شناسه خبر : 27500

سهم زیادی از شاغلین کشور بیش از استاندارد کار می‌کنند

 سهم زیادی از شاغلین کشور بیش از استاندارد کار می‌کنند

گزارش مرکز آمار ایران بیانگر این است که ۴۱ درصد جمعیت ۱۵ساله و بیشتر کشور از نظر اقتصادی در تابستان امسال فعال بوده اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، مطابق آخرین گزارش مرکز آمار ایران از بیکاری تابستان 1401, بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت ) جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می دهد که 41 درصد جمعیت در سن کار (15ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند. یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته اند.

 همچنین نتایج نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم تر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان 1400) حدود 0.1 درصد کاهش داشته است.

 بررسی نسبت اشتغال جمعیت 15 ساله و بیشتر بیانگر آن است که 37.3 درصد از جمعیت در سن کار(15ساله و بیشتر) شاغل بوده اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

بررسی سهم شاغلین 15ساله و بیشتر با ساعت کار معمول 49 ساعت و بیشتر نشان می دهد که 39.6درصد شاغلین به طور معمول 49ساعت و بیشتر در هفته کار می کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می دهد در کشور سهم زیادی از شاغلین بیشتر از استاندارد کار می کنند. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل 1.0 درصد افزایش داشته است.

ارسال نظر