شناسه خبر : 28370

عقب‌گرد نفت در واکنش به سیگنال منفی چین

عقب‌گرد نفت در واکنش به سیگنال منفی چین

قیمت نفت روز دوشنبه پس از این که مقامات چینی بر حفظ رویکرد سخت گیرانه برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ تاکید کردند و امیدها نسبت به بهبود تقاضای این کشور برای سوخت را از بین بردند، بیش از یک دلار در هر بشکه سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت یک دلار و ۲۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۹۷ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت ابتدای معاملات تا سطح ۹۶ دلار و ۵۰ سنت عقب نشینی کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۷ سنت معادل ۱.۵ درصد کاهش، به ۹۱ دلار و ۲۴ سنت در هر بشکه رسید.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس در این باره گفت: با وعده مقامات چینی برای پایبندی به سیاست کرونا صفر و همزمان افزایش آمار ابتلا به کووید در چین که باعث اجرای تدابیر بیشتری برای مقابله با گسترش بیماری شده است، دورنمای تقاضا برای سوخت، تیره شده است. رشد ارزش دلار آمریکا هم قیمتها را تحت تاثیر قرار داده است.

چهار مقام بانک مرکزی آمریکا روز جمعه اعلام کردند با وجود آمار اشتغال مطلوب، در نشست سیاستگذاری بعدی، افزایش کوچکتر نرخهای بهره را بررسی خواهند کرد.

هفته گذشته تحت تاثیر شایعاتی که درباره احتمال پایان قرنطینه‌های سخت‌گیرانه در چین منتشر شد و بازارهای سهام چین و قیمت کالاها را بالاتر برد، نفت برنت ۲.۹ درصد و شاخص نفت آمریکا ۵.۴ درصد رشد هفتگی رقم زد.

با این حال، مقامات بهداشت چین، روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند رویکرد پاکسازی پویا را بمحض مشاهده موارد ابتلا به کووید حفظ خواهند کرد.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی نوشتند: بازار همچنان با نشانه‌های ضعف تقاضا برای نفت به دلیل قیمت‌های بالا و وضعیت اقتصادی ضعیف بازارهای توسعه یافته، کلنجار می‌رود و تقاضا در اروپا و آمریکا به سطح سال ۲۰۱۹ بازگشته است. اکنون انتظار داریم تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲، تنها به میزان ۰.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کند و رشد تقاضا سال آینده ملایم شود.

انتظارات برای محدود شدن تقاضا با اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات دریابرد نفت از روسیه در پنجم دسامبر و افزایش تولید پالایشگاه‌های جهان برای تامین تقاضا برای دیزل، از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.

پالایشگاه‌های نفت آمریکا سه ماهه جاری نزدیک به ۹۰ درصد ظرفیتشان فعالیت خواهند کرد. شرکت نفت و پتروشیمی ژیجیانگ که بزرگترین پالایشگر خصوصی چین است هم تولید دیزل را بالا برده است.

 شرکت صنایع نفتی یکپارچه کویت روز یکشنبه گفت: نخستین فاز پالایشگاه الزور فعالیت تجاری را آغاز کرده است.

 

ارسال نظر