه به اینکه این اعتبار با کسری توسط سازمان برنامه پرداخت شد، دیدیم و ۴۶ هزار میلیارد تومان پرداخت گردید.
 
وی گفت: در سال جاری این اختیار با ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بخش عمومی، اموال و جا‌های مختلف به علاوه پولی که مجددا به صندوق از طریق تسهیلات پرداختی بازمی‌گردد در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، اما تا این لحظه قِرانی از آن توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده، به نظر شما آیا مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال آینده باید این منابع را مجددا در اختیار این سازمان قرار دهد و یا اینکه به تصمیم قبلی خود بازگردد و اختیار را به وزارت امور اقتصادی دهد. عملکرد کدام یک از این‌ها بهتر است؟ عملکرد‌ها نشان می‌دهد که باید در اختیار صندوق اقتصاد واگذار شود.
 
قالیباف خطاب به میرکاظمی ادامه داد: در حوزه معیشت با پیشنهادی که شما برای سال جاری داشتید، مخالف بودم و اعلام کردم سقف تعیین شده برای حوزه معیشت پاسخگو نیست و پیشنهاد ۳۲۰ هزار میلیارد تومان را ارائه کردم و شما بر روی مبلغ ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اصرار داشتید. حواس ما به موضوع معیشت و اشتغال است، ما بی‌انصافی نمی‌کنیم شرایط سخت دولت را نیز متوجه می‌شویم، هر روز گزارش‌های درآمد‌های عمومی دولت را می‌بینیم و بر اساس درآمد‌هایی که به خزانه می‌آید در اینجا قضاوت می‌کنیم. 
 
رئیس قوه مقننه ادامه داد: قبول دارم که در حوزه مولدسازی و فروش اموال، منابع برای این کار تحقق پیدا نکرده و قابل گفتن نیست، البته لایحه دوفوریتی توسط دولت و یا طی طرح دو فوریتی کاری که در نشست سران انجام شده ارائه می‌کنیم تا روند اموال مازاد را مشخص کنیم تا کار‌های روی زمین مانده و پروژه‌های نیمه تمام را تمام کنیم. حتما طی یک ماه این کار در مجلس انجام می‌شود.
 
وی خطاب به خاندوزی افزود: احساس می‌کنم شما یا خسته شده‌اید و یا اینکه رودربایستی دارید، شما مسئول بودید این موضوع را مطالبه‌گرانه پیگیری کنید، اما انجام ندادید، همانند سال گذشته که پیگیری کردید در سال جاری نیز باید پیگیری‌ها را انجام می‌دادید و شما مسئول این کار بودید.
 
قالیباف بیان کرد: درخواست من از دیوان محاسبات این است که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند، من می‌دانم که آقای میرکاظمی به رشد اعتقاد و تأکید دارد و آن را در اولویت قرار داده است، حداقل اشتغال در حوزه رشد اثرگذار جدی است، چرا نباید این موضوع رخ دهد. امیدوارم این همکاری در دولت و وزارت اقتصاد و مجلس در شرایط سخت اقتصادی با توجه به اینکه دغدغه بیکاری و اشتغال و معیشت جدی است، شکل بگیرد و پا به پای یکدیگر پیش برود.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در پاسخ به تذکر اینجانب به دلیل تأخیر در حضور در نشست علنی پاسخ دادید که جلسه داریم، اما ما به صورت کتبی در تاریخ ۱۱ آبان ماه به سازمان برنامه و بودجه نامه مستقیم دادیم هر چند که از نظر قانونی هم اینکه ما موضوع را در دستور قرار دهیم یعنی کار خود را انجام دادیم از اینکه خود را به جلسه رساندید از شما تشکر می‌کنم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توضیحات دوباره میرکاظمی، با بیان اینکه قبول داریم دولت قبل بابت تبصره ۱۸ مبلغی پرداخت نکرده است، گفت: دولت باید بپذیرد که امسال قانون بودجه را رعایت نکرده است، ما در یارانه‌ای که دیده شد، ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه ۴۲۰۰ تومانی دادیم و علاوه بر آن، ریال را در نظر گرفتیم، علاوه بر آن، دولت سامانه ETS ارزی را راه اندازی نکرد.
 
وی افزود: براساس میزان تحقق درآمد دولت تصمیم می‌گیریم، ما تلاش کردیم در سال گذشته و امسال که فقط LPG را روشن و تعیین تکلیف کنیم که بالای ۱۰۰ همت هم در این بخش درآمد داشتیم. اما بحث ما این است که معیشت و اشتغال اولویت ما است.
ارسال نظر