شناسه خبر : 27929

اختصاصی چابک آنلاین؛

جای انجمن صنفی حقوقی معماری خالی است

درآمد شرکت های بزرگ معماری هزینه ها را پوشش نمی دهد

جای انجمن صنفی حقوقی معماری خالی است

یک کارشناس معماری، اظهار کرد: باتوجه به ایراداتی که به لحاظ سنتی در قراردادهای معماری وجود دارد معمولا حق الزحمه ها و مطالبات طبق آنچه در قرارداد ذکر شده، وصول نمی شود و به این ترتیب معماران برای رسیدن به سود مد نظر خود، مجبور به اخذ تعداد زیادی قرارداد می شوند که این امر بر کیفیت کار تاثیر می‌گذارد.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، مجتبی محمدظاهری، درگفتگو با چابک آنلاین افزود:گاهی روند وصول مطالبات در قراردادهای معماری به قدری طولانی می شود که در نهایت معمار قید سود خود را می زند ، ضمن اینکه برای پیگیری این مسائل نیز انجمن صنفی حقوقی معماری وجود ندارد .

وی،با اشاره به اینکه دریافت دستمزد خدمات معماری به شدت رقابتی شده است، گفت: تعرفه خدمات مهندسی معماری از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان وسازمان برنامه اعلام می شود اما با توجه به اینکه درتعیین تعرفه ها به جزییات و کیفیت خدمات اشاره نشده و بر مبنای متراژ تعیین شده است، معمولا مبنای عمل قرار نمی گیرد چرا که ارائه خدمات بر مبنای این تعرفه ها برای معماران صرفه اقتصادی ندارد.

این طراح معمار، افزود:بازار معماری به یک بازار کاملا رقابتی تبدیل شده و عده ای با دستمزدهای بسیار پایین اقدام به فعالیت می کنند که در این فرایند شرکت های بزرگ معماری که هزینه بالاتری دارند، آسیب می بینند، بخصوص اینکه درآمد شرکت های بزرگ که در زمینه مشاوره معماری فعالند، هزینه ها را پوشش نداده و در حال خارج شدن از چرخه فعالیت هستند .

محمدظاهری، با بیان اینکه بسترلازم برای فعالیت های معماری خوب و حرفه ای در کشور فراهم است، گفت: به لحاظ دانش فنی معماری کمبودی در کشور وجود ندارد و معمارانی که  در این عرصه وجود دارند، توانایی ارائه خدمات در معیارهای جهانی دارند.

 

ارسال نظر