شناسه خبر : 27465

صفر شدن تعرفه واردات روغن به تولید داخل کمک نمی‌کند

صفر شدن تعرفه واردات روغن به تولید داخل کمک نمی‌کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس،گفت: صفر شدن تعرفه واردات روغن هیچ کمکی به تولید داخل نمی‌کند، از وزارت جهاد کشاورزی به خاطر عدم حمایت کافی در زمینه روغن گله داریم، نمی دانیم چرا وقتی قیمت دانه های روغنی مطرح می شود عده ای نسبت به آن آلرژی پیدا می کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص حواشی حذف تعرفه واردات روغن و دانه های روغنی گفت: حدود ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است. حدود دو دهه شعارهای خودکفایی و خوداتکایی داده شده ولی متاسفانه در این قلم کالای اساسی به شدت وابستگی وجود دارد.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که باید به صورت اساسی به آن پرداخته شود بحث اصلاح الگوی مصرف روغن است. مصرف روغن در کشور تقریبا ۲ برابر متوسط سرانه جهانی است در حالی که مصرف زیاد آن عوارضی هم در بدن باقی می‌گذارد. بنابراین باید در راستای اصلاح الگوی مصرف روغن ورود جدی کرد و سلامت و بهداشت ناشی از مصرف بی رویه آن را در نظر گرفت.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه وارداتی روغن برای تنظیم بازار داخلی است، افزود: اگر از تولید کننده داخلی حمایت کافی صورت نگیرد، علاوه بر عدم دسترسی به خودکفایی و خوداتکایی، میزان وابستگی در سالیان آتی بیشتر می شود.

عباسی با اشاره به اینکه باید در تصمیم گیری ها جوانب کار سنجیده شود؛ ادامه داد: حذف تعرفه وارداتی روغن به نفع کدام قشر است، تولید کننده، مصرف کننده یا عده ای دیگر؟

وی با تاکید بر اینکه صفر شدن تعرفه واردات روغن هیچ کمکی به تولید داخل نمی‌کند؛ ادامه داد: از وزارت جهاد کشاورزی به خاطر عدم حمایت کافی در زمینه روغن گله داریم، نمی دانیم چرا وقتی بحث قیمت دانه های روغنی مطرح می شود عده ای نسبت به آن آلرژی پیدا می کنند. حتی قیمت کلزای تولید داخل هم هنوز تعیین نرخ نشده است.

رهبر انقلاب موضوع حمایت از کالاهای اساسی را مطرح کردند. علی‌ظاهر وزارت جهاد کشاورزی کالای اساسی را فقط گندم می بیند! البته عملکرد وزارتخانه در حوزه گندم مثبت بود.

وی افزود: ۴ میلیارد دلار سالانه واردات روغن به کشور انجام می شود. حرکت و حمایت خاصی که نسبت به دولت های قبل معنادار باشد، نمی بینم و این جای گلایه دارد و اعتقاد داریم اگر تعرفه برداشته شود هیچ مشکلی حل نخواهد شد و روغن هم ارزان نمی شود.

ارسال نظر