شناسه خبر : 28259

گردش مالی ۲۰۰ هزار میلیاردی صنعت مرغ در ایران

گردش مالی ۲۰۰ هزار میلیاردی صنعت مرغ در ایران

رئیس اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، صنعت مرغ و تخم مرغ در ایران یکی از بزرگترین صنایع غذایی فعال است که دخالت‌های دولت برای آن، چالش آفرین شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود خوانساری در نشست رونمایی از برنامه ملی ۵ ساله صنعت طیور خواستار عدم مداخله دولت در این صنعت شد.

خوانساری با اشاره به فرآیند تشکیل فدراسیون طیور به عنوان یک تشکل بالادستی در حوزه طیور گفت: تلاش اتاق ایران این است که همه بخش‌های صنعتی، کشاورزی و معدنی را با عنوان تشکل‌های مرتبط دور هم جمع کند تا شاهد افزایش بهره‌وری و بازدهی بیشتر تشکل‌های اقتصادی باشیم.

او با بیان اینکه صنعت مرغ و تخم‌مرغ صنعت بزرگی است، ادامه داد: تراکنش مالی در این صنعت بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است و نزدیک به ۲۰ هزار واحد صنفی در آن فعال هستند و بنابراین دست‌کم ۲۰۰ هزار اشتغال مستقیم هم ایجاد کرده است.

خوانساری با تاکید بر اینکه صنعت مرغ و تخم‌مرغ می‌تواند شکوفاتر از این باشد افزود: متأسفانه یکی از مشکلات این صنعت دخالت بیش از اندازه دولت در آن است و اگر این معضل با مشارکت حاکمیت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط حل شده و به تشکل‌ها تفویض اختیار شود هم سلامت و هم بهره‌وری افزایش خواهد یافت.

 او با اشاره به مشکلات استفاده از نژاد آرین گفت: تولیدکنندگان از اینکه همچنان بر استفاده از این نژاد با وجود بازدهی پایین‌تر اصرار وجود دارد شاکی هستند. حمایت از خودکفایی داخل خوب است، اما اگر بازدهی این نژاد به اندازه سایر نژادها نیست، نباید بر آن اصرار کرد. چون در فعالیت اقتصادی اصل بر سودآوری بیشتر با هزینه کمتر است.

رئیس اتاق تهران در پایان اظهار امیدواری کرد با تنظیم این سند هم تکلیف بخش‌های مختلف به لحاظ آماری مشخص باشد و هم اهداف و چشم‌اندازهای آینده هر بخش برای برنامه‌ریزی‌های بعدی روشن شود.

 

ارسال نظر