شناسه خبر : 28383

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای احداث پارک‌های پتروشیمی

 سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری برای احداث پارک‌های پتروشیمی

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت منابع مورد نیاز برای طرح احداث پارک‌های پتروشیمی در کشور را در مرحله نخست یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: کشورهایی که در بخش زنجیره ارزش ورود کنند، به منبع ثروت بزرگی دست می‌یابند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، هوشنگ فلاحتیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع بررسی طرح احداث پارک‌های پتروشیمی در کشور و مزایای آن اظهار کرد: یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های اصلی وزارت نفت توسعه زنجیره ارزش در فرآیندهای مرتبط نفت، گاز و میعانات گازی و دیگر محصولاتی است که در این صنعت عظیم تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از حدود یک سال پیش، پیرو اقدام‌هایی که در گذشته صورت گرفته بود کار منسجم و فشرده‌ای برای تعریف طرح‌های جدید در جهت تکمیل زنجیره ارزش در سطح وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آغاز شد، تصریح کرد: این اقدام‌ها در نشست‌های مختلف بررسی و سرانجام طرح احداث پارک‌های پتروشیمی در کشور نهایی شد و وارد مرحله‌ای تازهه از توسعه زنجیره ارزش در وزارت نفت شدیم.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با بیان اینکه تکمیل زنجیره ارزش و تولید ثروت در قالب برنامه‌های توسعه‌ای کشور، قوانین بودجه سالانه و سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری همواره مورد تأکید قرار گرفته است و رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را مطالبه می‌کنند، افزود: به‌ این ترتیب وزیر نفت عزم خود را برای انجام اقدام‌های مؤثر در این زمینه جزم کرده که همسو با این موضوع برنامه‌ریزی مطلوبی شده است.

فلاحتیان با یادآوری اینکه مطالعه برای احداث پارک‌های پتروشیمی در پهنه نوار ساحلی کشور در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان انجام شده است، ادامه داد: از میان ۲۹ منطقه‌ای که برای احداث پارک‌های پتروشیمی شناسایی شدند، سرانجام ۱۳ منطقه از نظر امکانات و آمایش سرزمینی برای احداث پارک‌های مورد نظر با رویکرد فناوری و توسعه در این مناطق انتخاب شدند.

*احداث پارک‌های پتروشیمی، چرا؟

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت چه نیازی به احداث پارک‌های پتروشیمی بوده است، گفت: پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت با هدف استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ برای مطالعات اولیه طرح‌های زنجیره ارزش و ساخت داخل احداث شده، اما پارک‌های پتروشیمی به استقرار واحدهای پتروشیمیایی مربوط می‌شود که قرار است در این پارک‌ها پس از ساخت واحدهای مورد نظر و تکمیل زنجیره ارزش، کارهای علمی و توسعه فناوری شکل گیرد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت تصریح کرد: در قالب احداث پارک‌های پتروشیمی اقلامی در زنجیره ارزش نفت و گاز تولید می‌شود که وجود آنها در همه بخش‌های صنعت و زندگی محسوس است. ساده بگویم وقتی محصولات پتروشیمی در زنجیره ارزش قرار گیرد به‌ این معناست که می‌توانیم قطعات مورد نیاز هواپیما، کشاورزی، اداری، پزشکی و... بسازیم.

*ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۰ هزار نفر

فلاحتیان با تأکید بر اینکه کشورهایی که در بخش زنجیره ارزش ورود کنند در واقع به یک منبع ثروت بزرگی دست می‌یابند، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده احداث پارک‌های تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته (سه پارک)، بسته‌بندی و صنایع وابسته، رنگ، رزین و چسب، صنعت خودرو و صنایع وابسته، محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و دارو، کلر آلکالی و صنایع وابسته، مواد شوینده و صنایع وابسته، پتروپالایشگاهی و متانول و صنایع در برنامه است.

وی با بیان اینکه وقتی وارد این عرصه شویم بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند خلاقیت و نخبگی خود را به منصه ظهور برسانند و زمینه‌ای برای نخبگان و دانشمندان فراهم خواهد شد، گفت: در پرتو ایجاد این پارک‌ها بیش از ۲۰ هزار شغل تازه ایجاد می‌شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: ویژگی‌ که برای پارک‌های پتروشیمی قائل هستیم مبتنی برای تکمیل زنجیره ارزش و خلق ثروت، اقتصاد مقاومتی با رویکرد آمایش سرزمینی، جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش ظرفیت صادرات، اشتغال‌زایی و از همه مهم‌تر غلبه بر تحریم است.

فلاحتیان درباره حجم سرمایه‌گذاری در پارک‌های پتروشیمی و محل تأمین منابع آن با این یادآوری که بر اساس تأکید محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری باید مرحله نخست احداث پارک‌های پتروشیمی در یک زمان‌بندی کوتاه و در همین دولت به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: برای مرحله نخست اجرای این طرح، یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که مقرر شد از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هلدینگ خلیج فارس) تأمین شود.

 معاون اول رئیس‌جمهوری دیروز (یکشنبه، ۱۵ آبان‌ماه) در نشستی درباره احداث شهرک‌های پتروشیمیایی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و جمعی از مدیران ارشد وزارت نفت و حوزه پتروشیمی تأکید کرد: باید همه موانع و مشکلات بر سر راه اجرای این طرح‌های بزرگ با همکاری سایر بخش‌ها برداشته و در عین حال منابع مالی و چشم‌انداز تجاری این طرح‌ها تعریف شود.

ارسال نظر